Forum » Allmänna diskussioner » Konsten att rekrytera nya medlemmar

Konsten att rekrytera nya medlemmar

2 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Kjell Staffas
Konsten att rekrytera nya medlemmar

Problemet med att öka antalet medlemmar är att de flesta som börjar kommer aldrig att bli speciellt bra, och de har absolut inte så stor framgång under sina första år. Alltså måste det finnas bridgespel som inte är traditionella par- och lagtävlingar. I Enköping gör de nu ett försök med fyrmanna där max två av spelarna får ha hjärternål. Det blev en serie med 10 lag vilket innebär att det är 40 spelare varannan måndag istället för 3-4 bord. Jag har ingen aning om det kommer att fortsätta att vara så bra, men en klar förbättring absolut. Dessutom ett klart forum för nybörjare där exempelvis jag och en annan ”rutinerad” spelare alltid spelar med nybörjarna i laget. Andra lag består av enbart etablerade spelare då de inte nått hjärternål, vilket också känns bra då de blir konkurrenskraftiga vilket de inte är om lagen sätts ihop utefter tradition och spelstyrka.
Bridgesverige kan enbart växa om det finns forum för spel där merparten inte behöver ståta med de sämsta placeringarna: spel måste finnas där även de som inte har förmågan att vara ett toppar kan komma högt eller på annat sätt bli tillfredsställd. Därför ska spel innefatta annat än fokus på de bästa spelarna. På det sättet breddar vi bridgen och får därmed flera potentiella duktiga spelare då det är kul med bridge (även utan elittävlingsfokus) och en bredare elit kommer att frodas.
SÅ fram för en utveckling av det trevliga spelet bridge där ALLA deltagare får ut något av en spelkväll/helg. Ni fick ett exempel här. Vilka andra fungerar?

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Kjell, jag är av åsikten att alla ideer som kan locka fler spelare till borden, är bra, alltså gillar jag de ideer du framför. De kan mycket väl locka spelare.
Men jag anser också att spelare, oavsett spelstyrka, har olika mål och lockelser med spelet. Trivselbridge, fine, det vill en del åt. Tävlingsbridge, att vinna, lyckas och spela bra, lockar andra även icke så bra spelare.
Att ha ett ligaspel i olika divisioner som vi har på S:t Erik i 6 olika divisioner tror jag mest på. I lägsta serien spelas trivselbridge, det är inte så viktigt att vinna som att ha kul och trevligt vid bordet. De orutinerade som vill vinna och spela bra, klättrar uppåt och får ut det de vill också.
Men all kredit åt dina ideer, Kjell.

Logga in för att kommentera