Forum » Allmänna diskussioner » 3-stöd till 5k-öppning

3-stöd till 5k-öppning

17 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Ola Mattsson
3-stöd till 5k-öppning

Partnern öppnar med 1hö, som visar 5k. Hur stor är chansen att jag har 3-stöd? Ngn som är bättre på sannolikslära än jag, kommer lösa detta på nolltid!

Philip Berggren

https://www.durangobill.com/BrSuitStats.html

Scrolla ner till ”Partnership Distributional Fit”. Sen om det stämmer är oklart

Mårten Gustawsson

Häpnadsväckande! ”Alternativa” sanningar blir verkligen allt vanligare på nätet.

Den teoretiska bakgrunden till att fler spelar femkortshögfärg är egentligen enkel. Visst är det bättre att börja bjuda en färg som troligen ska spelas än en som vanligen inte duger som trumf?

Till en 4-k färg har partnern 4+ stöd ungefär en gång på tre, till en 5-k färg har han 3+ stöd i mer än hälften av alla fall.

Ola Mattsson

Tack Mårten! Tydligt besked

Ola Brandborn

Mårten Gustawsson skrev:

Häpnadsväckande! ”Alternativa” sanningar blir verkligen allt vanligare på nätet.

Vad var det som var häpnadsväckande och alternativ sanning? Enligt tabellen som länkades så var ju 3+ stöd slarvräknat +53%, så något måste jag missa i uttalandet?
Philip Berggren

Ola Brandborn skrev:

Mårten Gustawsson skrev:

Vad var det som var häpnadsväckande och alternativ sanning? Enligt tabellen som länkades så var ju 3+ stöd slarvräknat +53%, så något måste jag missa i uttalandet?

Länkade en Wikipedia först då jag gjorde klassisk ”Googla i tre sekunder”. Den andra länken verkade vettigare så jag bytte.

Micke Melander

Det är också så att spelar man med fyrkortsöppningar riskerar man att missa en 5-3:a när det går 1 hö - 1NT, pass, då SH inte har till 2-över-1.

Men det har egentligen inte med frågeställningen att göra i denna tråd.

Thomas Karlsson

Man svarar i stort sett likadant med 3 stöd oavsett om man spelar 4 eller 5 korts när man har typ enkelhöjning. Man behöver bara tänka till lite.

Micke Melander

Instämmer helt med Karlssons inlägg. Däremot är det så, när vi talar mindre rutinerade spelare, så är det obegripligt för dem att förstå ”om jag spelar med fyrkorts högfärgsöppningar där partnern öppnat med exempelvis 1 hjärter att jag ska höja till 2 hjärter med 8 hp och ex. 1-3-4-5 fördelning.” För en rutinerad spelare så sitter det i ryggmärgen…

Det är också därför 2/1 kommer in i bilden, för då får man ju möjligheten att beskriva sina händer bättre, och ”kan trilla rätt” innan det är färdigt.

Sen är det en annan fråga om 2/1 är utgångskrav eller ej. Om så är fallet blir 1NT budet betydligt mer invecklat.

Arne Larsson

Micke Melander skrev:

Instämmer helt med Karlssons inlägg. Däremot är det så, när vi talar mindre rutinerade spelare, så är det obegripligt för dem att förstå ”om jag spelar med fyrkorts högfärgsöppningar där partnern öppnat med exempelvis 1 hjärter att jag ska höja till 2 hjärter med 8 hp och ex. 1-3-4-5 fördelning.” För en rutinerad spelare så sitter det i ryggmärgen…

Det är också därför 2/1 kommer in i bilden, för då får man ju möjligheten att beskriva sina händer bättre, och ”kan trilla rätt” innan det är färdigt.

Sen är det en annan fråga om 2/1 är utgångskrav eller ej. Om så är fallet blir 1NT budet betydligt mer invecklat.

Arne Larsson

Om man förklarar varför och när man skall höja på 3 har förståelsen varit väldigt bra genom åren.

Eric Arvidsson

Tror dina bridgepartners Arne är att betrakta som rutinerade 😉

Om du mot förmodan skulle dras med mig behövs det stor arsenal av tips och trix för att budskapet skall fastna!

Arne Larsson

Mitt argument är baserat från bridgeskolan.
Och dom har väldigt stor förståelse för detta.

Stefan Zylberstein

Aningens OT men bör ändå sägas.

5-3 har sina fördelar.
Men den har också en inbyggd fälla som många faller i.
Eftersom 53 räcker fint, använder många tre stöd som underlag för Stenberg, fastän de har en stark hand med en fin 4-5 korts lågfärg och en allmän slamlukt.

Och så hamnar man allt som oftast i sterila 11 trick i högfärg.
Medan 12 trick i lågfärg är claim….
Emedan spelat i 44 eller ännu bättre 5-4 i lågfärg, får man automatiskt två kast på högfärgen, men högst 1 kast på lågfärgen.

Jag för min del bjuder gärna en bra lågfärg först, om jag hoppas på slam, även om jag iofs har trumfstöd för Stenberg.

Ja det går så långt att jag inte insisterar på att spela Stenberg. Med vissa partners har jag det inte, speciellt om jag inte vill belasta deras minne.
(Det finns två typiska varianter av minnesfel: svagare partners tenderar att inte minnas ATT vi spelar med en viss konvention. JAG tenderar att glömma bort vilken variant av konventionen vi kom överens om. Sadsmile )

Ola Mattsson

Efter 1hö kan man använda 2kl som dubbeltydigt: Antingen 2/1 UK med klöver ELLER 3k-hö-stöd med invit+hand

Leif Lundberg

Ola Mattsson skrev:

Efter 1hö kan man använda 2kl som dubbeltydigt: Antingen 2/1 UK med klöver ELLER 3k-hö-stöd med invit+hand

Jag spelar ofta så och det fungerar bra. Onödigt att hamna på 3-läget mot en minhand, det går alltför ofta bet.
Med UK-hand och 3-stöd kan jag välja mellan naturligt bud i annan färg först, eller stenberg, beroende på vad jag tycker ser bäst ut.
Peter Swensson

Thomas Karlsson skrev:

Man svarar i stort sett likadant med 3 stöd oavsett om man spelar 4 eller 5 korts när man har typ enkelhöjning. Man behöver bara tänka till lite.

Vore trevligt om man plottade ”tiden det tar att bjuda 2Hö” mot ”längden på stödet”. Det blir tråkig läsning för några som öppnar med 4+ färger, även om många är duktiga på att bjuda i tempo.

Några vänner byggde för många år sedan om sin svarsstruktur på 1Hö 5+, så att de svarade 2Hö med 2+. Detta irriterade några naturalister på klubben, som själva stöttade sina 4+ Hö med 3+ färg. Det fascinerade mig mycket, så 2009 lånade jag konceptet och spelar 2U med min 3-5 3+höjning eller 5-9 balans, på 1Hö 5+ rondkrav, partner begränsar sig med 2Hö i princip jämnt (andra bud är UK mot 7-9) varpå 2N eller 3 lägre av svarshanden inviterande med 7-9 och 2 stöd. Funkar väldigt fint att sitta i en egen jolle och guppa. Vi använder svaret 2Hö och högre som hp- svag spelstark tvåfärgshand med 5+ i reläfärgen (eller slaminvit med samma struktur som ogillar att bjuda UK relä enligt vårt schema) . Det senare är bra när man har det, men frekvensen är för låg för att bry sig om de händerna. När det händer så får man bjuda ostört iaf, få känner sig manade att kliva in direkt med en potentiell bila hängande över huvudet. Flera hoppas (korrekt) att vi hänger oss själva, för oftast har vi ju avslöjat att ingen har bra anpassning. När det det råder missanpassning kan vi få stopp i delkontrakt med hpstark öppnare som spelförare, så det är inte helt galet trots allt.

Anmärkningsvärt är att ingen jag mött utnyttjat möjligheten att ha två olika betydelse på dubbelt, en direkt och en efter pass. Är det inte märkligt hur lata vi bridgespelare är?

Bjuda 2+stöd mot 5+öppning är inte så dumt, testa gärna. Glöm inte att alertera, och bjud i tempo Smile

Logga in för att kommentera