Hej!
Spelande försvar får jag ett utspel en låg spader. Lägger min högsta (en åtta) i tredje hand, som drar damen. Efter ett par vändor där partnern sakat en låg klöver kommer jag in på hjärter ess. (Inga problem hittills.)
Nu gäller det att välja att returnera klöver eller spader. Markering för ett högt kort resp draget i utspelet ger bryderi.
Finns det någon regel, eller åtminstone tumregel, som anger vad som är rätt? Eller är det 50% som gäller? Vad är normalt?
(Grundsystem Modern Standard; på bordet låg ett par knektar.)

Nä, finns ingen tumregel här. Det skulle i så fall vara att det ofta är bra att fortsätta på den inslagna linjen och alltså fortsätta i spader. Litet förenklat så visar pd högmarkering i kl att han har A eller K och att han hoppas Du med den informationen ska kunna dra rätt slutsatser, iaf som de flesta spelar. Bara för att han har A eller K måste han ju inte högmarkera och det är också info att ta in.
Med tanke på hur lite information du har gett så var min första tanke att bara skämta bort det med något liknande ”ett klassiskt 50/50-problem för Rudenstål” men sedan insåg jag att det till mindre rutinerade faktiskt förtjänar ett svar och jag skulle vilja säga:
I sang nästan alltid utspelsfärgen och i trumf oftast färgen som högmarkerades.
Beror på vad som finns på bordet, budgivning, dina kort och om det sang eller färg.
Någon generell regel finns inte.
Tack för svaren!
Jönsson hade svaret!
Spelar tillbaka utspelsfärgen om inte partnern lågmarkerar utspelfärgen. Som grundregel alltså.
Vill börja med att nämna att jag inte vet vad Jönsson skrivit, slösar aldrig tid på detta.
Sen vill jag nämna att det förstås är viktigt vad partner sakar för kort.
Han kommer i sangspel sällan lägga ett kort i en färg man ska ta stick i, oavsett hög- eller lågmarkering. Vill han du ska vända i klöver, sakar han hellre ett kort i utspelsfärgen.
Men regler? Nja, klart det finns regler men väldigt mycket är logiskt bridgetänkande.
Jag läste också i någon gammal bridgebok att varje gång man byter färg i sangspel, speciellt när bordet har väldigt lite styrka, så ger man spelföraren ett halvt stick i tempoförluster och felgissningar osv. Så fortsätt med utspelsfärgen om du inte har någon annan information. Att han markerade för klöver betyder ofta att han vill tala om för dig att ”här kan jag komma in när/om vi lyckas ställa min spaderfärg”.