Ta bort kravet på stopp och alert i bronstävlingar. Behåll kravet på en kort presentation av grundsystemet.
Låt klubbarna bestämma.
Vi är många som kämpar för att få våra elever att våga komma ut från kursrummen och börja spela tävlingsbridge.
Kravet på stopp och alert hjälper INTE till!

Jag tar med tråden till TK.
Den allmänna risken med denna typ av förslag:
- det accentuerar att vad vi gör är SVÅRT (Det är det egentligen inte)
- om det lyckas locka in folk skapar det Troligen ett stopp för nästa nivå ( Det är ju knepigt med alert och stopp osv)
Jag är inte odelat emot. Jag ser dock risker med denna typ av införande.
I mitt tycke skapar det en inte ignorerbar risk att vi visserligen får en tillströmning, men som stannar på en konstruerad nivå.
Är inte ett rimligare förslag, som ligger inom arrangerande klubbs beslutsmakt, att förbjuda - i princip- alla alerterbara bud i denna form av tävling? Om målet är att välkomna de nybakade. Säg att “skolsystemet” är det enda spelbara. Om vi letar en punkt för inkluderande utan att bruka våld på etablerade principer.
Varför inte bara lära rätt från början? Stopp och alert skall inte vara något som spelarna träffar på för första gången när de lämnar kursrummet, det skall vara en integrerad del i utbildningen och vara helt naturligt för dem när de lämnar kursrummet.
Jo jag inser givetvis att det är en jäkla massa man behöver lära sig och det är svårt, men att lära ut ett felaktigt beteende löser inte problemet med att man måste lära om senare.
Man bör fundera över NÄR detta ska läras ut och användas.
* Om inte på kurs, så blir steget till klubbtävling ytterligare en tröskel.
* Om inte på klubbtävling, så blir steget att delta i en silvertävling större.
* Om inte på silvertävlingar, så lär man nog aldrig delta i mer än en guldtävling.
I mitt tycke är det snarare något man bör lära sig tidigare än senare i sin bridgekarriär.
Vi måste ha klart för oss att merparten som går kurs nu är 60 +. Dom kommer aldrig ha ambitionen att spela en guldtävling.
Stopp och alert är inte bara svårt för nybörjare. Jag spelar en del dagbridge och det funkar egentligen rätt så uselt. Snabba pass på stoppbud är det normala och kunskapen om alertregeln är rätt begränsad. Fyller ingen funktion alls.
Vi har nu en kursgrupp här i Västerås där man har kört med Stopp och Alert redan från början. Eleverna där är så förvånade över att de som spelar tävlingarna inte använder Stopp och Alert. Så det känns som att problemet skall åtgärdas i ”andra ändan”.
Johnny.
Du har helt rätt.
Dom flesta nya spelare är omkring 65+ och dom har bara ambitionen att det skall vara enkelt och trevligt. Av erfarenhet tappar vi väldigt många kursdeltagare i tävlingsverksamheten pga att det blir för krångligt för dom. Alla som har högre ambitioner lär sig det ändå. Det är dom äldre spelarna som håller verksamheten vid liv.
Jag förstår inte riktigt problemet.
Stopp tycker jag är väldigt lättförståeligt. Dessutom är inte kravet så hårt om jag minns rätt, bryter man mot det så är det risk för OI och liknande som nybörjare ändå inte är medvetna om.
Alert handlar mer om att nybörjarna får information om att nu bjöd motståndarna något konstigt, fråga om du vill veta. Alertkravet är snarare till fördel för nybörjare.
Problemet kanske är att du inte är cirka 70+.
Kanske dags att visa hänsyn till dom som håller vår klubbverksamhet igång, om dom slipper elittankar.
Fullständigt givet. Inte heller krav på att beskriva sitt system.
Stopp och alert kommer säkert växa fram med tiden.
Många elitspelare med tvärsäkra idéer om det som fungerar. Låter som man i Västerås hittat det som behöver göras…
Om det är mig du menar, så är det bara återväxten som jag är rädd om.
Håller med. Har lärt mig spela bridge i mogen ålder hos Arne Larsson, sedan den hårda skolan vid bridgebordet med maken. Det viktigaste är att att man som nybörjare inte blir attackerad. Tycker nu att det är svårare att veta ”när” man ska alertera med de nya reglerna.
Bra om tävlingsledaren innan tävling påminner om stopp o alert. Då kan alltid par som inte vet fråga sina motståndare vad det betyder.
Vi som spelare är också ansvariga för att få spelare att trivas vid bordet.
Maria pekar på en viktig punkt, att inte ha för komplicerade alerteringsregler. Skapa enkla regler som är lätta att lära sig istället för de idiotiska regler vi har idag så kommer det inte att vara några som helst problem att lära rätt från början.
Stämmer, jag är inte 70+.
Men jag är å andra sidan långt ifrån elit också.
Jag tänker att det mest handlar om stämningen på klubben. Ger en missad alert från en nybörjare en vänlig tillsägning, eller en utskällning och krav på kompensation från tävlingsledaren? Om det är det senare så är det kanske annat än regelverket som ska justeras…
I alla fall stopp borde man kunna ta bort vid alla former av ”social bridge”
Stopp borde rent generellt vara ”frivilligt” på alla nivåer.
Motståndarnas rättigheter påverkas inte ett dugg, men jag riskerar att få ett sämre resultat om jag inte använder stopp jämfört med om jag gör det, men det får i så fall vara mitt val som jag får stå för.
Är problemet så stort egentligen om man inte gör det alltför stort? En nybörjare som spelar standardsystem har inte många alerteringspliktiga bud. Och skulle de glömma att alertera har jag svårt att föreställa mig en situation där någon skada skulle uppkomma. Det viktiga för nybörjare att förstå är att när motståndarna alerterar betyder det att man kanske bör titta lite extra på deras deklaration eller fråga om vad budet betyder. Problemet ligger då mer på motståndarnas konstiga system snarare än alerteringen.
Stoppregeln borde vara ett ännu mindre problem. Att glömma att stoppa orsakar ingen skada för motståndarna. Glömma att tänka 10 sekunder händer (tyvärr) även rutinerade spelare.
Om man inte gör för stor affär av stopp och alert, så kommer det snabbt att betraktas som en naturlig del av spelet som man lär sig den naturliga vägen.
Om ni tror att problemet med trivseln på klubben är huruvida ni använder Stopp och Alert eller inte har nu betydligt större problem att ta tag i.
1990 berättade en av våra bridgelegendarer
Magnus Lindqvist att bridge borde delas upp i två klasser. Fristil och klassisk bridge. Jag tycker att detta var(är) ett strålande förslag. Riktiga regler i fristil. Lättare regler i klassisk. Det tror jag skulle gynna breddbridgen enormt.
Arne