Hej!
Många spelar såväl bridge som golf. Det har sagts mig (misstänkt skröna!!) att bollen vid ett slag en gång hamnade på hålets kant. En fluga landar på bollen, vilken då ”glider” ner i hålet. Gällde detta som endast slag för golfaren eller orsakade flugan att golfaren fick ett slag till i protokollet? (Beklagar om det inte handlar om bridge, men utövare av sommarparallellsysslan golf kanske vet svaret, ändå.)
Kort golffråga.
10 feb 2016 kl 20:35
Kort golffråga.
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Om flugan var dresserad av golfaren att knuffa ner bollen i hålet, eller om golfaren på annat sätt var ansvarig för att att flugan fanns i närheten och påverkade spelet, ska bollen återplaceras, ett extraslag läggs på, och flugan utvisas från golfbanan.
Annars vill jag nog påstå att det var ren röta och no cost.
Det enkla svaret är att det handlar om tid.
Spelaren skall utan dröjsmål gå fram till hålet, när spelaren väl är framme startar klockan. Faller bollen i hål inom 10 sekunder (utan att spelaren påverkar bollen) räknas det som om bollen är hålad med föregående slag. Faller bollen i hål efter 10 sekunder räknas bollen som hålad men med ett extra slag för spelaren.
Det är det normala förfarandet, sen kan det tänkas att man dömer annorlunda om det är en outside agent som flyttar bollen.
delete
Tack för svaren! Således en tidsfaktor med i spelet.
I aktuella fallet finns ingen tidsfaktor inblandad utan om en boll i vila rubbas av en utomstående (och dit räknas flugan (om den inte var spelarens caddie)) skall den återplaceras utan plikt.
Bara om bollen är i vila Torbjörn, är den inte i vila skall man spela bollen som den ligger och just när bollen ligger vid hålkanten har man 10 sekunder på sig att avgöra om den är i vila eller inte. Se regel 16-2.
Är inte bollen i vila får man väl ändå inte spela bollen som den ”ligger” utan istället vänta tills att den inte längre är i rörelse?
Men vad gäller om inte spelaren har hunnit avgöra om bollen är i rörelse eller ej? Om den är i rörelse bortser man från flugans påverkan men om den är i vila skall den som sagt återplaceras.
Den anses vara i vila efter 10 sekunder, innan dess anses den vara i rörelse om inte spelaren uttryckligen bestämmer att den är i vila och knackar i den.
Du har rätt rent generellt, men som till alla regler finns det ett undantag och det är just när bollen ligger på hålkanten.
Jo, jag är väl medveten om denna specialregel men då jag tror du tar för lätt på frågan om bollen är i rörelse eller ej vilket jag tycker är det viktiga (det och om en fluga verkligen kan påverka en boll).
Varför skall bollen anses vara i rörelse (innan spelaren har bestämt sig)?
Kämpe Tobbe, inte ofta det händer men just denna gång håller jag på dig.
Min chans att få rätt när det gäller en regelfråga när det bridge är ganska exakt noll men här finns det i alla fall en möjlighet (om än liten eftersom jag under mitt golfliv bara haft uppe regelboken kanske ett dussin gånger).
[quote=Torbjörn Jönsson]
Jo, jag är väl medveten om denna specialregel men då jag tror du tar för lätt på frågan om bollen är i rörelse eller ej vilket jag tycker är det viktiga (det och om en fluga verkligen kan påverka en boll).
[quote=Henrik Johansson]
Instämmer i att flugan kanske är för lätt för att påverka bollen, men så löd originalproblemet för åratal sedan. Realistiskt torde en humla, bålgeting eller större skalbagge ha en möjlig inverkan, inte bara genom sin tyngd utan även sin rörelse.
Skalbagge eller fluga spelar ju ingen som helst roll. Det finns alltid en droppe som får bägaren att rinna över.
Lycka till med bridgen/Mikael Westerlund