Forum » Allmänna diskussioner » Alertregler -- tolkningshjälp

Alertregler -- tolkningshjälp

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Peter Nohrén
Alertregler -- tolkningshjälp

Har saxat två exempel från ”Exempelsamlingen” för de nya alertreglerna.
För bägge dessa anges att de inte ska alerteras, jag förstår inte varför. Kan någon tolka?

(1 ♣) – Pass – (1 ♥) – 2 ♥ (1♥: naturligt); 2♥ oavsett betydelse

(1 NT) – Pass – (2 ♦) – 2 ♥ (2 ♦: lovar hjärter); 2 ♥ oavsett betydelse

Hur kan ett bud inte vara alterteringspliktigt om det lovar någon annan färg tex?

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Peter Nohrén skrev:

För bägge dessa anges att de inte ska alerteras, jag förstår inte varför. Kan någon tolka?

Hur kan ett bud inte vara alterteringspliktigt om det lovar någon annan färg tex?

För att bud i motståndarnas färg ofta inte är naturligt och därför anses inte motståndarna behöva påminnas om att det kanske inte är naturligt.

Man har helt enkelt tagit ACBL’s dåliga regel och gjort den sämre Doh

Joakim Möller

Peter Nohrén skrev:

2♥ in i ditt första exempel är rimligen naturligt 1♥ kan ha bjudits på xxxx men om det är en tvåfärgshand eller ideal UD mot hjärter tycker jag att det bode alerteras.
I ditt andra exempel kan knappast 2♥ vara naturligt om 2♦ lovar 5♥. Det är dock värdelöst att alertera och sedan ge svaret omdiskuterat/ingen överenskommelse som tyvärr är alldeles för vanligt förekommande.

Mårten Gustawsson

Peter Nohrén skrev:

Hej Peter, att ”alltid” alertera en viss sorts bud hjälper inte motståndarna. I de nya alerteringsreglerna är avsikten med alert att hjälpa motståndarna att förstå bud med oväntad betydelse.

Den vanligaste källan till problem med alert har varit felaktigt eller ej alerterade överbud. Ett enkelt sätt att minska det problemet är att aldrig alertera överbud i motståndarnas färg!

Ett annat exempel på ett bud som nästan alltid har alerteras är efter 1 Hj-(1 Sp) där 2 Kl alerterats både om det varit naturligt okrav eller överföring och visat ruter. Det bästa blir då att där liksom på några andra ställen som ”överalterterats” ha regler som tar bort alert för vanliga och inte särskilt spännande betydelser.

Mattias Andersson

Mårten Gustawsson skrev:

Ett annat exempel på ett bud som nästan alltid har alerteras är efter 1 Hj-(1 Sp) där 2 Kl alerterats både om det varit naturligt okrav eller överföring och visat ruter. Det bästa blir då att där liksom på några andra ställen som ”överalterterats” ha regler som tar bort alert för vanliga och inte särskilt spännande betydelser.

Hej Mårten!

Det är ett gott syfte att ta bort sekvenser som överalerteras, men är det där exemplet ett där några alerteringar tagits bort? 2kl okrav ska alerteras enligt regeln

Därutöver ska naturliga bud med särskild bibetydelse alerteras:
[…]
På öppningsbud, ett svarsbud i ny färg under utgång – även om motståndarna bjudit annat än pass – som är okrav (utom av förhandspassad hand)

och jag utgår från att 2kl som visar ruter fortfarande ska alerteras.

Logga in för att kommentera