Forum » Allmänna diskussioner » Spela 1Nt i partävling

Spela 1Nt i partävling

12 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt
Spela 1Nt i partävling

Funderade över vilken fördel det är att spela 1Nt. I vårt spel finns många talesätt t ex ”först till 1Nt” eller att många, ca 99%, av bridgepopulationen anser sig vara bättre spelförare än andra spelare Cool …om vi kan bortse från det och bara kolla på om det är en fördel eller hur stor fördel man har på enskild bricka (för de kan jämna ut sig i långa loppet). Har det publicerats eller gjorts någon sådan undersökning?

Gick igenom 4 partävlingars resultat och räknar på % för alla resultat som spelat 1N (ca 50 resultat som räknades, vilket kan vara för lite statistiskt). Det finns alltid olika ”bias” men ändå.

Man får inte med om det var bättre att spela annat kontrakt eller 3N, eller de som balanserat till något annat kontrakt som inte blir med i underlaget. På ett större underlag bör ju det statistiskt jämna ut sig, misstag, svagt försvar eller spelföring, system, pzykologi och svagt eller starkt startfält etc.

Någon med inspel på detta eller gjort större undersökningar av det? Vad tror ni % blev för spelförande sida av 1Nt på denna begränsade check 50 resultat?

Johnny Johansson

beror på zoner

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Håller med Johnny.
Hade varit kul om du haft ett resultat för de som var i zon och ett för de i ozon.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Mikael Westerlund skrev:

Håller med Johnny.
Hade varit kul om du haft ett resultat för de som var i zon och ett för de i ozon.
/Mikael Westerlund

Partävlingsresultaten man sett på är %, har inget med zoner att göra eller vem som är spelförande sida ÖV/NS. Bara vilken genomsittlig % spelförande sida får där 50% är medel.
Har jag ställt frågan så det kan missuppfattas?
Mikael Westerlund

Jag skulle vilja hävda precis det omvända.
Jag tror att du kommer att få en väldigt högre % för de som spelat 1 nt i ozon! Där du ofta får alla poäng för 2 bet medans du får en ren nolla för 2 bet i zon.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Mikael, det var inte den frågan som jag sökte svar på det du skriver nu. Det finns par som spelar zonvariabel Nt etc.

Är bara intresserad av vad spelförande sida i 1Nt får i snitt mellan 0-100% på ett ungefär och om det skrivits några sådana artiklar eller undersökningar.

Snittet för spelförande sida på 50 såna spel, har du en uppfattning om vad det ger för genomsnittlig %, med alla olika variabler du kan komma på. Berätta det i så fall.
Lycka till med beräkningen! Cool Wave

Lars Adie

Tror det är lite för många faktorer inblandade för att kunna få något bra statistiskt resultat.
1) Spelstyrka på spelförare och motståndare
2) Dubblar de kontraktet
3) Finns det ett bättre färgkontrakt för oss, för dem som de missat
osv

Men om du bara tar dd på ett par tusen givar är jag säker på att den som är först till 1NT får en fördel av det. ( runt 20hp till varje sida ingen gemensam högfärg )

Känner inte till någon undersökning gjord på det.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Slightly off topic:
Säg att vi gör såväl 1 sang som 2-i-hö. 110 är bättre än 90, eller hur? Nja. Jag skrev ”2-i-hö” för att retas lite. För om vi gör 2 hjärter, gör kanske dom 2 spader! Och det bjuder dom på 2 hjärter, men inte på 1 sang. Om vi däremot har spadern blir det en annan sak.

Torbjörn Gustavsson

Jag gissar att svaret är något över 50 % på den fråga Arne ställer, men bara av den enkla anledningen att jag tror att egen spelföring i snitt ger över 50 %.

Jag ser åtminstone två följdfrågor. Den ena har flera varit inne på: blir svaret olika om man skiljer på zon och ozon? Och där är jag övertygad om det andra tidigare skrivit, nämligen att procenten i snitt blir högre i ozon än i zon. Generellt sett är jag helst spelförare i delkontrakt om ingen är i zon, men helst försvarare mot delkontrakt om alla är i zon.

Den andra följdfrågan är om procenten för att spela 1NT skiljer sig mot procenten för att vara spelförare oavsett kontrakt. Den jämförelsen kan ge en indikation på om man bör sträva efter 1NT i partävling eller ej. Och svaret kan mycket väl bli att man bör göra det i ozon, men inte i zon.

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Torbjörn Gustavsson skrev:

Jag gissar att svaret är något över 50 % på den fråga Arne ställer, men bara av den enkla anledningen att jag tror att egen spelföring i snitt ger över 50 %.
.

Tack, för ett lite mer initierat svar och följande analys. På din första fråga undrar jag om din tro har betydelse för om fi är i lika eller olika zon? Din andra fråga är också intressant att begrunda. Tex om fi i ozon 1Nt, ska man balansera i zonen (whew)…

På de 50 spel som vi tog snitt på var det 55% till spelförande sida med alla dessa bias som finns i en ovetenskaplig insamling.

Behöver inte, men om någon vill checka i BBO handrecord för tex de partävlingar med stora startfält ACBL etc där kan man få ett större underlag och kanske skilja på zoner 1,2,3,4 e hand öppning 1 färg/1nt samt alla andra variabler man vill ha koll på. För mig räcker det med att träkarlen räknar in lite över medel och att vi inte släppa fi i 1Nt för ofta för det är mot oddsen. Om någon gör den undersökningen i BBO så meddela gärna resultatet Cool

Torbjörn Gustavsson

Arne Jordestedt skrev:

På din första fråga undrar jag om din tro har betydelse för om fi är i lika eller olika zon?

Min maggropskänsla är att procenten för att spela 1NT med ingen i zon ger högst procent och med alla i zon lägst procent. Jag gissar att vår eget zonförhållande är något viktigare än motståndarnas, dvs. att 1NT i ozon mot zon ger något bättre än i zon mot ozon. Men jag har inte tittat på någon statistik, så jag kan inte uttala mig med någon större säkerhet.
Mikael Westerlund

Fredin har lärt mig en sak om just det här. Men jag vet inte om jag vågar skriva det här då Fredin har varit på mig om att jag inte skall avslöja alla fina trix han lär mig Smile
Men om någon är intresserad (Arne t.ex) så kom gärna fram till mig i Örebro så skall jag berätta.
Jag själv använder detta trixet så gott som alltid!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Logga in för att kommentera