Forum » Allmänna diskussioner » SuperEttan?

SuperEttan?

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Ålander
SuperEttan?

Hej!
Det inrättas en ny division benämnd superettan mellan Elitserien och Division 2.
Varför benämns den superettan? Det finns ju ingen etta den står över!
Division 1 eller Supertvåan är väl de rimliga alternativen, eller ev. Subeliten.

Tomas Brenning

Jag har också försökt med snarlika argument. Faktiskt identiska då jag också föreslog Subeliten Smile TK höll inte med och hänvisade till andra sporter som har motsvarande terminologi.

Den mest relevanta poängen att den högsta divisionen skulle ha nummer 1, nästa nummer 2, och så vidare, föll på att lokala division 4 ute i distrikten då skulle döpas om till division 5 vilket riskerade förvirring. Endast detta kan jag hålla med om, och då blev den dåliga lösningen att divison 2 numera är den 3:e högsta divisionen.

Förslaget om dopad numrering (Elit, 1, 2 och 3) för att få mer sponsorer (ja, seriöst) kom upp på agendan redan ca 2003. Dåvarande kanslichefen Björn Gustafsson avfärdade detta med ”glöm det”, och räddade allsvenskan från felaktig numrering i ytterligare 15 år. Nu är det tyvärr kört, sannolikt för all framtid.

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Supertvåan vore väl i så fall mer rimligt som namn betraktat?

Annars tycker jag det är väldigt förvirrande med exempelvis ishockey. För mig som ganska ointresserad av sporten är det svårgissat om SHL, HockeyEttan eller HockeyAllsvenskan är högsta serien.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Håller med om att det är knäppt att kalla den nya divisionen superettan. Det är ett plagiatnamn från andra sporter, men de sporterna har andra divisionsupplägg och namn, där det passar in. Det är inte så här.
Div 1 hade varit det rätta namnet. (punkt)
Nu är det bara krystat och felaktigt.
Och, för att man gjort fel tidigare i styrelsen, är ju bra inget incitament för att fortsätta göra fel.

Joakim Nordlindh

Det finns ju ändå viss logik i vansinnet. Nivåer med endast en serie har ett namn med bestämd form, Elitserien, Superettan. Nivåer med flera serier har ett generiskt namn, division 2,3,4osv. Att division 2 skulle heta t.ex ”Supertvåan” skulle kännas konstigt för mig i alla fall. Två eller kanske fyra stycken Supertvåan.

Peter Swensson

Subeliten är ett underbart namnförslag!

Rock
Nu blev ni mina idoler…

Lars-Göran Larsson

Supereliten
->
Mindreeliten
->
Liteneliten
->
Gärdsgårdseliten
->
A-lagen
(vem som helst kan trilla dit)

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Jag slår ett slag för det jag beskrev S1 som i en annan tråd:

Twilight Zone….

Petter Fryklund

I klass med mitt namnförslag när Sperry och Burroughs gick samman (Burroughs köpte Sperry med Sperrys kassa, jfr Trustor) Twisted Pair. Inte ens ett hedersomnämnande Sadsmile

Logga in för att kommentera