Min storebror Leif Trapp avled i Östersund i natt den 9 maj 2024 efter en tids sjukdom. Han var en av de allra största i svensk bridge, med ett otal DM-titlar i Jämtland, var med i många SM-lagfinaler och många år i Allsvenskans elitserie och många internationella uppdrag. Höjdpunkter var segern i allsvenskans elitserie 2007, 2:a i SM lag 2013, 1:a i SM-par 2013, 2:a i SM-par 2014 och 1:a i SM-veteran-lag 2016. Internationellt kan nämnas 5:e plats vid VM i Brasilien 2009 och 4:e plats vid VM veteran-lag i Lille, Frankrike 2012. Leif var en stor fan av budsystemet Kålrotsrutern och slaminstrumentet Super-Narre, som skapades bland lagkamraterna i Storsjöbygdens BK. Leifs sista seger i en mästerskapstävling var DM-lag i Jämtland i början av mars 2024. Men sedan tröt krafterna och Leif orkade inte åka till SM-semifinalen. Leif kommer att sörjas av många bridgespelare.
Vila i frid, brorsan
Rainer Trapp
En stormästare har gått ur tiden
9 maj 2024 kl 10:37
En stormästare har gått ur tiden
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Det är med sorg jag läser dessa rader, Rainer. Leif var sannerligen en stor stjärna och förebild vid bridgebordet. Själv hade jag förmånen att få kampera mot, och någon gång med, honom under närmare 40 års tid. Inte minst möttes vi i ett otal SM-lagsemifinaler, där Leifs lag nästan alltid gick segrande ur striden. Det där blev vi ju med tiden rätt trötta på så till sist knåpade vi rentav ihop ett eget kålrotsinspirerat försvar mot kålrotsrutern. Nu hjälpte inte det heller, men jag minns att Leif, som utöver att vara en mästare på att hantera korten även var en stor budteoretiker, blev mycket intresserad och sugen på att införliva delar av detta i den egna defensivbudgivingen.
Vi är som sagt många som kommer att sakna honom. Vila i frid, Leif
❤️ Vila i frid Trapp
Beklagar verkligen. Vila i frid.
Beklagar.
Tack för allt Leif, vila i frid.
Sådana här gånger minns man trevliga stunder med Leif i laget. Vi har kamperat i OS i Peking och även i bridgefestivalen i Tel Aviv då Olle Axne spelade med Leif och jag med Björn Wenneberg.
RIP Leif
Vila i frid Leif.
Vilken sorg
En sista hälsning alltid vänlig o hjälpsam vid bridgebordet ♥️♣️♠️
Ja Rainer, verkligen sorgligt att höra. Har säkert spelat 40-50 tusen brickor med Trappen och det finns fler framgångar än de du nämnde, bl a ett veteranguld i öppna EM i Tromsö.
På senare år har vi inte spelat så mycket tillsammans, men jag minns att vi trots det med finkalibrerat system hittade en oerhört snygg storslam den sista gången vi kamperade ihop ifjol.
Leif, kommer att sakna ljudet av pipan du knackade mot väggen och ditt kluckande skratt när du berättade om en kul bricka.
Vila i frid, kompis!
Tråkigt att höra!
Ett mycket tråkigt besked.Jag lärde känna Trappen på senare tid genom några resor till Forest trophy där vi spelade i samma lag. En briljant bridgespelare men också en mycket trevlig person att umgås med. Vila i frid
Vila i frid
Vila i frid Trappen
En legend har lämnat oss. Otaliga är de servetter han ritade upp brickor på och skrattande frågade hur bjuder du här,Carlsson. Vila i frid Leif.
Kjell Carlsson.
Beklagar sorgen och hoppas att Leif nu får vila i frid
Leif och jag träffades första gången efter min comeback till bridgen vid mitten av 90-talet. Sedan dess har vi mötts många gånger men framför allt var det pauserna för två piprökare som gav oss ideliga roliga diskussioner.
Du lever i mitt minne, Trappen!
Leif och jag hade många duster genom åren.
Kålroten gav plus och minus till oss båda.
Vi var på samma sida när jag var kapten för veteranlaget i Lille 2011
Leif och Olle Axne var ett intressant par.
Lycka till däruppe!
Peter
https://minnessidor.fonus.se/memorial_page/memorial_page_personal_info.php?order_id=4319268&set_site_id=2&cat=home&sign=10bd0d1b7bc9aa18cfb1512fb96efe20
Ovanstående länk, fast klickbar
Hade äran att vinna guld och brons i allsvenskan med trappen samt två svenskacupen finaler , varav en blev vinst. Fantastisk lagkamrat.
Hoppas innerligt dom har tobak där han är nu…
/tk
Tack för alla minnen trappen!
Sorgligt att Leif Trapp åkt tll de Elyseiska fälten! Jag träffade Trappen i sluten på 80-talet på Madeira en Festival som han vann med Olle Axne. Han var flitig besökare på Bridge Festivalen Tenerife (billig tobak) tillsammans med ngn ”Östersundare” - Bo Sundell - Jöns Johansson, som lovordade hans aktiekunskaper - Morgan Svensson. Några Trapppen citat:” Ingen vill ha Svarte Petter - fråga inte Jöns om Svensk skidhistoria - Thomas K tror att det finns elektricitet i de gröna lapparna.” Farväl o hoppas Du fick pipan med Dig!/ Mats P.
Efter samråd med Leifs mångårige partner Olle Axne och Leifs barn, vill jag lämna ett tips på att man kan hedra Leifs minne genom en gåva till Gösta Wallins minnesfond för främjande av ungdomsbridgen i Jämtlands län, bankgiro 5328-1358.