Hej
Jag har försökt läsa mig till rätt svar, men hittar lite motsägande info på sajten, så jag undrar: Exakt hur är proceduren för att lämna in en motion till nästa Riksstämma (som är förbundets högsta styrande organ)?
Hej
Jag har försökt läsa mig till rätt svar, men hittar lite motsägande info på sajten, så jag undrar: Exakt hur är proceduren för att lämna in en motion till nästa Riksstämma (som är förbundets högsta styrande organ)?
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Hej Ola
Jag tittade i SBf:s stadgar. I stadgarna finns ofta för de flesta överraskande mycket information!
§ 11.3. Motion till riksstämma skall ha inkommit till SBF senast den 1 september. Motion från enskild medlem eller klubb tillställs motionärens dfb senast på av dfb fastställd sista motionsdag. Med sitt yttrande vidarebefordrar dfb motionen till SBF enligt föregående stycke.
Mårten har helt rätt i det som skrivs.
Förutom det brukar vi alltid det år det är dags för riksstämma posta en kom ihåg för alla medlemmar under juli så att deadline inte missas.
Ett ex: https://www.svenskbridge.se/nyheter/44422
Med andra ord, en motion ska skickas till distriktets styrelse. Distriktets styrelse kommer med utlåtande. De skickar den till förbundet. Förbundets styrelse kommer med utlåtande.
Får man negativt utlåtande från styrelserna är det nog ganska liten chans att den går genom.
Tack allihopa!