Forum » Allmänna diskussioner » Bedrövlig tävlingskrock

Bedrövlig tävlingskrock

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Britt-Marie Warborn
Bild för Britt-Marie Warborn
Bedrövlig tävlingskrock

Junior SM-lag spelas samtidigt som andra omgången av Allsvenskans Div 3. Jag är medveten om det tajta spelschemat under hösten men då kunde väl JSM-Lag spelas till våren istället.
Våra juniorer som vill mer behöver all den spelträning som kan erbjudas utöver det vanliga klubbspelet och ska inte behöva välja mellan JSM-Lag eller div 3 Allsvenskan.

Carl Ragnarsson
Bild för Carl Ragnarsson

Juniorkommittén (JK) får själva svarar på varför de valde att förlägga JSM Lag till en helg som de visste redan var upptagen i tävlingsprogrammet (av en allsvensk omgång).

Ivar Lichtenstein

Hej!

Det är i huvudsak jag och Andreas Abragi som anordnat JSM Lag. Vi läste ur JK:s minnesateckningar från 14/4 att JK bordlagt frågan om att anordna JSM Lag, trots att vi bett om ett återupprättande av tävlingen. JSM Lag spelades senast 2017, men ströks ur kalendern efter två misslyckade försök 2018 och 2019 då deltagarantalet var för lågt. Jag och Andreas menade att det nu fanns underlag för att hålla tävlingen. När JK inte tog frågan vidare så bestämde vi oss för att själva anordna tävlingen med stöd från BK S:t Erik.

I samband med att vi börjat dra i trådarna kring detta hörde JK av sig till oss och erbjöd sig att bistå ekonomiskt, men överlät det praktiska arrangemanget åt oss. När jag och Andreas började planera i juni så bedömde vi att det var för nära inpå att placera in JSM Lag under augusti eller september. Vi ville ha tillräckligt med tid för att få ordning på logistik som mat och boende samt dessutom ge juniorerna tid att bilda lag och anmäla sig.

Vi kontaktade juniorer runtom i landet, bland annat från Varberg, och lyssnade på deras åsikter. Vi tittade även i förbundets kalender. Slutsatsen blev att helgen 10-12 oktober var mest lämplig för flest deltagare. Det är givetvis inte önskvärt att en junior ska behöva välja mellan att spela SM eller allsvenskan. Samtidigt är det ju faktiskt endast en av tre omgångar som gås miste om och juniorerna i fråga har möjligheten att spela de 5 av 7 Div 3-matcher som hålls på andra datum. Tilläggas ska att ingen junior hört av sig till oss eller (mig veterligen) JK och uttryckt bekymmer kring detta.

Regelrätt krävs sex lag för att JSM Lag ska få hållas och den enkla anledningen till att vi inte övervägt att placera in tävlingen i vår är att vi har flera spelare som har sitt sista juniorår 2025 och skulle falla bort om tävlingen hade hållits 2026. Dessutom är det naturligt att placera in JSM Lag under hösten då JSM Par hålls på våren.

Vi har redan idag NIO anmälda lag till en tävling som för tio år sedan hade svårigheter att samla sex lag. Detta skulle jag kalla för ett stort framsteg och styrkebesked för svensk juniorbridge. Även om jag välkomnar engagemang för och en konstruktiv diskussion kring svensk juniorbridge och svenska juniormästerskap så tycker jag att det är tråkigt att det enda inlägg som görs kring årets upplaga av JSM Lag är negativt. Kan vi inte i stället glädjas åt att tävlingen samlat så pass många lag och att detta kan vara starten på en positiv trend?

Karl Asplund

Ser att Ivar har svarat. Hade tänkt skriva detta inlägg: Med viss reservation för felaktigheter gör jag ett försök att sammanfatta bakgrunden och upplägget för årets JSM Lag.

JK valde tidigare att inte arrangera JSM Lag i år. Beslutet kom bland annat efter inkomna förslag från juniorer om att JSM Lag bör återinföras, ett tydligt tecken på engagemang från juniorerna själva.

Ett antal elitjuniorer har därefter, helt på eget initiativ, tagit tag i saken. Troligtvis efter att ha stämt av intresse och möjlighet med andra etablerade juniorer, valde de ut just denna helg. Vi ska komma ihåg att många spelar internationellt och andra helger ofta krockar med annat. Några juniorer är inne på sista året.Valet av datum är alltså juniorernas eget och utifrån vad som var genomförbart.
Juniorerna har själva tagit kontakt med:
• Förbundet
• St:Erik
• Tävlingskommittén
• Café Storslam
St:Erik ställer upp med lokal och brickor helt kostnadsfritt. Johnny Östberg, som juniorerna också själva kontaktat ställer upp som tävlingsledare helt utan ersättning. Det är i vanliga fall en kostnad som skulle uppgå till över 5 000 kr för tre dagar med guldlicensierad TL.

JKs roll har varit begränsad till dialog med juniorerna för att få koll på upplägget, ställa några frågor om schema etc samt meddela att man är beredd att skjuta till det ekonomiska stöd som krävs för att tävlingen ska kunna genomföras.

Nytt upplägg i år jämfört med tidigare
• Tävlingen spelas över tre dagar
• Slutspel införs
• Fler brickor än tidigare
• Lite senare start på dagarna

Allt enligt önskemål från juniorerna. Detta är inte tävling utan även det sociala är en viktig aspekt. Det är en chans för juniorer från hela landet att träffas, spela, umgås och ha kul ihop
De elitjuniorer som är med delar upp sig mellan lagen, och har aktivt strävat efter att skapa jämna lag. Målet är att få med så många juniorer som möjligt från hela Sverige och ingen är bättre lämpad att lyckas med det än just juniorerna själva. Juniorerna i Stockholm försöker dessutom ordna boende för alla som behöver det.
Att det tyvärr krockar med Allsvenskans Division 3 är olyckligt och något JK får ta med i utvärderingen efteråt.

Till slut en uppmaning till alla distrikt och klubbat. Skicka era juniorer till denna tävling! Var generösa med bidrag till resa och startavgift. Om någon saknar partner eller lag, hör av er.

Tobias Törnqvist

”Vi läste ur JK:s minnesateckningar från 14/4 att JK bordlagt frågan om att anordna JSM Lag, trots att vi bett om ett återupprättande av tävlingen.”

Man blir mörkrädd. Trots att det alltså finns underlag och efterfrågan för JSM väljer JK att bordlägga. JK behöver uppenbart förnyas omgående.

Britt-Marie Warborn
Bild för Britt-Marie Warborn

Ivar: Du och Andreas gör jättemycket för juniorbridgen. Det vet vi alla som bryr oss om bridge. Med mitt inlägg vill jag absolut inte vara negativ till JSM-lag, tvärtom.
Jag tycker JK borde varit mer noga med placeringen av tävlingen. Det är ju fantastiskt att vi hamnat i situationen där vi ska ta hänsyn till både elitjuniorer och de som vill upp. Utan att ha all kunskap om spelprogram så finns det ju faktiskt några lediga helger under hösten. Att BK St Erik och Johnny ställer upp för tävlingen är ju underbart men….Vi har äntligen fått ett gäng juniorspelare och då får det väl kosta.
Jag fick äran att vara TL vid juniorlägret i Falkenberg och var djupt imponerad av alla duktiga och positiva juniorspelare. Bridgen har en framtid!

Peter Swensson

Grymt jobbat!

Hoppas att det till nästa år går att undvika krock, så att alla spelsugna juniorer får i sig flera matnyttiga brickor per år.

Logga in för att kommentera