Forum » Allmänna diskussioner » Vad är det bästa med bridge?

Vad är det bästa med bridge?

14 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Peter Swensson
Vad är det bästa med bridge?

Hej all

Jag har funderat på varför jag älskar detta spelet. Gillar många delar av spelet, vissa mer än andra. Men vad är det bästa med bridge, vad är viktigast för dig?
Vad är bridgens själ?

Vill ni dela med er i denna tråd?

Stefan Olausson

Ojojoj, många aspekter Smile

Spontant några:

• Partnerskapet, diskussionerna, den gemensamma ”kampen” när personkemin stämmer!
  • Intressanta abstrakta problem! (ex: spelföringsproblem)
  • Budsystemkonstruktion och förbättringar! One of my dearest babies Smile
    Kanonfin känsla när man får en bra bricka pga. överlägsna metoder! Smile
  • De ”psykologiska” elementen, spänningen i typ att man lyckas spela hem ”omöjligt”
    kontrakt genom att välja viss plan främst pga. att den håller försvaret ”in-the-dark”.
  • Även att man ibland lyckas, genom att bjuda ”irreguljärt” bud som valts enbart med tanke på opps.
  • Eftersnacket, historierna, bridgehumor och skratten, över en öl eller två! Smile
  • ”Överrasknings”/”slump”-momentet i att det inte alltid är den sannolikhetsmässigt
    ”bästa” spelplanen som är den framgångsrika på en enskild giv.
  • Att man på enskilda givar är långt ifrån chanslös mot ”på pappret” överlägsna opps.
  • Några av ovanstående pkter kan väl sammanfattas som ”Incomplete information”-game!
Bengt-Göran Olofsson

Att man fått möjligheten att träffa och få livslånga kamrater anser jag är det bästa!

Martin Löfgren

Många saker, men måste jag välja får det bli:

Att ha rest runt och bott på olika platser på vårt klot, och överallt har bridgen varit en dörröppnare till vänner och bekanta!

Peter Swensson

Även för mig är det sociala klart viktigast och då speciellt att kunna umgås över generationsgränser och att få träffa individer det annars hade varit svårt att springa på.

När det gäller spelet roas jag mest av hur många aspekter det finns på nästan alla brickor. Det viktiga det är att spela spelaren och inte alltid korten, att skapa fällor och bibehålla konstruktivitet. Älskar nog de aviga möjligheter alltför mycket, men dessutom att det finns så mycket outvecklat kvar i spelet. På ett sätt är det skönt att det investerats så lite på maskininlärning inom bridge… vi kommer snart bli slaktade av botarna och jag kan med lite tur få vara med om att uppleva det.

Sedan det enormt stimulerande att möta spelare som älskar spelet mer än sina egna resultat. Ser framemot det mötena långtid i förväg, redan när de dyker upp i startlistorna.

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Alltid lika nyfiken på de nästa 13 korten, tröttnar aldrig. Möjlighet att spela med bättre spelare, oftast Junisar.

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Stefan O har lyckats pricka in väldigt många aspekter redan.

Mitt kortfattade svar blir dock: MÄNNISKORNA.

Det händer ganska ofta att mina ”civila” vänner poängterar att folk som spelar bridge verkar ha väldigt kul, även vid sidan av själva bridgebordet.

Så det i kombination med ett väldigt fascinerande spel med ”eget språk”, spännande analysmöjligheter och ett väldigt bra tävlingsmoment är helt oemotståndligt från mitt perspektiv.

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

För mig är det att:
1. Vinna
2. Att få den där fantastiska känslan när försvarssamarbetet fungerat klockrent.
3. För mig har bridgen även fungerat som nån form av terapi när jag mått dåligt. Det går tre timmar (eller mer) när man bara har fokuserat på korten.

MVH
Tok-Johan
(2NT=9-12 hp)

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Det bästa med Bridge?

För min del är det nog en lyckad mask. Den känslan är nästintill oslagbar.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Stefan Olausson

Mikael Westerlund skrev:

Det bästa med Bridge?

För min del är det nog en lyckad mask. Den känslan är nästintill oslagbar.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sant, det ofattbara lyckoruset tar man ju så för givet att jag tydligen glömde ta med det!

BigsmileBigsmile

Simon Granath

Straffdubblingarna! och utspelen!

Succékänslan av att ta en svettig bet bleknar i jämförelse med en svettig dubblad bet.

Lars-Göran Larsson

En nästintill oslagbar mask som går … det är lycka!

Ex vis:
EDxx - Kn10… kn till ess, liten till 10 och in för att ställa damen med stöld.

Bertil-G Johnson

Det är nu några dagar förbi 62 år sedan jag började spela tävlingsbridge. Av olika skäl lämnade jag de gröna borden i 25 år men jag lämnade aldrig bridgen. Visst har tillvaron bjudit på många andra spännande och engagerande saker men bridgen har alltid funnits där som en utmaning av ett slag som få andra upplevelser kan uppnå.

Bridgen är en social och intellektuell värld i sig själv. Det finns emellanåt ett spelproblem som man aldrig tidigare mött, det finns alltid en partner att diskutera systemfilosofi med, det finns motståndare som man kan ska skratta tillsammans med.

Maken till levande och kontinuerlig intellektuell stimulans hittar jag inte någon annanstans,

Göran Hammarström

Nu hänger jag inte med… Du menar vad som är det bästa med bridgen, bortsett från att den är bättre än livet självt? Cool
OCH såklart - som Martin påpekar här ovan - var man än kommer i världen, så öppnar sig en community med goda vänner och samvaro.

Logga in för att kommentera