Jag måste erkänna att jag lade in länken i en annan tråd för att provocera men vid närmare eftertanke inser jag att det var dumt för det är ju självklart att spelarna betalar resan själv. Med ett förbund som ständigt tappar medlemmar och blöder ekonomiskt kan de naturligtvis inte stå för notan (och till Marbella av alla ställen).
Vill Kronmarker eller någon på förbundet bekräfta att förbundet inte tar några kostnader så inte någon annan gör samma misstag som jag?

Är säkert en matnyttig(
) resa men kanske hade varit bättre att ta EFTER att landslaget blivit uttaget och då med aktuellt landslag istället? Nu är det väl lätt hänt att folk tror att landslaget redan är cementerat och det kanske får folk att avstå från att satsa? Vore också kul att se någon motivering till resan mer än det man fick läsa i artikeln.
MvH Joppe
Livrädda inför utmaningen förstås.
(Och hur man försvarar sig mot DONT)
Hej Torbjörn och Joppe,
under ett år då öppna landslaget saknar andra mästerskap än NM ville jag genomföra ett läger. Det beslutades då av förbundsstyrelsen att vi fick upp till 30 000 kronor att röra oss med. Anledningen att valet föll på Spanien var att jag själv håller till här och därmed förfogar över boende samt att spelarna var beredda att skjuta till medel för genomförandet.
Jag är väldigt nöjd med lägret. Det var länge sedan vi såg ett ordentligt kunskapsutbyte i öppna landslaget. Vi håller på och sammanställer dokumentationen för att fler ska kunna dra nytta av träningsmaterialet.
Mvh Fredrik
Smart drag!
Låter rimligt och trevligt. Hoppas ni hinner med en gnutta skörlevnad också.
Ja, några dagar i Marbella låter hur fint som helst och där är tydligen 15 grader varmt idag. Perfekt för en golfrunda och en Pina Colada efteråt.
Jag verkar kanske lite förtröden men kunde ni inte istället hyrt ett rum på BK S:t Erik (250 kr/dag) om ni ville snacka dubblingar? För 30 000 kr är väl ungefär vad det kostar att skicka (eller rättare sagt inte skicka) fyra juniorer till VM i Eindhoven?
Sedan håller jag med Joppe att det nog är bättre att åka på läger EFTER att landslaget är uttaget för det är nog många redan nu som ser landslaget som ett slutet sällskap. Och om de goa gubbarna blir uttagna kunde de behövt åka bort för att snacka ihop sig så de kunde få ihop i alla fall TVÅ sidor till systemkompendiet.
Däremot hedrar det dig att du ställde upp med boende. Och att du inte nämner teambuilding som anledning till lägret för öppna landslaget behöver mindre av det, inte mer.
Borttaget inlägg. Hade inget med sakfrågan att göra.
Mvh Suz Lemborn
Det finns få saker som irriterar mig mer än folk som utan att ha något att säga i sakfrågan gnäller över att andra framför en åsikt.
Vill du fjäska för landslaget är det bra om du också motiverar VARFÖR förbundet skall lägga 30 tkr på att skicka landslagstruppen (inte ens landslaget) till Marbella för att diskutera dubblingar när de lika gärna kan göra det hemma i Stockholm.
Om du mot förmodan kan komma på någon anledning (teambuilding duger som sagt inte) bör du också förklara varför pengarna inte hade använts bättre av våra juniorer.
Modererat (tagit bort citatet).
Mvh Suz Lemborn
Måste säga att skicka landslaget till Marbella verkar genialiskt.
Vad har man fått ut av dessa 30 000 kr
En nyhetsartikel i lokalpressen i spanien (vad kostar inte annonsplatser idag)
Förhoppningsvis har man åstakommit något för laget som spelar (inte så säker att det ger så mycket, men vad vet jag)
Framförallt har kapten fått en möjlighet att lära känna sitt lag
(Väldigt få kan beskriva sina rytmer på ett effektivt sätt)
” Nu kanske Fredrik själv fått se att spelare X behöver egentid är långsam seg på morgonen eller vad som.
Så som landslagstruppen ser ut idag har givetvis Torbjörn en poäng att den kunde genomföras på brideklubben st.erik.
Men i framtiden kommer inte hela landslagstruppen bestå av spelare från Stockholm (då alla samlingar medför resekostnader logi osv.)
Efter förra årets EM krävs någon form av förändring (att genomföra ett ”läger” är åtminstonde det, en förändring)
Så länge det råder transparens vad pengarna går till måste vi låta kapten ta beslut efter eget tycke för vad som kommer ge bäst utfall.
Eller tycker du Torbjörn att alla kostnader ska vägas mot vad man skulle kunna åstakomma i en satsning för juniorerna ?
Instämmer till fullo med Eric. Jönsson är fel ute här. 30 papp, Vad får man för det idag? Varför ställa det ena landslaget mot det andra. Dessutom har det ju klargjorts att det inte är stålarna som hindrar junisarna. Kör på Captain Fredrik….
Varför hyra en lokal ens? Finns ju FaceTime och Zoom. 30papp rakt i fickan
Borttaget inlägg.
Mvh Suz Lemborn
Är laget redan uttaget?
Jag har helt missat utmanarmatchen i så fall. Hur gick det i den?
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Varför ska vi inte fråga vad vi medlemmar får ut av pengarna ?
Vad det verkligen kostat och vilka prioriteringar som får stå tillbaka på grund av detta står inte i artikeln.
Modererat inlägg (tagit bort citatet).
Mvh Suz Lemborn
Utmanar matchen är nog mest ett pr jippo och ge bra sparring (någorlunda) för landslagstruppen.
Och i händelse av att något av utmanar lagen vinner är uttagningen här igenom endast till NM.
Har inte fått känslan att ett landslag kommer plockas utanför landslagstruppen (men detta har jag inga belägg för)
Borttaget inlägg.
Mvh Suz Lemborn
Hej!
Har nu modererat i tråden då vissa inlägg avviker från ämnet och istället riktar sig till enskilda personer på ett otrevligt sätt.
Diskutera gärna fortsatt frågan - men håll god ton.
Mvh Suz Lemborn
Jag tycker ett kunskapsutbyte i form av ett läger är en bra idé och från vad jag hört var det väldigt lyckat. Det hade varit extra snyggt om vi fick se lite av materialet eller vad man kom fram till för olika lägen som diskuteras
Är inte så förtjust i att lägga ut materialet till
allmän beskådan men för er som vill ta del av det är det bara att maila mig på fredrik@freditor.se så skickar jag dokumenten.
Missade om det var min provokation du citerade, men antar det. Så jag svarar.
Jag har väldigt svårt att bli provocerad av att öppna landslaget får 30k för aktivitet där de de tillsammans planera för framtida framgångar. Och dessutom redovisar vad de gör.
Att lägga planer live är självklart, videomöten är sällan lika effektivt som live. Man fångar upp sidospår och tar dem mellan fyra ögon och i mindre grupper. Så funkar det inom industrin och inom fysik idrott. Vi pratar med hela kroppen inte bara med ansiktet och ljud.
Ny kapten som inte känner alla spelarna sedan tidigare behöver ett ny-start tema där han måste lära sig känna spelarna i gruppen. Vad är naturligare än att bjuda hem dem till sig? Det är på resande fot de skall prestera som lag och att då vara på resa till kapten måste vara förstahandsvalet.
Eftersom det inte finns någon direkt koppling till juniorbridgen i denna prioritering begår du falsk argumententation. Inga juniorkullar har fått mer serverat än de senaste årens kullar, 30k ytterligare till dem gör ingen större skillnad. Jag tror att vi måste göra investeringar i tid och pengar på olika saker för de olika representationslagen. De olika grupperna har olika behov.
Utan att veta än så antar jag att Fredrik Kronmarkers tänk och erfarenheter kommer kunna sprida sig till övriga lagkaptener. Vi får ge saker tid innan vi bedömer om investeringarna var bra eller ej. Att redan nu ifrågasätta säger mer om den som ifrågasätter än det den ifrågasatte.
Jag tror på ny-start och omtag. Jag tror också att en högfungerande landslagstrupp är en som vill ha konkurrens om platserna och tar in nytt blod successivt och vid behov. Ett lag skall stå upp bakom de som spelar och vi måste få till en miljö där vinnarskallarna får växa. Man skall vinna vid bordet inte i eftersnacket. Våga ta risker, tillåtas göra fel, lära känna sina egna brister, vad skall varje individ jobba med hos sig själv,… det är mycket som kan behövas läggas under luppen i ett lag.
Hade du träffat Meckstroth och Rodwell eller några av de andra spelarna i den absoluta världseliten hade du förstått att de inte blivit vad de är genom att sjunga Kumbaya vid lägerelden.
Alla i den svenska landslagtruppen är fullblodsproffs och har i flera år spelat alla de stora turneringarna och antingen har de vad som krävs eller så har de det inte. Att ha under några dagar ha samkväm och möta våren i Marbella lär inte ändra på det.
Någon blev i alla fall provocerad för jag fick precis mail från en förbannad seniorlandslagsaspirant som påpekade att allt de får när de spelar ett mästerskap är startavgift och tröjor. Så enligt förbundet verkar i alla fall behoven vara olika.
Vi har årsmöten för beslut om ersättning till de olika landslagen. Detta är tramsig argumentation, de olika landslagen har olika prioritet och det vet man i för väg. Gilla läget eller motionera om förändring är de de val man har; till näsra räkenskapsår. Bli upprörd är bara lågt och obildat.
Meckwell är inte motståndet så länge till, och hur landslaget väljer att prioritera sin egen tid för att nå framgångar är deras sak. De har redan fått ett litet stöd detta mellanår. Låt dem vara, oavsett om de sitter på mjuka kuddar och håller varandra i händerna eller ej.
Hoppas nästa sak som det rorar dig att provocera med är mer roande för fler. Ca 100 medlemsavgifter är inget att rya över det är snarare billigt om det vässar tänderna på dem IMHO. De som är satta att hålla i plånboken har gjort det de lovat i enlighet med deras uppdrag.
I ett styrelseprotokoll från okt -17 kan man läsa
”UK tagit fram ett förslag till policy avseende avslutningsmiddag när ett lag tagit medalj i OS, VM, EM i klasserna Open, Veteran, Dam och samtliga juniorklasser. Motsvarande 2 dagsersättningar delas ut per person, vid juniormästerskap gäller 300 SEK/person. Krav på motprestation bl. a i form av rapportering kommer att ställas.
Beslutade styrelsen;
att- anta den av UK föreslagna policyn gällande avslutningsmiddag.”
Men denna styrelse skickar 30k till ett lag som klart underpresterat i de två senaste mästerskapen och utan rapporterings krav. Underlig prioritering med medlemmarnas pengar, jag är intresserad av hur man kom fram till beslutet och varför bara öppna laget?
Och hur får du till relevansen? Hur ser policyn för introduktion/kick-off av ny landslagskapten i öppna landslaget ut? Och hur skiljer den från ”hur man firar efter framgång”?
Jag ser fram emot framtida firande även om jag kommer genomföra alla firande parallellt hemma hos mig själv. Efter att ha följt videosändningarna i real tid, för så måste det bli snart. Lite metallskrammel även i från öppna vore kalaskul.