Forum » Allmänna diskussioner » Spelarantal?

Spelarantal?

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Ålander
Spelarantal?

Hej!
I en text i SK, Sydkusten, i Marbella, där landslaget tränar, står det att uppskattningsvis 220 miljoner personer spelar bridge i världen.
Är det en rimlig uppskattning? Finns det andra uppskattningar?

(Texten kan läsas i ”nyhetsrutan” på SBF-hemsidan. I texten skrivs också att i Sverige spelar 30 000 bridge, att jämföra med förbundets presentationsfilms bortåt 300 000.)

Eric Arvidsson

220 miljoner låter som fantasi siffror. Frågar man vissa av eliten hur många som kan bridge i Sverige brukar det finnas 2-3 st bridgespelare i landet. Så har svårt att föreställa mig att det finns 220 000 000 bridgespelare.

Philip Berggren

Tror att man nog ska skilja mellan de som är aktiva och tävlingsspelar på klubb och de som kan reglerna och spelar socialt någon gång ibland. Menar det sägs att runt 800 miljoner spelar schack, men det är knappast så många som spelar aktivt eller tävlar. Så antalet beror nog väldigt mycket på hur frågan är ställd.

Men det är nog inte osannolikt att det finns ett stort antal som kan reglerna osv.

Man gjorde någon undersökning i USA där följande framkom. ”About 15 million Americans age 45 and over know how to play bridge, and about 5 million of them play at least a few times a year. About 2 million of those play at least once a month”.

Peter Swensson

Thomas Ålander skrev:

Hej!
I en text i SK, Sydkusten, i Marbella, där landslaget tränar, står det att uppskattningsvis 220 miljoner personer spelar bridge i världen.
Är det en rimlig uppskattning? Finns det andra uppskattningar?

(Texten kan läsas i ”nyhetsrutan” på SBF-hemsidan. I texten skrivs också att i Sverige spelar 30 000 bridge, att jämföra med förbundets presentationsfilms bortåt 300 000.)

Den siffran verkar vara en extrapolering av antalet som påstår att de kan spela bridge i USA.
(hittade en diskussionstråd där en random snubbe gjort den extrapoleringen)

Det är svårt att skatta. Antalet medlemmar i olika organisationer kan man få fram 700 000 säger WBF. Men de som spelar på nätet verkar vara många fler. De som söker efter konventioner på nätet är väldigt många; men de kan inte med säkerhet filtrerar ner till unika spelare, men nästan 10 miljoner olika ipnummer i månaden har jag sett.

När jag pluggade i uppsala hittade jag tre gäng som endast spelade hemmabridge, på jobbet två gäng. Har haft kurs för några som inte ville spela på klubb men som ville kunna spela bridge för de tyckte det tillhörde allmänbildning. På luckan lärde sig 27 st grunderna. I gymnasieklassen hade vi två bord i klassen. Det måste vara många fler som kan spelar än som är medlemmar i förbund. Det är högst troligt att faktorn som skiljer kan/har spelat och spelar organiserat skiljer mycket mellan länder.

Men det är klart om Indien och Kina satsar så är 200 miljoner inte orimliga siffror.

Logga in för att kommentera