Forum » Allmänna diskussioner » Tankesport

Tankesport

2 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Ålander
Tankesport

Det har bildats ett Tankesportföbund av bridgen och schacket. Bara att applådera och säga: Äntligen!
Visserligen föreligger en slagsida mot schacket, vars förbund verkar ha dubbelt så många medlemmar som bridgens, men med totalt så många anslutna(60 000) slår Tankesport många av RF:s förbunds medlemsantal. (Men det gör dessvärre inte att sporten blir mera fysisk.)
Det är att välkomna även mindre tankesporter i gänget, såsom go, luffarschack/renju m fl. Ju fler desto bättre, och starkare.

Ola Brandborn

Jag har en idé, om tankesportsförbundet vill göra ett litet jippo för att manifestera det nya förbundet:

Jag vet att det finns många bra bridgespelare som också är bra schackspelare: Gör någon kombinerad ranking (bör väl kunna använda de olika förbundens rankingar rakt av) och bjud in de högst rankade till en 16-manna individuell tävling i Bridge och Schack.

Resultatet i bridgetävlingen skulle exempelvis kunna vara seedningsordning i schacktävlingen, där vinnaren av bridgetävlingen väljer motståndare först, och får vit, till schacktävlingen, som spelas i cup-spel. Schackcupsvinnaren blir till slut vinnare av allt.

Eller något annat upplägg…

Målet är inte att göra världens mest välbalanserade tävling, utan ett upplägg som kan förstås av båda spelens ”fotfolk” och som kan göra oss intresserade av det nya förbundet

Det är något som faktiskt skulle kunna komma ut i tidningarna, om man masserar lämpliga journalister.

Synd att jag själv inte får vara med i tävlingen, men jag vet knappt hur man flyttar bönderna.

Logga in för att kommentera