Vad sägs om lite bridge på forumet? Igår avgjordes Elitserien 2017 med noll spänning i toppen (grattis Harplinge!) och raka motsatsen i botten. 4,58 VP skiljde mellan plats 10 och 5. Därtill var det minimala 0,69 VP som avgjorde skillnaden mellan plats 10 (BK S:t Erik, Morot) och plats 8 (Örebridgen, Göran).
I matchens giv 11:2 skriver Bertil G Johnson om följande giv som såg till att Skalman klarade sig kvar i serien:
Alla i zon
Något korthugget (förmodligen då han, precis som alla spelare, ville komma hem efter en lång helg) skriver han: ”Krister Ahlesved och Niklas Warne landade som enda par i tävlingen lillslammen i spader. Det gav 13 imp och säkrade en plats i nästa års elitserie.”
Faktum är att brickan var betydligt mer spännande än vad den texten ger intryck av. Flera par missade slammen, som i princip hänger på att trumfen ska sitta jämnt. Om Öst spärrat högt i klöver är chansen för det mindre än de knappa 70 % som oddsen normalt dikterar. Trots klöverlängden satt det dock alltså jämnt i trumf den här gången.
MEN: i och med att klövern satt snett fanns det en stor risk för en trumfpromovering efter klöver i utspel. Om Öst när Syd spelar trumf mot handen snabbt går upp med ♠A och fortsätter med klöver måste Syd gissa på om trumfen satt 3-2 från start (då han kan stjäla högt) eller om Öst hade ♠A-singel men Väst två stycken klöver - ett långt ifrån trivialt problem som förmodligen beror på hur många klöver Öst bjudit. Om Öst istället lägger ♠T på första trumfen måste Syd istället bestämma sig för om han ska fortsätta med en hög trumf från handen eller om han ska satsa på att spela en hacka. Det sistnämnda skulle vara katastrofalt om Öst lagt tian från ♠AT9 eller om Väst duckat från ♠Ax(x) med ♠T9(x) hos Öst. Här måste dock Syd gissa på just den spelföringen för att gå hem eftersom en andra klövervända annars promoverar det vitala trumfsticket åt försvaret. Den enda gången Syd får det lätt är alltså om Öst tänker eller tvekar på spadern då ♠AT-punkt verkar klart troligast. Hur spelet gick vid bordet vet jag inte men den andra spelföraren i slam gick bet i 6♠ efter klöverutspel, något som visar hur svårt det var att avgöra den korrekta planen.

Henrik Noberius som Öst spelade spader ess i tempo, men eftersom han gått in med 5C efter inledningen 1S-1NT (inv+ relä) kunde till och med jag göra rätt. Första gången det hände denna helg…
Jo, 5♣ pekade absolut mot åtta kort i färgen. Vid vårt bord nöjde sig Öst med 4♣ (kanske eftersom vi haft en mer informativ start i form av 1♠-2♦) vilket hade gjort det svårare om vi bjudit slam. Eftersom ♠A + klöver betar legitimt med Qx i spader hos partnern (och ger en liten chans med aktuell sits) verkar det i alla fall vara korrekt försvar av Nobbe.
1987 i EM hände följande
3
AJ87
AQJ1054
K6
KQJT765
K6
65
95
Nord passöppnade och Flodqvist spärrade med 3Kl
Ni hoppade till 4Sp som blev slutbudet.
Sundelin spelar ut klöverdam och Öst vinner de två första och spelar en till.
Ni stjäl högt (väl?) och ser till er fasa att Sundelin följer dvs han spelade ut damen från Qxx.
Nu går ni in på bordet och spelar spader till kung som står.
Vad gör ni nu?
x
x
x
x
x
x
Spanjoren gjorde fel förstås i ett liknande läge som i given Micke skrev om.
Tjolpe hade A9x Qx xx AJT87x
Jan.
Har du ngt kartotek över alla möjliga och omöjliga givar?
Kul att läsa är det.
Janne har hela kartoteket i bollen.
En annan av helgens mest intressanta givar var denna:
N-S i zonen
Med förhandspassad partner i minuszon och möjlighet att spela med spader som trumf ville (vågade) jag inte kliva in med 2NT för att visa ruter och hjärter. Istället valde jag ett enkelt hjärterinkliv, något som den här gången gjorde det enklare för ÖV att hitta sin offring mot 4♥. Jag dubblade i förhoppning om att kunna få ett klöverutspel men Ida valde att spela ut ruter som jag vann med esset. Hjärtervända (fyran som försök till Lavinthal) vann spelföraren med esset för att spela spader till ess och spader till min kung. Jag kunde nu vända in Ida på ♥K och få min klöverstöld för en bet.
”Bra utspel, med hjärter ut hade jag gått hem” sa Peter Fredin efter brickan och tänkte sig att han med hjärter i utspel skulle kunna hålla Ida ute ur spelet genom att ducka ♥T i första stick. Om så varit fallet måste jag kontra genom att vända i ruter, förslagsvis damen. Duckar Peter den är han bet direkt så han måste täcka med kungen. I sådant fall kan jag väl inne på ♠K spela låg ruter till partnerns tia för att få min klöverstöld för en bet. Det försvaret är för övrigt det enda som kan leda till straff i kontraktet och därmed något som en borde hitta vid bordet.
Perter menade naturligtvis hj K som min partner spelade ut.
Anders Brunzell gjorde rätt och tog utspelet. Nu fanns ingen bet längre bara att betala ut 590 i kassa 2.