Är det någon som kan förklara skillnaden mellan Gazzilli och Häxan? Mina norska vänner gillar inte att jag kallar vårt system för Häxan när det enligt dem är Gazzilli vi spelar. Jag får inte Syskon att fungera på min dator. Mvh / Hans
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Jag tror det är svårt att besvara då det finns så många varianter på de båda. De är dock snarlika och försöker lösa samma budproblem.
Häxan
Gazzilli
Du får läsa och dra dina egna slutsatser, här är i varje fall två av varianterna som finns på ”marknaden” :-).
En inte oviktig skillnad mellan de två beskrivningarna är att Häxan 2♣ kan vara svagt med 4-korts klöver vid sidan medan Gazzilli 2♣ är entydigt starkt.
Det finns inget återbud för klöversidofärg i Gazilli enligt den där länken :o .Är det då man tar en tankepaus a ’la italia för att visa handen?
Finns en del system som har öppningsbuden 2Hj och 2Sp som 11-16, 5+ med sidofärg i klöver.
Gazzilli
I Sverige heter det Häxan fast det är samma sak som Gazilli. Sen är det inte ovanligt att det visar antingen 14-16 och 6+ eller någon 17? i kombination med 2Hö 10-13 och 6a. Då är 1Hö-1X-2Hö begränsat med klöversidofärg.
Klagar de också när du spelar Stenbergs istället för Jacoby?
Lite off topic, men varken häxan eller gazzilli är konventioner, de är snarare koncept. En bättre förklaring, än att ange ett ”konventionsnamn”, är att förklara 2kl med ”rondkrav; antingen med x eller y”.
I mitten på 80 talet kallades konceptet baj, eftet Jolanda Baj, men senare efter hennes manlige bridgepartner Leo Gazzilli. Har ingen aning om något ändrades på vägen, men Benito Garozzo verkar varit inne och petat även där.
Denna länk till samma site som Micke, men visar en dialekt av Gazilli;
Länk till pdf Gazilli
Obs en lång o dryg konvention i denna variant.
Kan inte bidra med Häxan mer än det som finns, själv är jag tudelad till Gazilli/Häxan, bra ibland! För närvarande har jag tagit bort den, onödig konvention om den inte bidrar mer imo.
Jo om du följer länkarna ovan.
Som de flesta konventioner finns det varianter.
Därför som jag skrev beskrivningarna.
Nej Stenberg går bra att deklarera. Det rör sig om ganska svenska norrmän. Spelar t ex i svenska elitserien. Men menar att vår variant av Häxan/Gazzilli ska deklareras Gazzilli.
Tack alla!
Vi spelar den variant som Pär tar upp: ”Sen är det inte ovanligt att det visar antingen 14-16 och 6+ eller någon 17? i kombination med 2Hö 10-13 och 6a. Då är 1Hö-1X-2Hö begränsat med klöversidofärg.” (Med frågetecknet som ett +tecken …)
Men om man ska deklarera detta som Häxan eller Gazzilli känner jag mig fortfarande osäker på. Gissar att spelarna ”utifrån” tycker Gazzilli är det självklara namnet.
Om du tänker spela konventionen utanför Sveriges gränser, rekommenderar jag att använda namnet Gazilli.
Och att få detta förklarat för mig när jag ska spela två brickor mot paret?
kanske på fredag? hmm……..