Forum » Allmänna diskussioner » Kort golffråga.

Kort golffråga.

14 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Ålander
Kort golffråga.

Hej!
Många spelar såväl bridge som golf. Det har sagts mig (misstänkt skröna!!) att bollen vid ett slag en gång hamnade på hålets kant. En fluga landar på bollen, vilken då ”glider” ner i hålet. Gällde detta som endast slag för golfaren eller orsakade flugan att golfaren fick ett slag till i protokollet? (Beklagar om det inte handlar om bridge, men utövare av sommarparallellsysslan golf kanske vet svaret, ändå.)

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Om flugan var dresserad av golfaren att knuffa ner bollen i hålet, eller om golfaren på annat sätt var ansvarig för att att flugan fanns i närheten och påverkade spelet, ska bollen återplaceras, ett extraslag läggs på, och flugan utvisas från golfbanan.
Annars vill jag nog påstå att det var ren röta och no cost.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Det enkla svaret är att det handlar om tid.

Spelaren skall utan dröjsmål gå fram till hålet, när spelaren väl är framme startar klockan. Faller bollen i hål inom 10 sekunder (utan att spelaren påverkar bollen) räknas det som om bollen är hålad med föregående slag. Faller bollen i hål efter 10 sekunder räknas bollen som hålad men med ett extra slag för spelaren.

Det är det normala förfarandet, sen kan det tänkas att man dömer annorlunda om det är en outside agent som flyttar bollen.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

delete

Thomas Ålander

Tack för svaren! Således en tidsfaktor med i spelet.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

I aktuella fallet finns ingen tidsfaktor inblandad utan om en boll i vila rubbas av en utomstående (och dit räknas flugan (om den inte var spelarens caddie)) skall den återplaceras utan plikt.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Bara om bollen är i vila Torbjörn, är den inte i vila skall man spela bollen som den ligger och just när bollen ligger vid hålkanten har man 10 sekunder på sig att avgöra om den är i vila eller inte. Se regel 16-2.

When any part of the ball overhangs the lip of the hole, the player is allowed enough time to reach the hole without unreasonable delay and an additional ten seconds to determine whether the ball is at rest. If by then the ball has not fallen into the hole, it is deemed to be at rest. If the ball subsequently falls into the hole, the player is deemed to have holed
out with his last stroke
, and must add a penalty stroke to his score for the hole; otherwise, there is no penalty under this Rule.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Henrik Johansson skrev:


Bara om bollen är i vila Torbjörn, är den inte i vila skall man spela bollen som den ligger och just när bollen ligger vid hålkanten har man 10 sekunder på sig att avgöra om den är i vila eller inte. Se regel 16-2.


Är inte bollen i vila får man väl ändå inte spela bollen som den ”ligger” utan istället vänta tills att den inte längre är i rörelse?

Men vad gäller om inte spelaren har hunnit avgöra om bollen är i rörelse eller ej? Om den är i rörelse bortser man från flugans påverkan men om den är i vila skall den som sagt återplaceras.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Den anses vara i vila efter 10 sekunder, innan dess anses den vara i rörelse om inte spelaren uttryckligen bestämmer att den är i vila och knackar i den.

Du har rätt rent generellt, men som till alla regler finns det ett undantag och det är just när bollen ligger på hålkanten.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jo, jag är väl medveten om denna specialregel men då jag tror du tar för lätt på frågan om bollen är i rörelse eller ej vilket jag tycker är det viktiga (det och om en fluga verkligen kan påverka en boll).

Henrik Johansson skrev:


Den anses vara i vila efter 10 sekunder, innan dess anses den vara i rörelse om inte spelaren uttryckligen bestämmer att den är i vila och knackar i den.


Varför skall bollen anses vara i rörelse (innan spelaren har bestämt sig)?
Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Kämpe Tobbe, inte ofta det händer men just denna gång håller jag på dig.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Min chans att få rätt när det gäller en regelfråga när det bridge är ganska exakt noll men här finns det i alla fall en möjlighet (om än liten eftersom jag under mitt golfliv bara haft uppe regelboken kanske ett dussin gånger).

Thomas Ålander

[quote=Torbjörn Jönsson]
Jo, jag är väl medveten om denna specialregel men då jag tror du tar för lätt på frågan om bollen är i rörelse eller ej vilket jag tycker är det viktiga (det och om en fluga verkligen kan påverka en boll).

[quote=Henrik Johansson]

Instämmer i att flugan kanske är för lätt för att påverka bollen, men så löd originalproblemet för åratal sedan. Realistiskt torde en humla, bålgeting eller större skalbagge ha en möjlig inverkan, inte bara genom sin tyngd utan även sin rörelse.

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Skalbagge eller fluga spelar ju ingen som helst roll. Det finns alltid en droppe som får bägaren att rinna över.

Lycka till med bridgen/Mikael Westerlund

Logga in för att kommentera