#meto

53 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Claes Melin
Bild för Claes Melin

kleiner Esel
brickan det gällde var nr 17
St Erik 25-10-2017 12.00.16.00

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Claes Melin skrev:

kleiner Esel
brickan det gällde var nr 17
St Erik 25-10-2017 12.00.16.00

Det förklarar saken.

Sidor

Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Fler än du Torbjörn som inte borde skriva efter vissa klockslag.

Sidor

Chatarina Andersson

Jo Björn du behöver nog rannsaka dig själv kan jag tycka.
För en del år sedan nu så spelade vi vid flera tillfällen som partners på BBO.
Då jag frågade dig om vi kunde spela en live tävling, kommer inte ihåg vilken nu, tror kanske Varberg eller så, så svarar du mig så här: ”Jag har lovat mig själv att aldrig spela med en kvinna”. Efter detta uttalandet, något år senare så har du spelat med en kvinna eller så…..
Men du tycker inte att det uttalandet är felaktigt på något vis?

Sidor

Chatarina Andersson

Att kvotera kommer aldrig att hjälpa, då diskriminering sker i samhället och inom bridgen främst mot kvinnor som inte redan har en etablerad ställning.

Attityderna som har med sexuella trakasserier eller annan diskriminering av kvinnor i samhället och svensk bridge behöver förändras. .

Mina söner (nu är ju dom intelligentare än normalbegåvade) som är 29 och 32 år förstår den här problematiken och kan uppskatta mäns ”sandlåde” fokus. Men det är inte roligt för kvinnor när dom utsätts för det. Att man som man tillsammans med andra män tycker om ”grabbsnack” är väl en sak, vi kvinnor har säkert vårt ”tjejsnack”. Skillnaden är att vi kvinnor inte sen tar ut detta över våra män eller andra män. Medans män sen förverkligar sitt ”grabbsnack” på kvinnor.

Sidor

Johnny Petersson
Bild för Johnny Petersson

Hur kan du dra alla män över en kam och klanka ner på andra och påstå saker rakt ut i luften?? No

Sidor

Leif Malvefors
Bild för Leif Malvefors

Är nog mest synd om de kvinnor som aldrig blivit ”trakasserade” eller fått en klapp i rumpan…

Sidor

Monica Jonsson
Bild för Monica Jonsson

ojojoj!
Kvinnor vill inte bli ”trakasserade” eller få en klapp i rumpan!
Inte av vem som helst!
Synd om kvinnor som aldrig ”trakasserade”?
Jag tror att vi kvinnor själva vill bestämma över vår kropp och vilka som ska få vidröra den! Inte bli tafsade på av helt okända män som tror det är ok, och till på köpet tror de är roliga när de gör det!

Sidor

Mikael Rimstedt

Är ni medvetna om att detta är ett Bridgeforum? Vill ni snacka och diskutera samhällsproblem förslår jag att skriva på andra hemsidor.

//Mikael

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Är trakassering och diskriminering av kvinnor ett samhällsproblem - vilket det onekligen är - så finns det inom bridgen också. Den enda kritiken jag kan hitta mot trådskaparen är att hon kunde varit lite mer konkret. Jag har under den senaste veckan ibland tyckt att me-too-kampanjen kanske gått lite för långt, men efter att ha läst flera hårresande kommentarer från mina manliga kollegor undrar jag om vi inte har ett rejält jämställdhetsproblem inom bridgen. Uppenbart är att man inte behöver ha ett gott omdöme för att man är en duktig bridgespelare.

Sidor

Lennart Ekholm

Chatarina, är det diskriminerande att vägra spela med någon som spelar, eller har spelat ”stark klöver”??

Sidor

Monica Jonsson
Bild för Monica Jonsson

Mikael Rimstedt skrev:

Är ni medvetna om att detta är ett Bridgeforum? Vill ni snacka och diskutera samhällsproblem förslår jag att skriva på andra hemsidor.

//Mikael

Jag är helt medveten om att detta är ett bridgeforum och hade inte tänkt ge mig in i denna diskussion. Men blev förbannad när män skriver och tror att vissa saker är helt ok att göra.

metoo är en kampanj som jag även tror har med bridge världen att göra. Etik och moral hör väl hemma i bridgespel!

Sidor

Chatarina Andersson

Det är inte diskriminerande att inte spela med någon som man inte klarar av att spela med. Jag har spelat med många som är skolade inom stark klöver och det fungerar helt enkelt inte på grund av att det är olika sätt att tänka och tekniskt förhålla sig till bridge. Har man olika skolning och grundutbildning så är det inte särskilt kul.
Jag spelar inte gärna med bridgespelare som har för detaljerade system då jag helt enkelt inte klarar av att spela den typen av bridge, eftersom jag i grund och botten är en ”space”, om du vet vad det innebär.
Vidare så tenderar bridgespelare med väldigt detaljerade system att inte alertera sina konventioner, vilket jag kan tycka är fusk. Därför tycker jag att det är bättre med den typen av bridge där man alerterar och inte riskerar att utsätta medspelarna för otillåten konversation.
Det finns dom som tycker att ju mer detaljerat ett bridgesystem är desto intelligentare, jag tycker tvärtom.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Dags stänga det här urspårade tåget nu. Bara frustrerat icke bridgerelaterat misstämningsskapande skitsnack som inte leder nånstans. Stäng ner!

Sidor

Chatarina Andersson

Ja du Börje, du har löst problemet :o) Det man inte ser behöver man inte ta itu med.

Sidor

Lennart Ekholm

Så de som spelar detaljerade system eller stark klöver är alltså fuskare……
Du är väldigt duktig på svepande generaliseringar i flera sammanhang och det sista om fusk är väl snarast en form av mobbing!!

Sidor

Göran Forss
Bild för Göran Forss

Bedrövlig, primitiv kommentar av Leif M!

Sidor

Leif Malvefors
Bild för Leif Malvefors

@Göran F:
Tydligen räckte det inte alls att skriva inom citat.
Jag omformulerar. Det är kanske mer synd om de kvinnor som aldrig blir uppvaktade, aldrig får ett litet leende, ett extra ögonkast osv..

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Med risk att återigen bli kallad för patetisk, har du en poäng här, Leif.
Attraktion, uppmärksamhet mm, det handlar om balans och faktiskt om livets fortlevnad och för att ta i lite, evolutionen.
Det är bara positivt att metoo blev aktuellt och att ett antal personer utan förankring till uppförandekod får sig en ordentlig reprimand.
Men dels tycker jag inte den tråden ska behandlas på ett bridgeforum och dels måste man fortsättningsvis få visa attraktion inom rimliga gränser utan att någon kommer med pekpinnen.

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Svara, attrakion är livets betingelse(upp!). Att inte kunna glimta till kvinnan brevid eller på andra sidan är ett nedköp i livet. Vi lever för att fortplanta oss.

/janne

Sidor

David Johansson

Klart som korvspad att det lär förekomma även i Bridgen, Eftersom det förekommer på andra ställen i samhället… Att påstå annat är bara korkat

Att ALLA dock håller på är ju däremot inte sant

Självklart skall de problemen som händer inom bridgen Diskuteras på ett bridgeforum, var annars? på Svensk Knypplings forum?

Sidor

David Johansson

Lennart Ekholm skrev:

Chatarina, är det diskriminerande att vägra spela med någon som spelar, eller har spelat ”stark klöver”??

Vad har detta med Meeto att göra,

De allra bästa behöver inte spela med de allra bästa hela tiden… De kan gott spela enstaka tävlingar med mindre bra spelare… Och ge dessa Feedback… Det är detta som Utvecklar bridgen

Sidor

Logga in för att kommentera