Forum » Allmänna diskussioner » När lusten försvinner del 2, eller "otur med trumfsitsen"

När lusten försvinner del 2, eller "otur med trumfsitsen"

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Ola Brandborn
När lusten försvinner del 2, eller "otur med trumfsitsen"

Förlåt mig, jag tyckte det blev så tråkig stämning i tråden ”När lusten försvinner” så jag ville höja stämningen lite med två brickor från ligamatchen i måndags. Frågan är om någon annan varit mer om värre snedsits i trumf?

Nu kan jag inte det här med att lägga in fina brickor i inläggen, så det får bli så här. Första halvleken bjöd vi oss (stört) till utgång på dessa fina resurser. Man kan argumentera att slam ska bjudas dock, den missade dock vi:

Txx / Axx / Axxx /Axx

till

AKQJxx / x / KQx / QT8

Även i andra halvlek tog vi oss till utgång, denna gång nästan ostört, på fyrläget i något som liknade (är inte helt 100% säker på partnerns fördelning)

Ax / Axx / QJxx / Kxxx

till

JT9xxx / Q / KTxxx / A

Hur gick det då? Jo första brickan hade vi den oturliga trumfsitsen 1-8 emot, någon som varit med om något värre? Den andara brickan satt trumfen mycket snällare, nu satt det bara 5-4 emot. Fyra respektive sex straff. Japp, slutkontraktet var 4 hjärter båda gångerna.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Vingarna roade sig med att spela 5Ru med 8-4 emot i trumf för ganska många år sedan. Själv har jag nog som värst praktiserat 2Hj med 6-6 emot…

Björn Sörling

I min första lagmatch i Göteborg tog sig motståndarna upp till 4Hj ostört. Olyckligtvis på 0-0. Partnern med sin 8-kortsfärg undrade säkert varför jag inte UD:ade Tongueout

Cecilia Rimstedt

Så otur med trumfsitsen som ni andra tror jag aldrig jag haft, däremot hade jag tur när trumfen satt jämnt (6-5) emot i 4kl xx, det kostade bara 23 IMP istället för 24 (hade kunnat vara 24 IMP ändå, men motståndarna hade missat att bjuda storslam vid andra bordet).

Bengt-Erik Efraimsson

Lirade lagmatch i Farsta någon gång tidigt 90-tal med Putte Ottosson och råkade ut för att bli träkar i 4S X med renons i trumf och tyvärr visade det sig att partnern också var det. Nåja det satt 7-6 emot och vi gjorde bara lillslam i hj.
Jag hade en fin hand med 6 korts hjärter och på fiendens multi 2ru ville jag med ny partner inte riskera att det blev missförstånd så jag gick in med 2 hj varpå partnern bjöd 4sp som dubblades. Jag visste inte vad 4sp var så jag passade så länge och därvid blev det. Partnern hade förstås missat att fi dubblade Smile

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

För att inte riskera snedsits i trumf bjöd jag 7NT i IAF på festivalen för massa år sedan…den lede fi hade oskicket att dubbla och ta 7 hjärterstick för 2000 ut. Hade jag inte oroat mig för snedsitsen i trumf utan nöjt mig med 7kl hade jag fått in 2140 istället… Smile

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Blev en gång ihopparad med en mycket ambitios nybörjare, som flera gånger berättade att han spelade med Stenbergs och renonssplinter. I ett av dagens sista spel fick jag drömhanden mot 1 sp från partner och bjöd 4 hj som han glatt passade ner. Partnern bidrog med hjärter ess singel. Det var bara att hålla färgen och ta för sin höga kort till 3 straff, istf en solklar storslam i spader. Nu var det parspel och bara att svälja nollan. Partnern ilsknade dock till och på nästa bricka efter mina 1 sang, 2kl, 2ru, drämde han till med 4 spader med lika många dylika på handen. Snacka om att lita på partnern, 6 gemensamma trumf gav onödiga straffar. Direkt efter sista brickan dröp han av utan ett ord och har aldrig mer setts till. Jag hoppas att jag slipper vårdas på den klinik där han är överläkare. (Det allra larvigaste var att vi faktiskt hamnade på ca 56 % totalt, vilket väl är OK om man är nybörjare.

Hans-Olof Hallén

Jag är kanske ”värst”. I min första bricka med ny partner öppnade jag med 1 spader. Partnern svarade 4 hjärter och jag passade. Vi hade 0-0 i trumf.

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Långt ifrån värst hittills men ändå kul (så här i efterhand). Landslagsuttagning inför NM förra året:

Warne
2
5
Ekn107653
K532
Gullberg
K9874
EKDkn984
K
-
Bergdahl
E6
1062
D42
EDkn105
Grönkvist
Dkn1053
73
98
9876
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
N-S i zonen

5 var inte det optimala kontraktet på ÖV:s kort. NS trumfade ut och tog alla 13 sticken för 550 in. Även om de i teorin klarar 1370 i endera lågfärgen var det inget superresultat eftersom vi dels hade en (mycket) billigare offring i 6/ och man dessutom var tvungen att toppa ut K för att inte gå bet i lillslam.
Logga in för att kommentera