Geir Helgemo har blivit avstängd för doping.
VG
Dopingfall i Norge
28 feb 2019 kl 15:10
Dopingfall i Norge
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Ett av de ämnen han testade positivt för varClomifene
http://www.worldbridge.org/2019/02/28/extract-of-the-ruling-of-the-hearing-geir-helgemo/
Bra, det visar på idiotin att få Bridge klassad som sport.
Dopingregelverket har duktig förbättringspotential det också.
Men, regelverket är ju inte direkt okänt (utom för Johaug då) så det är en märklig risk att ta.
Det finns mycket intressantare metaboliter att hitta hos bridgespelare…
Blev en dubblett
Clomifene verkar vara onödigt dopingmedel för Geir, har han blivit smittad genom överföring?
Dopingdebatten hade vi här för många år sedan då bl.a hjärtmediciner är klassade som doping(t.ex efter infarkt). Jag har inte blivit utsatt för dopingtest ännu, men har spelat i några SM-Veteranfinaler utan att ha sett någon läkarpatrull med testutrustning i lokalerna men jag kan ta fram en medicinlista från läkarna om det behövs.
/janne
Clomifen minskar risken för man boobs, som man kan få av steroider. Det är en klassisk kombination av medikament, inget konstigt.
Ökar även fruktbarheten hos män, för kvinnor ökar äggbildningen… så förutom stöd i bantningskur kan man tänka sig ännu mänskligare avsikter än mer aggressiv budgivning…
Sjukt! Önskar att det vore 1/4 och inte 1/3.
Finns även en artikel i Aftonbladet.
Synd att 90 % av artikeln handlar om doping när vi äntligen får lite uppmärksamhet, men längst ner finns en blänkare om att Sverige tagit EM-guld.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/p6wKk6/varldsettan-i-bridge-fast-i-dopningskontroll
Vad antyder du?(hos bridgespelare!).
/janne
Å andra sidan hade EM segern aldrig noterats i AB om det inte varit för Helgemo.
Apropå doping hittade jag WBF:s alkoholregler på bridgewinners:
Det är verkligen andra tider än när jag började spela på 70-talet.
Såg en toppturnering i London härom veckan där dansken som spelade med Zia beställde in en flaska vin till bordet.
Personligen så tycker jag att både trådens rubrik samt första inlägget är mycket osmakligt!
Geir har tydligen blivit fälld för doping, men vilken sorts doping?
Jo, Geir har tagit en medicin som inte på något sätt höjer hans prestation vid bridgebordet. Därför tycker jag att man kan och skall förutsätta att inte Geir har tagit detta för att fuska. Och redan har tycker jag rubriken plus inlägget är osmakligt.
När det sedan visar sig vad det är för medicin och vad den har för verkningar så blir jag uppriktigt FÖRBANNAD över att detta skrivs ut på ett bridgeforum och sedan debatteras. Är det verkligen på det sättet att Geir inte skall ha rätt till något privatliv alls enbart för att han är en av världens bästa bridgespelare?
Kunde jag så skulle jag stänga ned den här tråden direkt. Nu kan jag inte det så jag får nöja mig med att spy galla över de som för sådant här vidare och fortsätter att debattera det i ett öppet forum!
Fy fan!
/Mikael Westerlund
@Stefan
Det var en privat klubb som inte är ansluten till Engelska bridgeförbundet. Deras GT var utsökta också.
Well, några fakta fel.
1. Det finns de som anser att testosteron ökar fokusförmågan. De= som dopat sig av den anledningen
2. Det var i kosttillskott från vän som sysslar med bodybuilding
Länk
Vi som stödjer Geir och vill spela mot honom så snart som möjligt är säkert i majoritet; … men att inte debattera
eller reflektera över konsekvenserna av hans ”otur” gör inte världen bättre.
Nu har jag ingen som helst aning om varför Geir har tagit denna medicin och jag har inte pratat med någon om detta heller.
Men i och med att Norges Bridgeförbund (och kanske Sveriges också?) har bestämt att vi skall ha samma dopingregler som andra sporter för att öka chansen att bridge skall få olympisk status så fastnar Geir i en dopingkontroll för ett medel som 99% av alla bridgespelare vet inte ger Geir någon fördel alls vid bridgebordet.
Tycker ni nu dessutom att vi skall ha en tråd som skriker ut att kanske världens bästa bridgespelare dopar sig? Och att sedan föra en debatt i ämnet.
Nä, stäng ner den här skittråden och skapa (om ni nu måste) en tråd döpt till förslagsvis ” Fördelar och nackdelar med att anta dopingregler som inte har det minsta med bridge att göra”
Jag sticker också ut hakan och säger att Geir inte skulle ta testosteron för att förbättra sitt bridgespel. Löjligt att ens insinuera något liknande.
Stäng den här tråden nu!
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Edit: Spekulationer med namngivna personer borttagna.
Som Mikael själv säger håll diskussionen till ämnet doping, inte på personnivå.
Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?
Har Livets Ord börjat frekventera vårt forum?
Ser fram emot dopingkontrollerna på festivalen, hjärtmedicin, testosterontillskott osv är ju något säkert 20+% av spelkåren knaprar till frukost med tanke på den höga medelåldern i vår sport.
Måste jag bära med mig läkarintyg för mim medicin om det blir kontroll i ligan på St Erik
Håller för övrigt med Westerlund. Nånstans måste gränsen för det privata dras.
Mikael Westerlund:Du läste inte länken.
Geir har sagt vad som hänt. Hans berättelse verkar hänga väl ihop med hans agerande nör fallet uppdagades. Han har godtagit sitt straff och avstår från att överklaga. Geir är även under dessa omständigheter ett föredöme. (Jag känner inte Geir men han är en av mina största bridgeidoler, sedan jag bakblåste honom och Jeff på en OBS för många år sedan)
För några år sedan åkte en annan nordisk elit bridgespelare dit för doping på ett mycket liknande sätt (enda skillnaden var att det ämnet i bantningsmedlet är mer känt för allmänheten att öka fokusförmågan). Så WBFs regler och guidelines måste vara mer än välkända för alla deltagare på den nivån.
Få om ens någon tror att Geir medvetet dopat sig; och om möjligt färre tror att han dopat sig för bli bättre bridgespelare (då skulle han satsa mer på budgivningsträning).
Du överreagerar Mikael!
Det är inte rimligt att ha samma lista på dopingpreparat för 40+ bridgespelare som 0-45 idrottsutövare. Hanteringen av undantag och registrering av läkemedel av nationellaförbund blir ogörlig. Olika länder förskriver olika mycket preparat, t ex i delar av USA kan vi väl betrakta ”alla” pensionärer med healthcareförsäkring som dopade.
Kissprov på klubbarna kommer förhoppningsvis aldrig hända.
Du läste inte Westerlunds inlägg som editerades och som Grönkvist refererade till med sitt citat. Om diskussionen hittills betraktas som för tuff skulle jag säga att det var ett enormt övertramp på personlig integritet och Westerlund borde be 2 personer om ursäkt (privat).
Nu förstår jag absolut ingenting?
Vem skall jag be om ursäkt och framför allt varför?
Jag skrev mycket tydligt att jag inte har en aning om några fakta i fallet och att jag enbart skulle nämna ett exempel på varför denna tråden är så sjukt opassande.
Det är såklart möjligt att det kan vara så sjukt att mitt exempel träffade rätt på hur det ligger till. Men även om det gjorde det så betyder det absolut ingenting! då jag varit tydlig med att jag inte känner till några fakta över huvud taget.
Allt jag har skrivit i den här tråden har varit för att jag vill värna om Geirs (och möjligtvis hans flickväns) privatliv.
Men om Dessa två personer skulle ha blivit sårade av något som jag har skrivit i denna tråd så skall jag mer än gärna be dom om ursäkt samtidigt som jag skall förklara att dom helt har missuppfattat vad jag har skrivit och varför jag skrivit det.
Men varför inte bara ta bort hela den här tråden. Jag tycker det är helt sinnessjukt hur någon kan få för sig att att ändra i ett av mina inlägg här med texten att jag har namngett någon. Men att låta hela tråden finnas kvar är tydligen helt okej???
Vad fan är det här för ett skämt?
Nu minns jag helt plötsligt varför jag sluta skriva på det här stället.
Men till den som editerat mitt inlägg samt föreslår att jag skall be någon om ursäkt så kan jag tala om att det inte finns någon i den här tråden som har värnat om dessa personer mer än jag.
Fy fan så patetiskt och nu är det jag som förväntar mig en ursäkt!
Enda eventuella felet jag ser med rubriken och första inlägget är väl att huvudpersonen är monegask numera. Eller?
Det är väl jättebra för alla unga landslagsspelare att veta att alltid kolla med förbundsläkaren gentemot de mediciner man tar INNAN man åker på exempelvis mästerskap där det säkerligen testas. (förutsätter att det finns en förbundsläkare, det brukar finnas i de flesta idrotter)
Varför? Jo för man kan få dispens för exempelvis hjärtmediciner, astmamediciner, insulin mm i förväg. (Det kan bli så att man får byta till en annan sort som klarar dispenskravet.) Då åker man inte dit trots att man har .sjukdomar som kräver dopingklassade mediciner som inte är prestationshöjande för din ”idrott”/person men som finns på dopinglistan för att det höjer andras prestation.
Tex hade det säkert gått bra för Geir om han gjort det.
Det måste väl ändå ha ett visst nyhetsvärde, att en av världens bästa bridgespelare åkt dit för doping. Såklart det är fånigt att klanka ner på de som framför detta.
Sen vet vi lika lite om varför det hände, precis som Johaugs fall eller för den del ett antal svenska dopingfall i andra sporter, varför det är lika fånigt att spekulera i varför.
Det jag kan reta mig på är att en del gottar sig i detta och jag tror inte ett dugg på att dopingen har varit avsiktlig för att förbättra spelet, det är bara fånigt det med. I Johaugs fall hade jag väldigt svårt att tycka synd om henne eftersom jag aldrig fattade hur man kunde missa DOPINGMEDEL-loggan på förpackningen. Däremot tycker jag Helgemo haft en himla otur, måhända lite klantighet.