Forum » Allmänna diskussioner » naturligt?

naturligt?

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Ålander
naturligt?

Hur definieras ett ”Naturligt system”?
Vilka av dem som lärs ut på kurserna är naturliga?
Frågan ställs då det mot ”nybörjare” (orange deklarationskort) påbjuds att man skall spela ”naturligt system”.
Vilken sang är naturlig: 12-14 eller 15-17 eller 16-18?
Är spärrbud naturliga?

(Definition av naturligt system, finns det?)

Thomas Ålander

Vad gäller sangöppningar tycks naturligheten odefinierad (utöver jämn hand).
Vad gäller fördelning tycks öppning på 5551 vara onaturlig, liksom på 55 32.
Hoppas att elaborerade systemspelare har naturliga reservsystem om möten blir för handen,

Erik Sjöstrand

Om man spelar mot nybörjare och vill vara hjälpsam så är det nog bäst att försöka spela så likt det de lärt sig på kursen som möjligt. Om man inte vet så kan man ju fråga eller kolla ifall de har någon deklaration.

Om man inte tycker det är så viktigt att vara hjälpsam, utan mest vill försöka följa reglerna och maximera sina vinstchanser, är det nog bäst att fråga arrangören av tävlingen.

Lars Adie

orange deklaration

När man möter ett par med orange deklaration ska man spela ett naturligt system. Vad som är att betrakta som naturligt, bestämmer klubben själv.

Vad som lärs ut på kurserna är tanken, men följs inte av alla klubbar.

Anders Eriksson

Spela systemet som beskrivs på den oranga deklarationen.
Avsikten är ju att motståndarna ska ha en chans att följa med i er budgivning och förstå vad som kommuniceras.
Om du inte kan alla detaljer och det blir misskommunikation är det ju bara bra för nybörjarna som förhoppningsvis får en bra bricka.
Gäller att få dem att trivas och vilja komma tillbaka.
Inte att vi ska få några billiga poäng.

Micke Melander

BRA Anders. Det är precis min åsikt.

Det finns en parallell till detta i form av att vissa inte vill spela ”mentortävlingar” och med andra för det ”riskerar höja personens HCP”.

OM, vi spelat så dåligt att vi inte når upp till uppnådda gränser, är det då inte rimligt att man hackas ned eller upp i summeringen?

Kan ta ett annat exempel: Jag spelade med en HCP-tävling under förra årets Bridgefestival (B25) med min dotter Zara (8 år) hcp 52. Hennes första RIKTIGA tävling…

Titta på tävlingen: https://www.svenskbridge.se/tvl/418084

Vi kom 26:a av 85 par, bra jobbat Zara och hon orkade alla 24!

Det var tom så att mitt hcp tal sänktes med 0.02… men jag hade inte brytt mig om vi blivit 85:a. och jag fått +1.0 eller vad som helst.

Så kommer vi till pudeln kärna, spela med nybörjarna - skit i hcp, mp och gud vet vad - ni gör en gärning för bridgen och dess framtid gör det enklare för de som kommer in och är nya så de faktiskt kan förstå vad som pågår.

Fredrik Jarlvik

Micke Melander skrev:

BRA Anders. Det är precis min åsikt.

Det finns en parallell till detta i form av att vissa inte vill spela ”mentortävlingar” och med andra för det ”riskerar höja personens HCP”.
……

**

Jag håller med i allt du skriver, Micke. Och jag spelar gärna Mentortävlingar och Pro/Am-tävlingar när jag kan.

Om det finns problem med att ”etablerade” spelare inte vill spela p g a risken att deras handikapp förstörs så går det att lösa. Man kan rapportera tävlingen utan att handikappet påverkas. Då kanske vi kan få ytterligare några fler som ställer upp som mentorer.

Karin Olsson Svedlund

Bra skrivet Anders!
Det borde vara självklart för alla klubbarna att man spelar som nybörjarna, åtminstone första halvåret. Tror det är mycket lättare att få nybörjarna att fortsätta om de känner att vi andra bryr oss om dem o på detta sättet stöttar dem.

Joakim Guldbrand

Det är dock väldigt få tillfällen man kan träna inför spel också. Men man kanske kan skilja på det och spela med orange deklaration då man möter nya spelare och även få spelträning med rutinerade ?

Viktiga frågor för bridgen samtidigt som tävlingsbridgen krymper , om jag förstod det rätt ställs en guldtävling in igen , och silverrallyn mm minskas också. En förutsättning ha tävlingsbridge är dock att nya spelare vill t6ävla och då behöver man ta det lugnt i början,

Logga in för att kommentera