Forum » Allmänna diskussioner » Skit och skitenkelt

Skit och skitenkelt

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
K-G Wanngård
Skit och skitenkelt

Det finns så mycket att hylla i arrangemanget av bridgefestivalen. Vi är många som följt utvecklingen ifrån Skövde till årets festival. Eloge!

Några reflektioner och ett avslutande tips jag tror många kan ha glädje av.

Pappa Rimstedt har tidigare här skrivit om bridgefestivalens grisar. Folk (?) som går direkt ifrån toalettbesöket ut till att slafsa med korten utan att tvätta händerna. Jo de finns och man häpnar. Mina kunskaper om folks toalettvanor är begränsade, men jag gissar att en hel del av mina bröder drar sig ifrån att göra ettan sittandes på dessa toaletter. När man då i ögonvrån ser besökaren innan gå ut istället för att gå mot tvättställen och möter en nedfälld ring på toastolen, ja då är det något i en som skakas om. Skitgrisar!

Ordning och reda är det och måste vara när vi är så många, men ibland blir det för mycket för min smak. Under torsdagen såg jag en tävlingsledare som jagade upp några av de unga brickbytarna som satt under nationalsången. Vi kan tycka om nationalism, nationalsång och ceremonier. Men är det tävlingsledarens sak att jaga sittande ungdomar och var i så fall är frågan reglerad? En smula osunt och tjafs för min smak. Samma tävlingsledare som kl 21,30 och efter sista tävlingen sa till mig att man inte fick ha telefonen på i spellokalen. Jag accepterar till fullo förbundets krav om avstängd telefon under speltid, men ge er och sluta tramsa!

Bridgetips:
Många spelar med Stenbergs 2 nt och vanligast idag är skrot, utgångskrav eller invit. Själv gillar jag det senare och använder det även på och efter inkliv men spelar då lite hemkokt.

Lär er förlorarberäkningen, vilket är förhållandevis lätt. När partnern kliver in och visar en 5+ hög så övergå helt till förlorarberäkning, dvs höj utifrån antal förlorare och inte skrot eller annat. Ni kommer oftast inte ha poäng till utgång, men fördelning.

Partnern kliver in med en hand som har - 8 förlorare, men oftast är det 7 eller färre. Du svarar 2 nt med 8 eller färre förlorare.

Budgivningen går:
Lede fi öppnar med 1 sp, p 2 hj, fi 2 sp och du 2 nt. Fi passar därefter och din p svarar 3 kl med 8 förlorare, 3 ruter med 7 förlorare, 3 hj med 6 förlorare osv.

Prova får du se, budgivningen underlättas och knepiga utgångar bjuds.

Kan det inte bli fel och hur ska man förhålla sig till låghonnörer? Det är klar att det inte är vetenskap och det är skakigare med D än E. Vilket ni kan utveckla tillsammans i paret, men lär er grunden.

Nopp, jag kommer inte att svara på allt nördande om brickor där metoden inte stämmer och andra metoder, jag lägger ut tipset då det underlättar för så många att värdera sina händer.

Prova, det fungerar, du hittar fler utgångar, undviker andra och blir aningen lite bättre Smile

Tack för denna gång och på återseende!

K-G Wanngård

Sry, ser att jag missade en liten detalj Smile

När bjuds utgång? Nyckeln är 24. Summera dina o partnerns förlorare, dra det ifrån 24 och kvarvarande summa är det antal trick ni kan/bör göra. Öppning i 5+ hög har vanligen 7 eller färre förlorare. Har du själv 7 och trumfstöd, ja då vet du att ni har till utgång, oavsett vad fi hittar på för hyss.

Ola Mattsson

Följande korrigering behös:
Antal förlorare minskas med 1 om man har 2 Äss fler än antal Damer. Antal förlorare ökar med 1 om man har 2 Damer fler än antal Äss. Förlorar beräkning är ingen sanning, men ger en klar vägledning till vilken nivå man tål!

Stefan Zylberstein

Vad gäller bristen på god hygien: sedvänjan att belevat hosta i handen är förstås mindre lämplig. Speciellt när man sekunden därefter håller i kortleken med samma hand…
Hosta i armbågsvecket, så som sjukhuspersonalen och deras familjer brukar göra.

Vad gäller praktiska tips: Träna på förlorare-på-förlorare tekniken.
De allra flesta spelare i Örebro kan ju den, men väldigt användbart för de mindre erfarna. Ps Ibland kan också hyggliga spelare missa.

Nämligen. De tappar ofta räkningen på vilka kort som gått, och från säg AKDxx mittemot xx missar de att alla bekänt och hackorna är nu stora, och kan nu användas för att kasta förlorare… Nej, de är smarta och stjäl vaksamt hackan, och har kvar två förlorare på handen…

Medan om de hade haft i ryggmärgen förlorare på förlorare tekniken, stjäl de aldrig den ”förlorande” hackan; de sparar tempo och kastar en säker förlorare från handen… Med bonuset att ibland är hackan alltså i själva verket stor, och de helt gratis blivit av med 2 förlorare och fått två extra vinnare…

Logga in för att kommentera