Forum » Allmänna diskussioner » Landslagsuttagning

Landslagsuttagning

42 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Eric Arvidsson
Landslagsuttagning

Till helgen som kommer är det äntligen dags för första sammandraget!
Killgissar fram ett förväntat utfall
Delar in dessa i Favoriter, de som förväntas komma i mitten samt de som kämpar om att slippa bli eliminerade.
Favoriter Nyström - Wrang, Rimstedtarna, Wademark-Bergdahl
Mitten lirare: Bertheau -Hult, Ekenberg-Fredin, Cullin-Michielsen
Bottenträsket: Karlsson-Sandin, Andersson-Selberg, Gustawsson -Sylvan, Ahlesved-Warne

Lite kort om varje par
Nyström-Wrang (Nyström är alltid favorit oavsett vem som sitter mitt emot. Wrang har dessutom lite erfarenhet så solklara kandidater)
Rimstedtarna Spelar väldigt volatilt men + listan är större än minuslistan
Wademark-Bergdahl, Olle är 1 av de främsta vi har. Det som saknas kan vara ”vinnarmentaliteten” blir spännande att se vad hopkok av fantasi och skicklighet kan skapa (kan vinna kan komma sist, men väljer att tro på detta par)
Bertheau-Hult Båda spelarna har allt som krävs (men chansar, utan att veta! att de inte riktigt gjort ”förberedelserna” inför denna tävling, Förhoppningsvis tar de sig vidare och anstränger sig lite till omgång 2 )
Ekenberg-Fredin.
Spännande sammansättning. Ekenberg tvingas implementera lite naturliga idéer men tycker nog det bara är skönt att slippa tänka själv. (God chans för att detta par kan blanda sig i toppstriden)
Cullin-Michielsen
Samspelt par som kommer ha få budmissar, men ser inte riktigt att spelet riktigt räcker till

Karlsson Sandin (Karlsson är en väldigt stabil lirare och Sandin kommer på sikt bli riktigt duktig (men har nog fortsatt en del att lära för att konkurrera om en landslagsplats

Andersson – Selberg
Lasse Andersson är en väldigt stabil spelare men de stora resultaten har uteblivit på senare tid. Har åtminstone lärt mig att 6-4 händer med lågfärg högfärg måste visas upp ( i största möjliga mån)
Så stort kunnande tillsammans med mycket fantasi från Selberg. Tror dock inte Lasse kan hänga med tillräckligt på Selbergs ”fantasi” att det blir en kamp för överlevnad.

Gustawsson-Sylvan
Här är ett par som kommer sköta sig skapligt, bjuda de flesta utgångarna spela hem sina kontrakt (tror dock att de skapar för lite för att kunna gå riktigt bra, kräver en stor portion tur för att kunna vara med i tätstriden)

Ahleved-Warne
Finns mycket kunnande inom paret men tror avsaknaden av ”vilja” gör att det kommer gå gnetigt
Finns kapacitet för högre placeringar. Men någon måste ju komma sist ?

Hoppas såklart på tillrättavisningar och andra som killgissar bättre!

Sidor

Johan Sylvan

Det var ju trevligt att man är outsiders denna gång, mindre press då Smile
Kul initiativ att du gör inlägg om detta, all reklam för bridgen lär ju vara bra reklam…
Sen att du gett ordet ”.killgissning” ett nytt ansikte tycker jag är spännande Smile

Mvh Joppe

Sidor

Peter Ventura
Bild för Peter Ventura

Nu har Joppe halva artikeln om landslagsuttagningen färdig till kommande nummer av BRIDGE. Bigsmile

Sidor

Ola Brandborn

Joppe måste väl vara favorit, jag vet att han har varit på träningsläger hela helgen ombord Viking Line

Sidor

Johan Sylvan

Tränade mest alkoholintag, dans och Backgammon(var bara ett dygn lördag-söndag) tror inte det direkt höjer mitt bridgespel snarare tvärtom. Så nu är jag väl bottentippad igen hoppas jag…

Mvh Joppe

Sidor

Mats Nilsland

Hoppas Eric kan hoppa in och hjälpa mig att kommentera spelet i helgen. Det finns möjligheter att utveckla resonemanget kring parens olika kvaliteter och brister!

Sidor

Eric Arvidsson

Hade varit kul att bistå med lite felanalyser Mats. Tyvärr inser jag inte mina tillkortakommanden och gör ett försök att spela partävling hela lördagen.

Sidor

Po Sundelin

Jag avstår från att i detalj ifrågasätta de flesta killgissningsbedömningara och undrar bara om villkoren.
Är det enbart placeringarna i omgång 1 som avgör vilka som får delta i omgång 2, eller har kaptenen försett sig med rätt att välja?

Sidor

Eric Arvidsson

Efter den första helgen kommer de två sämst placerade paren elimineras.
Det tredje paret till EM kommer att presenteras dagarna efter att uttagningstävlingen är avslutad.
Den absoluta målsättningen i EM är att komma topp 8 och därmed kvalificera oss till VM 2025.

Länk

Sidor

Johan Sylvan

Eric Arvidsson skrev:

Efter den första helgen kommer de två sämst placerade paren elimineras.
Det tredje paret till EM kommer att presenteras dagarna efter att uttagningstävlingen är avslutad.
Den absoluta målsättningen i EM är att komma topp 8 och därmed kvalificera oss till VM 2025.

Såvitt jag har förstått kan tvillingarna Rimstedt inte spela nästa omgång så bara ett par blir utslaget i omgång 1. Kapten Kronmarker får rätta mig om jag har fel.

Mvh Joppe

Länk

Sidor

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Lite färsk information: Uttagningstävling öppen klass

Sidor

Fredrik Kronmarker

Carina har gjort ett lysande jobb och nu publicerat all info inför uttagningarna.
Vi börjar med tio par, de två sämst placerade slås ut och så avslutar vi i mars med åtta par som kämpar om två platser till EM. Precis som Joppe skriver så kommer Ola och Mikael Rimstedt inte delta i mars. Det innebär i praktiken att enbart ett par försvinner från första omgången. Hoppas på många följare i helgen - det kommer bli spännande!

Sidor

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Är det carry-over från januari till mars?

I så fall, hur räknas då resultaten mot tvillingarna respektive Bergdahl-Wademark?

Peter

Sidor

Eric Arvidsson

carry over till nästa sammandrag (viktad, varför vet jag inte ) faktor 0,75
Ingen av paren kommer möta Bergdahl-Wademark eller tvillingarna Smile

Vill du verkligen veta hur det räknas ut (är det cross imp) dvs uträknad imp score mot varje resultat multiplicerat med 0,75 (som är carrover faktorn)
man har även valt att presentera scorerna mot medel dvs med både + och -

Sidor

Johan Sylvan

[quote=Eric Arvidsson]
carry over till nästa sammandrag (viktad, varför vet jag inte ) faktor 0,75
Ingen av paren kommer möta Bergdahl-Wademark eller tvillingarna Smile

Vill du verkligen veta hur det räknas ut (är det cross imp) dvs uträknad imp score mot varje resultat multiplicerat med 0,75 (som är carrover faktorn)
man har även valt att presentera scorerna mot medel dvs med både + och -[/quote

Att siffran är viktad beror givetvis på att det var 5 resultat denna helg men bara blir 4 resultat/bricka nästa omgång dvs totala +/- i helpoäng är justerade för att matcha detta.

F ö grattis till tvillingarna till uttagningen för de som inte vet är skälet till att de inte deltar nästa gång inte lathet utan tvärtom att de har ett bra kontrakt i Kina som spelas samtidigt, det är 3 omgångar per år motsvarar ungefär vår allsvenska och deras sponsor krävde att de skulle spela alla 3 så helt givet beslut från tvillingarnas sida IMO.

De som vill se spännande brickor(det var mycket slambrickor och höga öppningsbud denna gång) kan se fram mot min artikel om helgen i nästa BRIDGE Smile
OBS reklam Smile

Och som sagt, Erics tippning gav ordet killgissning en ny innebörd med tanke på utfallet även om han lyckades få ca 3 rätt Smile

Mvh Joppe

Sidor

Eric Arvidsson

Jag ska nog inte säga upp mig riktigt än, för att satsa tippning Smile

Tycker ändå att jag prickade in hälften med snäll bedömning

Toppen Rimstedtarna, Mitten Ekenberg Fredin samt Cullin-Michelsen
Botten Sylvan Gustawsson samt Sandin-Karlsson

Kul med (åtminstonde för mig) lite överaskningar

Sidor

Eric Arvidsson

Kan vara så att jag missade att du klarade dig från bottenstriden Joppe. Bra jobbat!

Sidor

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Hej Eric (och övriga)!

Jag vet att twins och Berg-mark inte är med i mars.
Min fråga var om det i den carry-over som tas fram, resultaten (i januari alltså) mot dessa två par räknas bort,

Peter

Sidor

Niklas Warne

Peter Backlund skrev:

Hej Eric (och övriga)!

Jag vet att twins och Berg-mark inte är med i mars.
Min fråga var om det i den carry-over som tas fram, resultaten (i januari alltså) mot dessa två par räknas bort,

Peter

Nej, de räknas inte bort.

Sidor

Johan Sylvan

Eric Arvidsson skrev:

Jag ska nog inte säga upp mig riktigt än, för att satsa tippning Smile

Tycker ändå att jag prickade in hälften med snäll bedömning

Toppen Rimstedtarna, Mitten Ekenberg Fredin samt Cullin-Michelsen
Botten Sylvan Gustawsson samt Sandin-Karlsson

Det var en snäll tippningsbedömning av dig själv. Som sagt att jag o Mårten skulle vara i botten stämde ju inte precis och att Cullin o Marion var i mitten var väl en sanning med modifikation. Men visst, ett halvt rätt till kan du få så 3 och ett halvt rätt totalt ska vi säga så? Sen att ett par du tippade bland de sista vann och att ett du tippade i absoluta toppen kom sist samt att Warne-Ahlesved som du tippade sist kom 4a var väl mest olycksfall i tippningen Smile
För att vara mer allvarlig är det väldigt slumpartat hur det går över en helg när standarden är såpass hög. Egen dagsform, om systemet passar till brickorna samt framförallt om motståndarna råkar göra fel mot just er är några avgörande faktorer även om de ”bättre” paren naturligtvis i det långa loppet kommer att prestera bättre än de ”sämre”.

Mvh Joppe

Edit: Hjälpte till med citeringen./CWA

Sidor

Urban Björklund
Bild för Urban Björklund

Johan Sylvan]<br /> [quote=Eric Arvidsson skrev:

Men visst, ett halvt rätt till kan du få så 3 och ett halvt rätt totalt ska vi säga så?

Mvh Joppe

Joppe… det är bra om du behåller både quote=namn och /quote i slutet, båda med klammer, för att ”citera” skall fylla sin funktion ✌️ och så man ser vem som skrivit det första och var ditt svar startar.

Sidor

Johan Sylvan

Tycker forumläsarna behöver en utmaning för att vakna till Smile
Håller dock med dig, ser gyttrigt ut inser jag.
Lovar att (försöka) bättra mig!

Mvh Joppe

Sidor

Eric Arvidsson

Beror utebliven resultat rapporteringen från mix
På otydliga instruktioner beträffande givfiler från förbundet? Blush

Verkar som att lantisar haft felbrickor i Första halvlek

Sidor

Eva Gunnarsson

Är det inte märkligt att det blir fel , vi är ju många som vill följa vänner i denna tävling och att sköta en lag tävling på 7 lag på samma plats borde inte vara det svåraste ? Oavsett vilken tl det än är

Sidor

Magnus Eriksson

Resultatrapportering är hackad

Sidor

Johan Sylvan

Nån som vet hur beräkningen i Veteran går till?
Gissar att det är IAF men minuspoäng är fler än pluspoängen…

MVH Joppe

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Johan Sylvan skrev:

Nån som vet hur beräkningen i Veteran går till?
Gissar att det är IAF men minuspoäng är fler än pluspoängen…

MVH Joppe

Det finns frirond, och frironden verkar inte tilldelas 0.

Min gissning är att frironden tilldelas eget snitt eller liknande, och om fler ”minuspar” haft frirond blir det temporärt mer minus, och vice versa. Det jämnar ut sig när alla haft frirond.

Sidor

Johan Sylvan

OK men verkar ändå märkligt eftersom inget spelat resultat lär komma om ett par står över dvs möter Frirond?

Mvh Joppe

Sidor

Thomas Andersson

Johan Sylvan skrev:

OK men verkar ändå märkligt eftersom inget spelat resultat lär komma om ett par står över dvs möter Frirond?

Mvh Joppe

Nej, men då får de väl sitt snitt för övriga brickor antar jag och därför kan det, temporärt, vara någon enstaka poäng eller tiondel ”fel” i resultatlistan. Beräkningen är IAF i alla fall, därom råder inga tvivel. Jag tror du belyser ett icke-problem Smile

Sidor

Johan Sylvan

Det är jag van vid TA Smile
Dock stämmer det exakt nu så det är knappt ett ickeproblem ens längre…

Mvh Joppe

Sidor

Thomas Andersson

Söndagsnöjet har varit att knappa ihop en modul som räknar om från IAF till ”MultiLag” (varje bords scorekort räknas som en lagmatch med/mot alla andra bord).

Den öppna klassens multi utföll som följer:

Namn Multi SD
Lars Andersson - Jan Selberg 11.98 4.98
Peter Bertheau - Simon Hult 11.78 5.12
Mikael Rimstedt - Ola Rimstedt 11.60 5.32
Krister Ahlesved - Niklas Warne 10.46 5.11
Simon Ekenberg - Peter Fredin 9.87 5.08
Mårten Gustawsson - Johan Sylvan 9.68 5.81
Per-Ola Cullin - Marion Michielsen 9.18 5.71
Fredrik Nyström - Frederic Wrang 8.94 5.66
Thomas Karlsson - Alexander Sandin 8.61 5.59
Tommy Bergdahl - Olle Wademark 7.92 5.00

Tidsavdrag har inte inkluderats, ej heller brickresultaten M+/M- och liknande (det fanns ett sådant resultat i tävlingen).

Sidor

Logga in för att kommentera