Forum » Allmänna diskussioner » Kommentar från en kommentator

Kommentar från en kommentator

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Mats Nilsland
Kommentar från en kommentator

Som kommentaror på BBO hade jag nöjet att följa NM hemifrån. Extra roligt är det att man också kan följa alla matcher i alla klasser på Swan, även om man inte kan se där hur det bjöds och spelades.

Rapporteringen från dam- och juniorkaptener var suverän med både bilder och annat.

Öppna laget då? Det var väl lite si och så, vi undrade alla var Nyström-Wrang höll hus och kanske hade vi trott på lite bättre resultat också. När man kommenterar är det många som skriver och ger synpunkter och jag kan bara säga att Lisbeth var INTE nöjd. Cool

Lars-Göran Larsson

Helnöjd med alla goda och relevanta kommentarer!
LA och Pelu kompletterade också bra.
De visade matcherna var kul att se. MEN, jag förstår inte att förbundet inte kan sända två matcher per omgång och mer från öppna laget, när det gäller ett sånt här förhållandevis stort arrangemang.
Jag hoppas det inte är en pengafråga för med så många intresserade (1000-tal) tycker jag att man ytteligare kan söka och utbilda operatörer och även ersätta dem till deras förnöjelse, så det inte ska vara en uppoffring. En boll till Suz: kan du ta upp saken (jag gissar mig ha stöd i de breda lagren av förbundets medlemmar [ni får gärna säga emot eller ”gilla” inlägget]).
Skriver en som vet att kärva kosingtider råder men hoppas på en prioritering.
.
(och Lisbeth måste ju få utlopp för sina känslor, hon råkade även skriva till mig i härliga uttrycksfulla ordalag). Devil Giggle

Lars Andersson

Det finns tyvärr en viktig statlig myndighet som föredrar att jag gör saker där (Eller hur Mats Q? Cool ) snarare än att kommentera bridge på arbetstid.

Kan bara tacka Mats N för att han orkar kommentera så mycket! Cake

Fantastiska prestationer av U21, U26 och damerna! Stort grattis till er alla! Karl och Johnny verkar vara gjutna för att fortsätta!

Öppen klass fick det förväntade resultatet. Senast var det 1) Danmark, 2) Norge, 3) Sverige. Den här gången hade Norge och Sverige starkare lag, Danmark klart svagare. Vi kan inte förvänta oss att ett svenskt lag kommer före ett norskt topplag även om Boye och Geir inte spelar.

Om man ska analysera det öppna laget så gjorde Peter och Simon en kanontävling, bra fokus trots den bristande samspeltheten. I övrigt konstaterar jag, vis av egen erfarenhet, att man får fortfarande ingen bonus för att vara klar 40 minuter före alla andra.

Får jag säga det en gång till? Så fantastiskt bra gjort av Damlag 1, U21 och U26! Jag förblir djupt imponerad

Tomas Brenning

Mats Nilsland skrev:


Extra roligt är det att man också kan följa alla matcher i alla klasser på Swan, även om man inte kan se där hur det bjöds och spelades.

Topp. Det finns ett menyalternativ som heter Bid+Play. Om man sedan klickar på ramamatchen finns alla bud och spel som kommer direkt från BBO.

https://magictd.com/swan/magic/www.php?nsid=2113&csm=Bid%2Bplay&nt=3&nr=10&ns=1&nb=15&csh=00000000001111&neid=15914&ngid=78621

Suzanne Lemborn
Bild för Suzanne Lemborn

Hej!
Nyss hemkommen från helt fantastiska dagar i Örebro. Kändes som om papperen singlade i luften i slutet av dagarna… så intensivt, men också så fantastiskt trevligt och roligt!

Vill bara kommentera det här med BBO-operatörerna. Visserligen kan det vara en ekonomisk fråga ibland.. särskilt när vi varit tvungna att anlita operatörer som måste resa ganska långt och sedan bo på hotell förutom det blygsamma arvodet de får. Det kan bli ganska dyrt med dubbla BBO-operatörer…

Vi har därför försökt tänka till… Kansliet har tagit ansvaret från Brenning (som tidigare skött detta helt själv) att anlita operatörer och planera det administrativa t.ex. kontakta BBO och lägga in tidsschema där, samt instruera operatörer på plats. En besparing i sig att lägga detta på en anställd kanslipersonal istället.

Björn Holm (anställd) har från hösten fått ansvar för förbundets samtliga BBO-sändningar. Det betyder att han försöker skapa en ”stab” av operatörer som bor i Örebros närområde eftersom alla förbundets arrangemang (förutom SC) arrangeras där. Kravet på en operatör är att man kan lite om bridge och är villig att offra någon/några helgdagar om året.

Vi kan se att den största utmaningen inte är ekonomisk, utan att faktiskt hitta personer som är villiga att ställa upp som operatörer. Jag passar därför på att uppmana er som bor i Örebros närområde som kan tänka er att ingå i denna BBO-operatörstab - att kontakta Björn: bho@svenskbridge.se

Stort tack till er som skötte BBO under NM och i sista ronden sändes det faktiskt från två matcher,
Björn Holm själv… han sände alla ronder utan undantag! Det var fantastiskt gjort! Det är så intensivt.. går så fort, och kräver enorm koncentration, med väldigt korta pauser mellan ronderna. Tror han sover gott i helgen:)

Stort tack till fantastiska Mats Nilsand som kommenterade. Han gör detta helt ideellt ska ni veta…
Jag kontaktade honom via privat chat på BBO vid ett tillfälle eftersom han skrivit att han inte hade de spelandes system. Jag la ut länk till systemdeklarationerna och passade på att fråga honom om han kunde tänka sig att skriva på engelska? Fick svar att ”Nej, det är bestämt svenska”. Ok, sorry visste inte att det var bestämt, skrev jag tillbaka… ”Det är jag som bestämt ha ha” , fick jag till svar:)

Sen skrev han resten på engelska… Visst är han fantastisk? Så skicklig och lägger så mycket tid på att stötta, inte bara juniorbridgen, utan vid alla tillfällen som ges. Stort tack Mats! Heart

Mats Nilsland

Tack snälla Suz! Så mycket jobb är det inte, det är bara roligt Smile

Suzanne Lemborn
Bild för Suzanne Lemborn

Du anar inte hur glada vi är för att du tycker det är roligt! Cool

Lars-Göran Larsson

Väldigt sympatiskt att svara så snabbt och bra, Suz. Är väl medveten om att vi som tittar bara kan komma med önskemål, inte pekpinnar eller påståenden om hur saker är eller vilka problen som finns. Great! Yes

Mats Nilsland

Suz: ”Vi kan se att den största utmaningen inte är ekonomisk, utan att faktiskt hitta personer som är villiga att ställa upp som operatörer. Jag passar därför på att uppmana er som bor i Örebros närområde som kan tänka er att ingå i denna BBO-operatörstab - att kontakta Björn: bho@svenskbridge.se”

Detta är väl en bra tanke, som kanske tål att upprepas i andra medier. Jag tror någon kan tycka det är kul att knappa in elitens bud och att kunna berätta för barnbarnen att man direkt såg när de bjöd fel Smile

Fredrik Kronmarker

Björn Holm gjorde ett fantastiskt jobb under NM. Att vara operatör tio timmar i sträck utan gnäll är verkligen imponerande. Det är fler som borde hyllas för arrangemanget men med risk för att glömma någon så nöjer jag mig med att säga att allt fungerade kanonbra.
Sänder också ett elektroniskt tack till Mats Nilsland som tog sig an kommenterandet med entusiasm och till stor glädje för följarna! Man önskar förstås att de ekonomiska förutsättningarna vore annorlunda så att vi kunde göra mer. Tror det har betydelse för bridgeutvecklingen i landet att vi kan ha kommenterade sändningar från betydligt fler drabbningar.

Exempelvis så ska öppna landslaget genomföra ett tämligen omfattande träningsmatchande från hösten och framåt. Hoppas att vi kan spela dessa matcher med kommentatorer. Är säker på att det skulle uppskattas av många.

Vad gäller spelet på NM så lämnade silvret en del övrigt att önska. Norge hade ett bra lag på plats och det är inget att skämmas över att förlora mot dom nån gång då och då. Marginalen till trean borde dock varit större med tanke på att några av de bästa danskarna spelarna ej var på plats. Det mest glädjande med mästerskapet var det fina spelet från Peter Bertheau och Simon Hult. De har spelat väldigt bra senaste året var och en för sig men haft svårare att få till det tillsammans. Nu har de haft möjlighet att spela och träna mer ihop och förhoppningsvis ger det effekt även framåt.

En del har (högst rimligt) frågat sig varför Frederic Wrang och Fredrik Nyström inte spelade från början. Vi kände tidigt till att NM skulle innebära en utmaning rent schema-mässigt för det öppna laget men jag ville ändå göra ett försök att ställa upp med ett så bra lag som möjligt. Det hela slutade med en kompromiss som inte var hundra.

Tittar vi framåt så avser jag presentera en landslagstrupp för 2023/2024 bestående av 4-5 par i månadsskiftet aug/sept. Vi har både OS (som vi kallar det) och EM att se fram emot under nästa år och det är ingen tvekan om att vi behöver hitta en spetsigare spets om vi ska ta upp kampen med de bästa. De närmaste månaderna får avgöra vilka par som är beredda att lägga ner jobbet och har potential att ge oss större framgångar i mästerskap.

Till slut går det förstås inte att skriva ett sånt här inlägg utan att höja blicken. Damerna, ni är bara bäst så det var ingen skräll att ni krossade allt motstånd! Det jag mest tar med mig från Örebro är dock våra U 26 och U 21-spelare. Inte bara är ni otroligt duktiga, ni har också en glädje och entusiasm som smittar av sig. Det är verkligen roligt att följa er och förhoppningsvis är det just ni som utgör underlaget för det öppna landslaget i framtiden.

Till alla er som är på plats för öppna EM i Strasbourg - lycka till!

Logga in för att kommentera