Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Sidor
Vill gärna svara ja på frågan men entreprenadjuridik är ganska knepigt (har ägnat mycket tid åt att bråka med just Skanska) så det går inte att svara på det utan att läsa hela avtalet. Vad betyder ”ansvarar för”? Ser till att det blir gjort eller ansvarar för det juridiskt?
Om vi istället återgår till det aktuella fallet så är det SBF som arrangerar SM-tävlingen och om de väljer att låta distrikten (underentreprenören) anordna DM-kvalen så agerar de senare som förbundets förlängda arm vilket innebär att förbundet fortfarande ansvarar för eventuella felaktiga besked.
Att det står att distriktet ansvarar för att regelverket följs ser jag som något mellan distriktet och förbundet och inte något som har med spelarna (kunderna) att göra.
Sidor
Det kan man diskutera.
Alldeles oavsett - det är, som jag sa, enligt min mening hopplöst omoderna regler. Det är min uppfattning att vi f.o.m. 2025-2026 bör ändra regelverket så att dylika byten är tillåtna. Öppna SM-par tappar i intresse från år till år, men om vi gjorde detta möjligt kanske mer omaka par hade velat ställa upp.
T.ex. en från norra Sverige och en från södra Sverige, så kunde den ena kvalet lokalt för att sen mötas upp i Örebro. Dock bör regeln om ”endast en start” kvarstå så att paret inte kan kvala på två olika håll för att öka sina möjligheter, och sen spela tillsammans.
Sidor
Vi är helt överens och det finns annat som borde ses över. En spelare hoppade av precis innan SM-finalen i lag och jag ville ta nästa flyg till Sverige men de fick inte sätta in fler spelare (de var nog iofs glada att de kunde skylla på det).
Det är väl bra om fler kan spela SM-tävlingar?!
Sidor
Nej Torbjörn, det som står i entreprenadkontraktet gäller. Om det står att du har köpt ett svart tak så spelar det ingen roll om någon på skanska talar om för dig att du ska få ett rött tak . Du kommer att få ett svart tak eftersom det är det som står i kontraktet.
Precis samma sag gäller här. I regelverket står det en sak, då gäller det som står i regelverket oavsett vad någon säger.
Sidor
Henrik Johansson skrev:
Precis samma sag gäller här. I regelverket står det en sak, då gäller det som står i regelverket oavsett vad någon säger.
…
Om det Du skriver är 100% sant, i alla lägen, så innebär det att man ALDRIG kan fråga någon om det man själv inte vet, eftersom ett felaktigt svar kan sätta mig på pottan.
Sidor
Det där stämmer naturligtvis inte.
Entreprenadkontraktet gäller tills båda parter är överens om något annat.
Om jag har ett kontrakt med Skanska (SBF) om att sätta upp en blå och en gul armatur (spela SM med Bill) och jag på arbetsplatsen frågar Skanskas representant (DFB) om det går bra om jag sätter upp en grön istället för den gula (spelar med Bull istället) är det också det som gäller oavsett vad kontraktet säger.
(Sedan är det inte ovanligt att det senare kommer en paragrafryttare från huvudkontoret och viftar med kontraktet och då gäller det att ha dokumenterat överenskommelsen i tex ett byggmötesprotokoll).
Sidor
Irrelevant jämförelse. Du har inte frågat Skanskas representant (SBF-person), utan underleverantörens representant (Dfb-person).
Sidor
Låt oss strunta i juridiken ett tag: vem blir drabbad (ingen) av att göra ett goodwillundantag i år, med hänvisning till att det finns minst två tidigare tillfällen då ett felaktigt par fått spela i SM-semifinalen (prejudikat)?
Och därefter styr man up anmälningsförfaranden på ett i framtiden säkrare sätt så att inte liknande fel kan ske framöver.
Sidor
Tänk efter nu Åsa… Om du frågar mig en lagfråga, och jag svarar fel. Vilket tror du gäller då? Det som faktiskt står i lagboken eller mitt felaktiga svar?
Sidor
Om Skanskas dotterbolag har får mandat av moderbolaget att agera i deras ställe så gäller naturligtvis alla överenskommelser man gjort med dotterbolaget.
(Har du inte någon datorkod som skall knackas?!).
Sidor
Lustigt nog, om du dömer fel vid spelbordet så är det ditt felaktiga domslut som gäller, om ingen tar sig för att överklaga, Och varför ska de överklaga en auktoritet som dig?
Sidor
Nej, inte om felaktigheten på något sätt uppdagas. Om jag själv t.ex. kommer på att jag har dömt fel är jag skyldig att avge ett nytt domslut.
Sidor
Torbjörn, du ska köpa etthus av mig. I avtalet så upprättas en tilläggsprislista, det står att 8 dörrar ingår och om du vill ha ytterligare dörrar då kostar varje dörr 2000kr. Nu ringer du till mig och frågar hur mycket en extra dörr kostar och jag svarar att den kostar 20 000kr. Du beställer en extra dörr. Är du nu skyldig att betala mig 20 000kr för att det är mitt svar på frågan eller är du skyldig att betala 2000kr för att det är det som står i avtalet?
Sidor
Självklart gäller lagar och regler MEN frågan gäller, när man blir felinformerad: vems är ansvaret om det blir fel och vem/hur kan man rätta till det.
”Ingen regel utan undantag”
Sidor
Det är inte heller säkert. En privatperson har större chans att få rätt i ett avtalsförhållande mot ett företag än ett företag vs ett företag.
Här har vi en privatperson vs en organisation. Det är inte alls svartvitt vem som skulle vinna om det hela togs till domstol.
Sidor
Jämförelserna som görs haltar. Filip har inte brutit mot någon lag. Filip har inte heller underlåtit att uppfylla några skyldigheter, Det enda är att Filip gått miste om en rättighet han felaktigt trott sig ha.
Regelverket är beslutat av SBF. Det betyder, eller borde betyda, att SBF också har mandat att besluta om undantag. Sådant kan göras om en situation uppstått som man inte hade tänkt på eller tagit höjd för när regelverket skrevs. Det handlar om omdöme. (Märk väl - jag påstår inte att SBF ska ge undantag - bara att SBF kan ge undantag.) Men SBF kan givetvis inte besluta om undantag från bridgelagarna, som är beslutade av en högre instans.
Är det inte så, jurister, att det finns ett begrepp ”ex gratia” som betyder att man kan ge en ersättning eller förmån till någon trots att juridisk skyldighet saknas?
Sidor
Ett bord Ropar efter TL. Du kommer dit och dömer att Syd ska lägga upp alla kort på bordet, något som var helt fel. Rätt domslut hade varit att bara fortsätta spela. Nu ropar samma bord på TL då Syd lagt upp alla kort på bordet, något som som enligt lagarna skall bestraffas. Dömer du då ut straff för Syd?
Sidor
Varför skulle jag eftersom syd är icke felande? Vilken lag säger att jag skall bestraffa syd för att lägga upp korten på bordet? Jag kommer att applicera lag 82C som talar om för mig vad som gäller. Vad jag inte kommer att göra är att hitta på en ny lag och hävda att nu gäller den istället.
Sidor
Du behöver inte hitta på en egen lag; eftersom lagboken har tagit höjd för att en TL kan döma fel. Motsvarande passus finns inte i SBFs tävlingsbestämmelser och därför har det aktuella problemet uppstått.
Sidor
Problemet är bara att om de vetat var det stått hade de inte behövt fråga om det.
Filip handlar i god tro och har ingen anledning att tro det han får höra är fel, det har till och med gjorts på det sättet innan. Ser ingen anledning till att SBF inte kan göra ett undantag den här gången.
Vill SBF undvika att det ska bli en vana kan de införa en tydligare skrivning i regelverket eller liknande.
Sidor
Problemet har uppstått för att någon har gissat/ trott sig veta istället för att kolla upp fakta.
Sidor
Exakt! Då är vi tillbaka på ruta ett.
- Vem tar ansvaret för detta och hur kan man rätta till det. 🌿🍒
Sidor
<> Jag förstår inte varför detta måste argumenteras hit och dit: Filip är inte kvalificerad att spela SM par och det är den enskilde spelarens ansvar att ta reda på vad som gäller.
Om vi ska strunta i vissa regler, vem ska då bestämma vilka regler som inte behöver följas? Om sedan förbundet bestämmer sig för att ge Filip ett undantag så utgår jag att det finns regler som tillåter det, men då måste givetvis regeln som inte tillåter honom att spela skrivas om.
Om det sedan är synd om Filip eller inte är i sammanhanget ointressant.
Sidor
Sidor
Du får nog försöka förstå igen. Läs även det citerade stycket så kanske du har bättre möjlighet att lyckas.
Sidor
Förklara gärna. Börja med vilken lag som säger att syd skall bestraffas. Berätta gärna i vilken lagbok du läser också för det finns nämligen ingen sådan lag i den riktiga lagboken.
Läs görna Det citerade stycket också så kanske du förstår vad det står för det har du verkligen inte gjort. Bara för att en TL dömer fel upphör inte det dom står i lagboken att gälla och om felet uppmärksammas kommer det att korrigeras. Det är lite som om en linjedomare I Allsvenska dömer fel på en offside så innebär det inte att offside regeln förändras även om just den situationen blir fel.
Sidor