Rubriken innebär enligt Svensk ordbok att lägga överdriven vikt vid (att få och tilltalas med) hedrande titlar. Om man tittar på betydelsen av ordet stormästare slås man av det antal stormästare det finns i bridge.
I schack som har 30 000 medlemmar finns 24 stormästare fördelat på 1465 klubbar. Stormästare är den schacktitel som näst efter världsmästare är den högsta titel en schackspelare kan få. Bridgen har 25 000 medlemmar och har över 1 000(! stormästare fördelat på 400 klubbar.
Jag tycker att en stormästartitel ska vara ett i stort ouppnåeligt mål. Det är inget fel med mästarpoäng för det kan vara kul att jämföra innehavet med andra men en massa mp ska inte per automatik innebära en stormästartitel. Jag tror istället
man ska övergår till prestationsranking som i schack.
Vi tänker oss ett antal tävlingar som ger en oomkullrunkelig livsvarig rating.
Nationella och internationella stortävlingar är bra exempel. När man uppnår det uppsatta målet väljs man av SBF in som stormästare. Det skulle ge titeln en dignitet isf som man får höra nu ”tss, hen är ju inte ens stormästare”.
För den icke historiskt bevandrade kan nämnas att kungen är stormästare.
Kung Gustav III instiftade Vasaorden 1772 för att skapa ett heltäckande ordensväsende. Konungen är ”De svenska ordnarnas herre och mästare” eller som det numera heter ”Stormästare”. Kungen är hög beskyddare av Johanniterorden i Sverige.
Vi är många som fått Stormästarnålen som tack för lång och trogen tjänst.
Världsschackförbundet har ett par tusen stormästare (IGM).
Världsbridgeförbundet har 95 stormästare (WGM), se WBF Open ranking
/B
Jag håller med Peter här.
Det har ju gått inflation i Mästarpoäng och idag är det mycket lättare att få Mästarpoäng och även Guldpoäng.
Trots detta så ligger Mästarpoäng-gränserna kvar på samma nivåer som de gjort i minst 40 år (sedan jag började spela bridge).
Att vara Stormästare betyder absolut ingenting i dag.
Att det sedan tilldelas olika antal stjärnor efter att man blivit Stormästare ändrar inte speciellt mycket.
Jag tycker man kan höja gränsen för att bli Stormästare till typ 1000 MP varan minst 1/3 i GULD.
Precis som Peter nämner så skulle det helt plötsligt vara värt något att nå Stormästargränsen.
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Ska titeln betyda något. Räcker det inte att flytta Mp innehavet. Utan ska finnas tilläggakrav på vinst av öppen nationell tävling. Typ allsvenskan /sm-open eller sm-Lag kanske Chairmanscup.
Annars hamnar vi i samma läge om några år igen.
För egen del tycker jag det var lite roligt att bli stormästare och är väl kul att så många med mig får dela den glädjen.
I Danmark har man sedan länge ett rankingsystem som kombinerar par och lagtävlingar, något som vi saknar.
Just så. Det blir lätt konstigt att jämföra en internationell titel som schackstormästare med en svensk titel som bridgestormästare.
Tänk om vi åtminstone haft någon nytta av dem.
För väldigt massa år sedan fanns det en tävling enbart öppen för stormästare. Varför försvann den?
Jag har haft nöjet att till många spelare lämna ut mästarnålar i olika valörer.
Jag kan intyga att spelarna uppskattar detta när dom nått en högre mästarvärdighet.
Applåderna från övriga i lokalen uppskattas av den det berör men även övriga. Jag tror att detta betyder en del i rekryteringen när spelare har kommit igång och spelat ett tag.
Många har sagt till mig att det är svårare att bli stormästare norr om Dalälven. Det är inte konstigt eftersom det spelas väldigt lite lag-tävlingar i motsvarighet till södra delen av landet.
Kan till del hålla med om att bl.a. SC har lite förstört betydelsen av Guld poäng.
Jag blev stormästare 2010 , spelade mängder av sm semi i lag, vann några DN och guldtävlingar. Fick ihop detta på några få år och var på en skaplig nivå men långt ifrån eliten … I dagens inflation ser jag många spelare som har mer Mp men knappast skulle räknas som vassa spelare , inflation av Mp sedan guld infördes även I sm semin och svenska cupen. Jag var mer nöjd med titeln 2010
Att mäta sig är mätstickans längd avgjörand
/janne
Jag kommer inte riktigt ihåg. Det var länge sen. Vilka guldtävlingar vann du?
Du var väl med I Östersund och vart 3 eller 4 med Walo