Forum » Allmänna diskussioner » APROPÅ MÄSTARRANG

APROPÅ MÄSTARRANG

6 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Peter Törnblom
APROPÅ MÄSTARRANG

Jag skrev för ett tag sen att jag tyckte det fanns lite väl mycket stormästare inom bridgen i Sverige. En del höll väl med men andra inte. Fick lite vatten på min kvarn
då jag såg att BBO ändrat sin förlegade inflationsskala. Kanske man skulle göra nåt liknande här?
Mästarpoängssystemet är helt OK men de som är verkliga stormästare bör förtjäna en mer beundransvärd benämning än kreti och pleti dito? OK då, stjärnor är väl bra iofs men kanske dags att förnya ett system som har 60 år på nacken?

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Redan för 30 år sen föreslog jag att mästarpoängen skulle skrivas av med 10% per år.

Idén är rent av bättre nuförtiden, eftersom det är en enkel sak för förbundets dator att räkna på detta.

Mästarpoäng kan, om detta införs, visas såväl på det gamla sättet som efter avskrivning.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Max Ödlund skrev:

Redan för 30 år sen föreslog jag att mästarpoängen skulle skrivas av med 10% per år.

Idén är rent av bättre nuförtiden, eftersom det är en enkel sak för förbundets dator att räkna på detta.

Mästarpoäng kan, om detta införs, visas såväl på det gamla sättet som efter avskrivning.

Det görs redan, om än med en annorlunda formel än din beskrivna:

a) Endast silver- och guldpoäng räknas
b) Guldpoängens värde i denna formel är oftast 1,5 gånger sitt nominella värde men 0,9 i vissa tävlingar
c) Avskrivningen är över 3 år jmf med dina 10 år
d) Bonuspoäng samt höst/vår-silver räknas ej (de betraktas som bronstävlingar)
e) Man kallar det rankingpoäng

Jag säger inte att ditt förslag är fel, men det är kanske mer en fråga om att arbeta om formeln för rankingpoäng snarare än att addera ytterligare en lista som få bryr sig om.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Va? Görs det redan? Klant-Max! Tack, Thomas.

Stefan Zylberstein

Ett slags pendang för att se känd och förmodad spelstyrka är handikapp…

Är man under 20-25 är chansen god att man är en stormästare, eller iaf, blivande stormästare. Tror jag.

Jag har i skrivande stund knappa 13, jag har en längre tid haft knappa 10….
Och visst, jag är en erfaren och hyfsat duktig spelare, men jag är ingenstans i dessa klasser att jämföra mig med en stormästare…

Så handikapputräkningar kostar multum för mig… Jag får normalt leva på scratchen… Smile
Tur är att när både jag och min favoritpartner har en bra kväll, då kan vi vinna även handikapptävlingen på klubben… Smile

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Max Ödlund skrev:

Va? Görs det redan? Klant-Max! Tack, Thomas.

Det är inte riktigt samma sak som ditt förslag men, ja, rankingpoängen är helt baserade på mstarpoänginnehavet (gp/sp), och de avskrivs med 1/3 per år efter intjänat datum.

Logga in för att kommentera