Forum » Allmänna diskussioner » En inte alltför bra offring

En inte alltför bra offring

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Kalle Prorok
Bild för Kalle Prorok
En inte alltför bra offring

Hej, i gårdagens högsta liga på St Erik; med alla i zon hade jag

DJ987xx
Txx

E8x

Tänkte att 3 sp kan vara dåligt då man har 3 i ahö, en renons och ett ess..så jag nöjde mig med 2 ru multi trots 7-kortsfärg. Dubbelt till vänster och 2 sp av partnern, 3 ruter till höger, pass, pass och 3 hj av partnern; vad bjuda?
Tänkte att han borde ha typ
x
EKxxxx
Dxx
KJx
så jag bjöd 4 hj som dubblades och ru K ut.

Det han hade var
EKxx
9xx
D
JTxxx
och lyckades skrapa ihop 3 stick för 7 dubblade zonbet. Med klöver/trumf ut hade det kanske varit 9 bet..
Spadern satt 2-0 så fi gör 6 ru men det var en klen tröst, vid andra bordet öppnade man med 3 sp, lagkamraterna bjöd 5 ru och det offrades med 5 spx.

Partnern var förstås lite upprörd, sa att han var övertygad om att jag har hjärter då han själv hade så bra spader..och ville lägga ut en ”dimridå”.. hade varit bättre med pass på 3 ru tycker jag..

Tore Mattsson

Det illustrerar ett intressant fenomen, nämligen att multi kan haverera fullständigt de gånger man har väldigt bra anpassning.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Fast nog vet partnern att du inte har hjärter.

När partnern har bjudit 2 som svar på 2 så kan man inte säga pass på 3 om man har hjärter (Man vet ju att man har anpassning och partnern vill spela minst 3). Så man säger bara pass när man har spader.

Kalle Prorok
Bild för Kalle Prorok

Tack Henrik, så tycker jag också, nästan så pass borde alerteras? Partnern var lite missnöjd med att jag inte bjöd 3 och ännu mer så när jag höjde hans till 4..man kan inte påstå att han blev mer nöjd när bordet kom upp ;).

Ola Brandborn

Kalle Prorok skrev:

Tack Henrik, så tycker jag också, nästan så pass borde alerteras? Partnern var lite missnöjd med att jag inte bjöd 3 och ännu mer så när jag höjde hans till 4..man kan inte påstå att han blev mer nöjd när bordet kom upp ;).

Felet i budgivningen är partnerns 2-spaderbud imho, det är det som ställer till det hela.

Stefan Zylberstein

Ola Brandborn skrev:

Kalle Prorok skrev:

Felet i budgivningen är partnerns 2-spaderbud imho, det är det som ställer till det hela.

Ja, han ville sprida dimma hos oppsarna, men spred enkom dimma i sina egna led…

Då hör det till saken att ett bättre bud var typ, 3ru = spärrförstärkning, bjud nu din färg.
Sedan beroende på par och samspelthet, vissa bud här av den typen är spärrförstärkning / invit och vissa är enkom spärrförstärkning.
Tex skillnad mellan 3ru och 3hj pass/ correct.

Hur som det är ett dylikt spärrförstärkande bud han borde använt, när han ser 9-10 korts garanterad trumf.

På lägre nivåer är det ganska vanligt att folk som deklarerar multi, egentligen inte förstår mekanismen fastän de är hyggliga spelare. Men är man på StEriks högsta liga så är man både duktig - och bör kunna sin multi. Smile

Kalle Prorok
Bild för Kalle Prorok

Ett problem i Stockholm är att man ofta spelar med olika partners, jag är t ex med i 3 lag + sm-lag+svenska cupen så det är 6-7 olika budsystem att hålla rätt på; kaptenen försöker pussla ihop de som kan en viss dag. I det här fallet har min partner blandat ihop systemen då 2 i hans system är taktiskt (och 3 lå nat krav, 2/3 och 3 pass/convert). Gissar att han hoppades på att fi hamnar i 4 så vill ju inte avslöja stöd i båda hö då han var övertygad om . Det var ju en del omständigheter för det; t ex att X-handen hade atypiska
xx
EJxx
Kxxxx
KD

För egen del var jag biased eftersom jag undvek 3 spärr för att ev hitta 4 som jag nu trodde..

Logga in för att kommentera