Det var en månad sedan jag spelade bridge senast. Kanske var det lite ringrost som gjorde att jag inte hittade rätt i spelföringen på den här given från förra veckans match i Svenska Cupen mellan Janne och Mission Possible. Ni får följa med redan i budgivningen:
Ingen i zonen
En intressant hand men tyvärr har motståndarna redan hittat en anpassning och riskerar att bjuda över våra försök att vinna kontraktet. Vill man försöka få med hjärtern som möjlig trumf prövar man en upplysningsdubbling. Med renons i motståndarnas färg, då risken/chansen för ett straffpass från partnern ökar, pekade dock bristen på defensiva värden istället mot ett enkelt inkliv med 3♦. Att det underlättade partnerns eventuella utspel mot 4♠ fick vara en bonus.
Väst visade sig mycket riktigt bjuda just 4♠ över mina 3♦ och partnern dubblade detta. Efter Östs pass var det så min tur igen:
Ingen i zonen
Här beror valet av bud mycket på hur mycket partnerns dubbling är en straffdubbling och hur mycket det uppmuntrar till vidare budgivning. Jag tror att det kommer vara betydligt vanligare att Nord har en ”flexibel” hand med något i trumf än en ren straffdubbling efter att Väst frivilligt bjudit utgång. Min riktlinje i liknande lägen är därför att inte passa med renons i trumf. Därför fick det bli 4NT för att om möjligt få med hjärtern i spel.
Partnern prefererade rutern och alla passade. Jag fick en spaderhacka i utspel och en mycket angenäm träkarl:
Ingen i zonen
Jag prövade masken med ♠Q vilket gick bra när Öst följde färg med ♠J. En klöverhacka kunde därför försvinna från handen och jag tog också ♠A med ytterligare klöversak. Enda risken för kontraktet var nu att någon (förmodligen Öst) skulle ha ♦QTx. Om jag inte var sugen på att lägga alla ägg i en korg och släppa ♦J runt behövde jag nu hitta en alternativ spelplan. Att Väst valt ett spaderutspel istället för en (singel-)hjärter gör det mycket troligt att han faktiskt har singel- eller renonsruter. När jag prövade ♦J (det vore ju trevligt om Öst täckte) och fick en hacka vågade jag dock inte lägga lågt utan gick upp med ♦A. När Väst sakade var kontraktet i fara…
Det hopp som finns är att lyckas peta in Öst i trumf i ett läge där han bara har hjärter kvar. På så sätt tvingas han vända i den färgen så att jag kan gissa på om det är ♥J eller ♥K som han tvingats att spela ifrån. För att det ska lyckas måste dock alla Östs svarta kort vara slut så jag fick börja med en klöver mot kungen. Väst gick upp med ♣A och fortsatte med en spader där Öst följde färg och jag stal. Med bara röda kort kvar på handen fick jag prova ♦K och mer ruter men Öst hade en klöver kvar att slå ifrån sig med. Försvaret var därför tvungna att få ett hjärterspel på slutet för en bet.
Hade jag kunnat gjort bättre ifrån mig? Vi går tillbaka till stick ett så kan du fundera på om du hittar en lösning.
Ingen i zonen
För att få till tempot i slutspelet är nyckeln att inte ha för bråttom. Efter att ♠Q vinner första stick får du nämligen inte ta ut ♠A för att saka en andra klöver! Den behöver du nämligen som kommunikation till bordet för att kunna eliminera alla Östs svarta kort. Istället spelar du i stick två trumf till handen. Skulle trumfen sitta 2-1 har du inga problem. ♦AK följs av hjärter till esset och klöversak på ♠A. Två hjärter kan stjälas på bordet och försvaret får för ♥K och ♣A.
Med ♦QTx i trumf hos Öst spelar du istället klöver mot bordet. Lägger Väst lågt vinner ♣K sticket och din sista klöver försvinner på ♠A. Försvaret får då bara ett hjärter- och ett trumfstick. När Väst går upp med ♣A och spelar spader stjäl du bort Östs (förmodade) sista kort i den färgen. Klöver till kungen och klöver till stöld (skulle Öst stjäla i med ♦T på tredje klövern måste du stjäla över för att han inte ska ha ♦Q kvar att slå ifrån sig med!) öppnar sedan upp för inpetningen i trumf och en framtvingad hjärtervända. Fortsätter Väst med klöver efter ♣A, ja då får du ta ♣K och stjäla en spader innan du spelar två varv trumf och hoppas på att Öst från start hade 3-5-3-2, en inte alls omöjlig sits och faktiskt så det såg ut vid bordet.
Den sista frågan som återstår är om vi ska spela ♥T eller ♥Q när Öst till sist vänder i hjärter i slutläget? Det beror nog dels på vilka honnörer som Öst visar upp i klöver - utan några poäng i klöver är det kanske troligast att han har ♥K för sin höjning. Det som talar emot detta är att Väst utan ♥K kan bryta inpetningen genom att vända med hjärter när han är inne på ♣A. Om hela sitsen från start varit nedanstående har försvaret däremot inget sätt att beta kontraktet efter spaderutspel och du bör spela på ♥T:
Ingen i zonen
Vid bordet hade dock Öst både ♥K och ♥J men försvaret behövde ju inte hitta någon hjärtervända eftersom jag haft för bråttom med ♠A. Förhoppningsvis är jag mer varm i kläderna nästa gång en lika intressant giv dyker upp ![]()

Stjäl en spader i stick två innan du spelar trumf. Då klarar du dig även när öst har 3 korts klöver.
Micke, tack för trevlig läsning!
Instämmer. Mycket trevligt
Om man studerat bridgelitteraturen ser man att i många problem ska man inleda med en stöld. Ett mönster som upprepas hela tiden. Det kan ha olika orsaker (reverse dummy, slutspel, trumfreducering, … ) men mönstret är detsamma.
Som sagt, trevlig läsning (och jag är rätt säker på att jag också spelat bort kontraktet i stick två, rostig eller ej)!