Forum » Allmänna diskussioner » Höga bridgespelare?

Höga bridgespelare?

16 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Ålander
Höga bridgespelare?

Hej!
I en vers i ”Skånska slott och herresäten” från 1929 nämn att kungen spelar ”sin sang och sin nolle”. Gustaf V torde således ha spelat bridge (auktionsbridge vid tiden i fråga?), något även statsministern P.-A. Hansson påstås ha gjort.
Finns det flera kända namn på samma nivå som varit/är kända bridgespelare?
(Någon prins i Danmark och en tidigare kinesisk ledare, Deng Xiao Ping?, är mig bekanta, men känner ni till fler? - Enligt Wikipedia är f presidenten Bill Clinton stor vän av Oh Hell!/plump/beredskap, men jag frågar efter bridgespelare!)

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Linda Långström skrev för många år sen en artikel i Bridgetidningen med den härliga rubriken ”När vi fick däng av Deng”.

Joakim Nordlindh

Bill Gates spelar

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Warren Buffet spelar

Björn Sörling

Omar Sharif spelade

Ola Mattsson

Ola M försöker fortfarande få ihop det.

Po Sundelin

Eisenhower.

Magnus Wegestål

Agatha Christie

Micke Melander

Sen finns ju ett knippe idrottsmän i form av

Bengt (Bengan) Andersson, Thomas Ravelli, Jesper Parnevik, de klassiska fäktarna som höll världsklass och nästan hellre spelade bridge än fäktades på 70-talet, Martina Navratilova och säkert ett helt knippe till som jag glömt…

Thomas Ålander

Max Ödlund skrev:

Linda Långström skrev för många år sen en artikel i Bridgetidningen med den härliga rubriken ”När vi fick däng av Deng”.

Ja, Deng Xiao Ping var det! (Chou En Lai var en tidigare ledare. Ändrat i starten!)
Erik Fryklund

Martin Andresen från Norge är om jag minns rätt fd lagkapten i fotbollslandslaget. Dessutom har han spelat i det fruktade storlaget Wimbledon, bara en sådan sak!

Rune Hauge är sannolikt mera känd. Han har som fotbollsagent företrätt Peter Schmeichel och Andrei Kantjelskis. Jag har för mig att han har ett finger med i spelet när det gäller att sälja tv-rättigheter numera.

Leif Malvefors
Bild för Leif Malvefors

Och så har vi ju Putte Kock!

Thomas Ålander

Hej, och tack för alla tipsen!
Med googling kom även Churchill, Gandhi och Thatcher upp. Gandhi blev väl aldrig stats- eller regeringschef, som Eisenhower och Deng Xiao Ping. Men statsman kan han väl ses som.
Tack för hjälpen!

Johan Upmark

Martin Andresen träffade jag på stranden i Honolulu än mörk novembernatt för ett tiotal år sedan. Norge hade spelat landskamp i fotboll mot ett eller annat gäng några dagar tidigare. När vi försynt undrade varför han inte var på plats under landslagssamlingen meddelade han att han hade fått Bronkit. Bronkit?

”Nja, det är i alla fall lätt att simulera.”

Blue Ribbon Pairs med Tor Helness var tydligen mer intressant.

Andreas Johansson

Fältmarskalkarna C-G E Mannerheim & Erich von Manstein

Lars Andersson

”Bridge is the most diverting and intelligent card game that the wit of man has so far devised.”

W. Somerset Maugham.

Logga in för att kommentera