Forum » Allmänna diskussioner » Hypotetisk (?) systemfråga

Hypotetisk (?) systemfråga

13 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Ola Brandborn
Hypotetisk (?) systemfråga

Satt och klurade på ett nytt system när jag inte kunde sova. Funderade på om man inte skulle kunna köra ett variabelt system beroende på hur motståndarna spelar, bara som ett enkelt exempel för diskussionens skull (utan verklighetsförankring):

Spelar motståndarna 15-17 sang eller starkare så spelar vi gammaldags Acol med fyrkorts högfärgsöppningar och 12-14 sang.
Spelar motståndarna svagare sang än ovan så spelar vi 5533 och 8-11 sang.

Enkelt förklarat, och knappast förbjudet, eller hur?

Men vad sker om min geniala idé får spridning, och ett ”motståndarvariabelt system” möter ett annat ”motståndarvariabelt system”. Fångas detta upp någonstans i lagarna?

Det kan ju bli en intressant rundgång
- … Spelar ni svag sang. då har vi femkorts högförgsöppningar!
- Men oj, har ni femkorts högförgsöppningar, då spelar vi stark sang!
- Men oj, har ni stark sang, så har vi fyrkortsöppningar!
- Men oj, har ni fyrkortsöppningar, då spelar vi svag sang!
- Men oj … (börja om från början)

Thomas Ålander

Allt beror ju på vad man kommit överens om, och som motståndarna får veta (med all rätt).
Som jag förstått det kan man spela med vilka system som helst bara man kan redogöra för budens betydelse/innehåll.

Björn Ohlsson
Mats Nilsland

Blir lite jobbigt om båda paren spelar så Smile

Micke Melander

Min gissning, hypotetiskt, att vi skulle finna två par som spelar så i samma match (lag) eller rond (par) där de ska mötas är mindre än vad som ens är relevant att fundera kring.

Ola, det är bättre du funderar kring vad som dagligdags sker vid tävlingsspel och våra regelverk:-).

Erik Sjöstrand

Jag tror faktiskt inte att man får spela olika system beroende på vilka man möter. Men om du i förväg vet vilka du ska möta (och hur de spelar) så antar jag att det borde funka, om du har bestämt dig för vilket system du ska spela när du sätter dig vid bordet. Alltså inte på plats säga ”jasså, ni spelar detta systemet - på grund av det så spelar vi Kålrotsruter”.

Normalt sett tror jag att man bara får spela olika system (öppningsbud) beroende på zon och position. Jag vet dock inte hur det är med öppningsbud i andra hand, t.ex. ”vi spelar 5533, men om vi möter ett par som spelar stark sang, och de passar i första hand, så byter vi system till Carotti i andra hand”. Det blir ju isf i princip som ett ”försvar” till deras ”passöppning”…

Jag startade själv en tråd om huruvida man fick spela försvar mot bud som inte skett än, eftersom Bennet och Andersson på sin deklaration skriver att de aldrig passar i tredje hand. I princip spelar de alltså kravpass, men inte ”udda pass”. I andra hand kanske man kan utnyttja det på nåt sätt, t.ex. genom att passa med vissa händer. Men jag tror aldrig vi kom fram till något i tråden.

Björn Ohlsson

Erik Sjöstrand skrev:

Normalt sett tror jag att man bara får spela olika system (öppningsbud) beroende på zon och position.

Vad är ett system? Jag kan inte erinra mig att ha sett en officiell definition. Min definition är: Parets samlade överenskommelser om budgivning.

Jag kan alltså ha 16 olika definitioner av öppningsbudet 1, beroende på position och zoner, i mitt system.

/B

Ola Brandborn

Micke Melander skrev:

Min gissning, hypotetiskt, att vi skulle finna två par som spelar så i samma match (lag) eller rond (par) där de ska mötas är mindre än vad som ens är relevant att fundera kring.

Ola, det är bättre du funderar kring vad som dagligdags sker vid tävlingsspel och våra regelverk:-).

Oooo, ska vi slå vad Smile
Nu blir det dags att plocka fram den inre junioren i sig och snacka system med St Eriks pigga juniorer.

Ola Brandborn

En praktiskt tillämpning av denna idé skulle tex vara att man spelar supernaturligt mot folk som spelar det som lärs ut på de lokala nybörjarkurserna (dvs troliga nybörjare), men man spelar med mer knep och knåp mot spelare som själva har fler vapen i sin arsenal (dvs troliga icke-nybörjare). Det är inte enbart av destruktiva skäl (i brist på bättre namn) jag har denna ide.

Man spelar alltså inte olika system beroende på vilka personer man möter, utan beroende vilka system man möter, så ingen kan anklaga en för att ”spela konstigt” just mot Kalle och Pelle

Peter Ventura
Bild för Peter Ventura

Det finns möjlighet för klubbar att besluta så och låta de nya använda orange deklaration. Se mer här.

Peter Knudsen

Heja Ola! Men innan du spiller tid på att skapa något som inte är vedertaget i dagens bridgesverige (jodå…trots att det ligger inom lagens ramar) så slå mig en signal så ska jag berätta några historier för dig om hur det kommer att tas emot Wink

Erik Sjöstrand

Jo det jag skrev var egentligen bara om öppningsbudens betydelse, för vad jag det är det bara det som regleras i de svenska reglerna. Ja det går att ha 16 olika betydelser på varje öppningsbud, beroende på zon och position.

Peter Swensson

Peter Knudsen skrev:

Heja Ola! Men innan du spiller tid på att skapa något som inte är vedertaget i dagens bridgesverige (jodå…trots att det ligger inom lagens ramar) så slå mig en signal så ska jag berätta några historier för dig om hur det kommer att tas emot ;)

Tror det skiljer lite mellan olika klubbar. Jag har varit med om att motståndarna blir överlyckliga när man kommer till deras bord och frågar; - ”Vad spelar ni för konstigt idag?”. Och blivit besvikna när deklarationen såg nästan normal ut. Samma damer på klubben har inviterat till hemma spel hos dem under förutsättning att vi spelar ett konstigt system. Givetvis tackade man ja och skojade till det maximalt. Efter mängder med kaffe, sockerkaka och sk onaturliga öppningsbud blev man inviterad igen och igen.

Jag har förstått att min erfarenhet är ovanlig, men inte desto mindre intressant. De som gillade de udda buden var inte inriktade på att vinna utan att ha kul vid bordet, en inställning jag till fullo alltid delat. Blir man glad när motståndarna gör något bra och de ser det, kan man få spela nästan vad som helst.

Meningen med klubbbridge att skapa lite eftersnack och utbyt ett och annat leende.

Det finns tråkmånsar som blir irriterade å andras vägnar, som blir irriterade över att, i deras tycke, svagare spelare skall behöva stå ut med ”konstigheter”. De vill oftast helst vinna själva och tycker av vi som tar bridgen med en klackspark inte skall skaffa oss fördelar med system påhitt. Det stör deras världsbild. Det är också de med den tyoen av personlighet som är överrepresenterade på årsmöten och i styrelser. En djupare analys leder till att det oftast är de självcentrerade med maktanspråk, i stort och smått, som förpestar klubbspelet. Om bridge inte varit ett så kuligt spel hade alla klubbar varit avbefolkade för länge sedan. Nu när vi krymper lite märks dessa surkart mer. Det finns mycket att säga om detta, men jag avslutar med:

Budgivningen är en viktig del i spelet, utan det poker liknande inslaget blir bridge mer som att lösa soduku i par i försvar och själv som spelförare. Det måste bli lite olika budsekvenser vid olika bord för att bridge skall vara kul och intellektuellt utmanade. Bli glad när något hittar på något! Det blir ju alltid ett eftersnack, eller en anekdot till kaffet.

Logga in för att kommentera