P. G. lovade att jag skulle lägga ut en länk till resultaten… Tyvärr har vi lite problem med internetuppkopplingen på scoringdatorn så ni får ge er till tåls lite.
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Galet att internet ska behöva störa i centrala Stockholm. Kämpa på -vi är nyfikna
Officiellt Slutresultat
här
Alla givar och scorer efter dag 1
Alla givar och scorer efter dag 2
Alla givar och scorer efter dag 3
För er som undrar hur vi räknar.
Varje rond innebär 6 10 brickors matcher och ger 6 resultat enligt 20-0 skalan. Medel på ronden är alltså 60.
Under den lättlästa länken har resultaten delats med 6 för att få ett 20-0 resultat per rond. Mer lättläst men samma relativa differenser
För er som följer spelet via BBO så är kvällspausen indragen.
Vi börjar match 9 18.15 och Match 10 19.50
På grund av ett återbud sista dagen så spelar vi de tre sista ronderna med blindrond. Detta ställer till det lite med beräkningen i ruter (iallafall för mig).
Den ”lättlästa” resultatlistan är det officiella resultatet med en korrekt korrigering för blindronden. Den uppdaterar jag manuellt efter varje rond.
Mycket snyggt jobbat Henrik!
Vad sägs om en giv från tävlingen?
Lars Andersson och Daniel Gullberg debuterade som par i och med OBS1. De var ensamma i startfältet om att beta 3NT genom ett fint samarbete på denna giv.
Det började med att Daniel, tillsammans med övriga som hade hans kort, fick följande utspelsproblem:
N-S i zonen
Budgivningen pekade onekligen mot ett högfärgsutspel. Daniel valde den svagare färgen, alltså hjärter, då han i sådana här lägen märkt att det ofta fungerar bättre. Kanske är detta i enlighet med Vondracek-fenomenet? Utan attitydinslag i utspelen fick det därmed bli ♥3 enligt 10-12.
När hela given var denna gav hjärterutspelet försvaret en chans att glänsa:
N-S i zonen
Jag vann utspelet med handens dam och spelade klöver till bordets kung. Att ducka första varvet med AJx bakom KQ är ofta en god idé och den följde Lars här, främst för att få en markering på andra varvet klöver men också för att om möjligt ställa till problem med kommunikationerna för mig. Jag fortsatte, naturligt nog, med att gå in på handen på ♦K och spela mer klöver mot bordet. Daniel sakade nu en informativ ♥2. Det kortet talade om för Lars att Daniel hade fyra stycken hjärter från start och att därmed även jag hade fyra hjärter till mina fem klöver. Inne på ♣A kunde han därmed räkna ut att det bara fanns en chans till bet - ♠Ax på min hand. Hans spadervända gick till Daniels kung och mer spader till knekten duckade han till mitt ess. Jag försökte sprattla emot genom att ta ut mina hjärterstick men ingen av försvararna fick några sakproblem och jag var till sist tvungen att hoppas på att Lars från start hade haft ♠Qxx snarare än ♠Qxxx och att spadern därför var blockerad. Så satt det inte och jag var ensam om att gå en bet i utgången för -12 imp mot övriga bord.
Vid tre av borden blev det spaderutspel och då var försvaret chanslöst eftersom spelföraren nu har dubbelhåll i färgen. En försvarare testade ruterutspel vilket borde ha fungerat. Precis som vid de två sista borden (där det blev hjärterutspel) var det fortsatta försvaret dock inte lika bra som vid mitt.