Det finns ett antal varianter på hur man kan spela ”bridge” på tre personer. Jag kan ingen av dem. Vet att flera av varianterna var uppe i en tråd för inte så länge sen. Jag har sökt, men kan inte hitta igen tråden. Kan någon hjälpa mig med att hitta tråden alternativt ge mig nåt tips på hur man kan spela? /Hans Lerner 0703898284
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Kanske är det denna tråd du menar?
Jo, den tråden var det. Med Max Ödlunds, Christer Swensson/Mikael Westerlunds och Hans-Olof Hallens varianter. Tack Christian!
Hörde även om en värmländsk (?) variant i Örebro i somras, som jag tyvärr inte minns, men som tror mig veta hur jag ska kunna gräva fram.
Ska vara ”au-pair” i WDC i jan/feb hos min dotter och hennes man som bägge är passionerade kortspelare, men som inte har nån vidare kläm på bridge.
Känner nån till nån bridgespelare i WDC som man kan gå på klubb med och spela riktig bridge med så får ni gärna höra av er.
/Hans
Förlåt en obevandrad, men vad är WDC?
Peter
Washington?
En gammal fin variant är tresangräven. Man delar som vanligt spelföringen roterar och kontraktet är alltid 3NTRD. Varje stick i försvar och spelföring blir väldigt värdefullt … gör sig bäst med ganska hög taxa och att man grundat ”lite”
Fast 3 NT RD blir ingen speciellt hög taxa. Då det nästan alltid slutar med några bet.
Däremot så skall man spela 1 NT RD. Då blir varianserna betydligt roligare och mer spännande eftersom kontraktet lika ofta går hem som bet. Spelar man detta spelsätt så finns det väldigt intressanta aspekter inom försvarsspelet också som ni kommer att lära er allt eftersom ni spelar
Dock så har ju detta inte mycket med bridge att göra och vill man/ni ha en betydligt seriösare bridgekväll på 3 spelare så kan jag varmt rekomendera den varianten som jag nämnde i ursprungstråden.
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Otur när du tänkte igen.
Du får härmed en personlig matteuppgift.
Hur ofta går 3NT hem (eller släpps hem vid normalt spel) på godtycklig giv under ovanstående betingelser?
Svara efter nyår … alla förtidiga svar tolkas som att du inte tagit uppgiften tillräckligt seriöst. Varsågod!
Man lär sig kämpa om varje stick om än i ovanliga bridgelägen.
Här är det nog endast du Peter som behöver tänka efter och då tänka rätt. Alla andra vet att 1 nt går hem oftare än vad 3 nt gör. Jag har också spelat båda varianterna ett par tusen givar vardera och min (och de jag spelat med) har samma åsikt i frågan. Att 1 NT är betydligt roligare!
Och så är man alltid i röd zon. Sedan så avrundar man hemgång till 800 för gämn hemgång (760) och likadant med övertricken. På det sättet så räcker det att skriva hundratal i protokollet.
Och min matte är det absolut inga problem med även om jag inte matchar de allra bästa här inne.
Sedan kan man göra hur många uppställningar man vill här. Om man t.ex spelar 1 NT RD 8 ggr där man tar alla stick utan 3 (4 trick) ner till att man endast tar 3 stick (4 bet). Detta blir 8 givar och då kommer man att sluta på plus 8 punkter (800p).
Tar man exakt lika många trick när man spelar 3 NT RD och spelar 8 givar igen så kommer man att sluta på minus 180 punkter (18.000p)
Allt detta är sett ur spelförarens perspektiv. Spelföraren betalar eller inkaserar dubbelt varje giv då hen betalar eller inkasserar poäng från båda motståndarna.
Men saken är den att då man oftast går bet i 3 NT så kommer det bara vara 600 x2 extra per bet (bara 400x2 för första). Men i 1 NT som betydligt oftare går hem (för alla utom för dig då förstås Peter) så blir skillnaden större när du går hem 800x2=1.600 in. Eller 400x2 ut för en bet=800ut. Där är skillnaden 2400 P på ett stick beroende på om du går hem eller 1 bet.
Spelar du 3 NT så är det 1000x2 in för gämn hemgång =2.000 in. Och 400x2=800 ut för 1 bet. Så där blir skillnaden 2800 på bara ett stick om det är hemgång eller bet. Problemet är bara det att det händer betydligt oftare att det där sticket spelar stor roll när man spelar just 1 NT RD kontra 3 NT RD.
Jag skulle tro (utan att veta säkert såklart) att jag har spelat fler givar både 3 och 1 NT RD på tre spelare än vad du har spelat riktiga bridgegivar i ditt liv! Med detta vill jag bara ha sagt att jag talar av erfarenhet. Och att jag inte har tänkt fel (igen) som du insuinerar. Så innan du insuinerar att någon är korkad så föreslår jag att du ser till att du vet vad du pratar om.
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
sry, Washington DC
Kortspelet 99 är ett sticktagningsspel för tre spelare som är starkt inspirerat av bridge. Rekommenderas varmt. http://www.pagat.com/exact/99.html
Svaret på frågan är ca 19% för en DD-maskin, min statistik från 3NXX robbor är strax över 25% (men då är vårat gäng kanske inte så vassa på utspel).
Feltänket i inlägget ovan är att variansen i spelet 1NXX och 3NXX inte skiljer sig så mycket åt; spelet 3NXX har något större varians än i 1NXX. Jag visar det med några plottar.
Vi ser att fördelningen inte riktig är normalfördelad. Väntevärdet är strax över 6 stick. Om vi tillför MP skalan, t ex båda i zonen.
3NTXX har en något bredare och något mer symmetrisk fördelning än 1NTXX.
dvs varje stick har lite mer samma värde. I 1NTXX har ett ganska frekvent stick, skillnaden mellan -1 och =, dubbel så stort värde som omgivande stick (MP differens*frekvens), den effekten är mindre i 3NXX.
”Roligare” varians har jag ingen synpunkt på
Jag tror ni skall byta protokollförare i götet. Det spelar väl ingen roll om väntevärdet är 0, -280 eller -1500 om alla får vara spelförare lika många gånger vid varje sittning. Ett lätt sätt att få det rätt är att bokföra balanserat + och - för varje bricka (se till att summan på varje bricka blir noll), så blir det rättvist oavsett om ni spelar 1NXX eller 3NXX. Ungefär så här ser det ut om DD-maskinen får spela de båda spelen.
VäntevärdeMP SD*
1N -256 1211
1Nz -288 1717
3N -1144 1495
3Nz -1479 1838
*fuskar med att presentera SD trots att det inte är riktigt normalfördelat.
Så, det är ganska egalt vilken variant man leker.
Lycka till med bokföringen/ Swensson
PS Jag ville inte påtala att du är korkad, för det är du definitivt inte… ville bara säga att du tänkte lite fel.