Forum » Allmänna diskussioner » OK med 2-kl-öppning med 13 hp och 11 spelstick?

OK med 2-kl-öppning med 13 hp och 11 spelstick?

41 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Björn Sörling skrev:

Utspel i färgen där man har ess-singel varpå spelaren med trumfdam stjäl.

Jovisst, först den monsterpråmen och sen utspel mot en osannolik renons! Vad är oddsen? Wink

Sidor

Gunvor Karlsson

Björn Sörling skrev:

Tänkte inte på det. Rolling on the floor laughing Ja man kan ju få hjärtinfarkt eller göra revoke samtidigt. Eller mer troligt motspelaren gör revoke, det är ju 1:a april

Sidor

Jan Lagerman

Gunvor Karlsson skrev:

Björn Sörling skrev:

Tänkte inte på det. Rolling on the floor laughing Ja man kan ju få hjärtinfarkt eller göra revoke samtidigt. Eller mer troligt motspelaren gör revoke, det är ju 1:a april

Given står i Putte Kocks memoarbok.
Tror det var 1925 som Putte själv drog upp den osannolika AKJT98765432 A - -
Utspelet var hjärter till stöld med spaderdam.
Det var dock en gulasch-giv, eller Wienerblod som de kallades då, vilket ökar chansen markant för dylika snedsitsar.

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Jan Lagerman skrev:

Det var dock en gulasch-giv, eller Wienerblod som de kallades då, vilket ökar chansen markant för dylika snedsitsar.

Jo, jag har också läst det, men gulasch eller ej så har jag mina tvivel. Putte och den tidens lirare gillade att berätta en bra historia…

Sidor

Joakim Guldbrand

Varför då ? Spelat för lite poker på slutet

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Anders Lundqvist skrev:

Jan Lagerman skrev:

Jo, jag har också läst det, men gulasch eller ej så har jag mina tvivel. Putte och den tidens lirare gillade att berätta en bra historia…

Det var absolut inte bättre förr, men det var troligen roligare.

Sidor

Reine Gustavsson

Börje Rudenstål skrev:

Lite nyfiken på om nån har en konvention som visar 2 specifika äss?

Jo. I fransk standard är 2 RU-öppning u-krav. Man svarar med att visa Ess. 2 Sp M-Ess, 3 m-Esset och 3 NT 2 Ess.

Sidor

Reine Gustavsson

En gång för några år sedan bjöd jag i ”budproblemet ” 2 M-öppning. Jag vill minnas att Tjolpe kommenterade (nästan säker) att en Acol -öppning inte får vara hur poäng och defensivsvag som helst.

Sidor

Sven-Olov Flodqvist
Bild för Sven-Olov Flodqvist

Reine Gustavsson skrev:

En gång för några år sedan bjöd jag i ”budproblemet ” 2 M-öppning. Jag vill minnas att Tjolpe kommenterade (nästan säker) att en Acol -öppning inte får vara hur poäng och defensivsvag som helst.

För den egna sidans skull.
Jag känner inte till någon svensk regel av det slaget.

Sidor

Erik Sjöstrand

Mikael Westerlund skrev:

I Sverige tror jag inte ens att vi har några specifika regler för hur handen skall se ut.

Om ett onaturligt öppningsbud ska få 0 prickar måste det vara starkt (15+ hp eller 18+ hp med fördelning) eller vara utgångskrav (som alltså inte måste vara starkt, så länge du kräver till utgång).

Sidor

Logga in för att kommentera