Ännu en gång berättas vid bridgebordet den gamla skrönan om hur Putte Kock och Einar Werner blev avstängda för fusk med cigarren. Jag är trött på att dementera detta. Eller har jag fel, för det finns väl ingen grund för påståendet? Har en minnesbild att Efos förbjöds ett slag, kan detta vara fjädern som blivit en höna?
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
De blev väl anklagade men aldrig fällda så vitt jag har förstått.
Dom fuskade ju rakt ut
På tal om fusk, eller iaf, en smula oetiskt beteende. Jag hade en lagmedlem, som var med på Efos-tiden… När han då spelade Efos med sin favoritpartner. (Efos var till en del ett reläsystem). Och så berättade han glatt att motståndarna blev titt som tätt överraskade när de inte hade de färger de bjöd… Han skröt om dessa extra lättvunna extrapoäng… Jag antar att man inte hade sedvänjan att alertera vid konventionella bud, och de själva var inte heller korrekta nog att upplysa åtminstone inför utspelet…
Alert var väl inte ens uppfunnet på den tiden och var det så var det absolut inte ett krav. På den tiden var det bara ett sätt för ”bra” spelare att nita dit mindre bra spelare. Idag används andra trix.
Det frågade jag om i en tidigare tråd efter att ha sett den norska tv serien om kronprinsessan Märta.
Där var det en scen när kung Haakon och kronprins Olav spelade bridge med den engelske kungen, och lite då och då under budgivningen hörde man hur de sade ”alert”.
Jag vet inte om jag fick något riktigt svar på om det var historiskt korrekt.
Det skulle faktiskt vara riktigt intressant att spela en tävling ”mot etiska motstånadare” där allt inom budgivning och markeringar var ”hemligt och tillåtet” (men inte blinka tre gånger och hosta för spaderutspel). Dvs alla system var tillåtna, och man behövde inte förklara något bud (allerter förbjudna såklart).
Ett helt annat spel än det vi kallar Bridge dock, men det skulle vara intressant att spela.
Åter till ursprungsfrågan: Blev Rudolf Kock någonsin diskad?
Källa till det tvärsäkra påståendet BG?
Jag har ställt samma fråga till flera som bör ha haft kunskap. Jag har ALDRIG fått bekräftelse på någon avstängning eller liknande. Däremot fortsätter sådana rykten att spridas. (Jag är inte alls tvärsäker men tycker att om ryktena skulle stämma så borde någon ha vetat mer.)
hehe inte alls
Detta kan också vara en skröna. Men Putte Kock var även engagerad i fotbollslandslaget (dessutom AIK-fan
)
Vid något tillfälle krockade ett bridgemästerskap med något fotbollsmästerskap och Putte uteblev från bridgen. Därav avstängningen. Som sagt, kanske en skröna…
Svaret torde finnas i SBF:s arkiv. (Om inte vore det märkligt!)
Kan ju vara ett ämne för ett gymnasiearbete i något ämne att skriva en uppsats om händelsen.
Jag tycker att ”Engagerad i fotbollslandslaget” är ett något snålt omdöme om Putte.
I fotboll vann han SM-guld och utsågs 1924 i Paris-OS till turneringens bäste vänsterytter.
I ishockey tog han EM-silver 1922.
Han spelade bandy på hög nivå.
Han tog SM-silver i bowling.
I bridge vann han både EM (1939 och 52) och SM samt spelade VM.
Därtill var han för fotbollslandslaget under lång tid uttagningskommitténs ordförande. Han fick sparken efter en mediastorm när han hade sagt till en spelare att fejka skada! (Byten hade nyss blivit tillåtna i landslaget men enbart för en skadad spelare.) Uppdraget som UK-ordförande är svårt att översätta till nutid men närmast kan uppdraget liknas vid en nutida förbundskapten även om en landslagstränare på den tiden brukade hyras in för att leda landslaget vid stora mästerskap.
Dessutom var han en tidig anställd på TV-sporten, TV:s första tipsexpert och under lång tid bridgejournalist. BK S:t Erik har hans klippböcker med bridgeartiklar!
Jag tog den korta versionen. Tack för den fullständiga, Mårten!
Jag tror inte Putte fskade men han blev däremot avstängd som TV-kommentator när han råkade använda ett idag bannlyst ord i sitt fot-bollsreferat. Karln var född 1899 och använde ett ord som han lärt sig utan att förhoppningsvis lägga nån värdering i det.
Korr
Putte var f 1901. För er som inte vet det hände detta:
Egentligen var den här händelsen en västanfläkt mot vad den riktigt gamle sportkommentatorn Putte Kock utsatte TV-tittarna för i början av 1960-talet. Han kommenterade en europacupmatch mellan spanska Real Madrid (tror jag det var) och portugisiska Benfica. I Benfica ingick en mörkhyad, afrikansk spelare (tror faktiskt det var blivande storspelaren Eusebio). Han kallade honom inte vid namn.
Mig veterligen blev han inte straffad för tilltaget.
Modererat av Suz Lemborn
Jag är tillräckligt gammal för att hört historien.
/janne
Modererat av Suz Lemborn
Inlägget är borttaget.
Modererat av Suzanne Lemborn
Inlägget är borttaget.
Modererat av Suz Lemborn
Inlägget är borttaget.
Modererat av Suz Lemborn
Jag tänker att den här tråden nu har fel ämne. Byt spår alla deltagare annars stänger vi den. Mvh Suzanne Lemborn
Anser att tråden gott kan avslutas, då det inte längre är någon som vill besvara ursprungsfrågan. Det har heller inte kommit några utsagor att herr Kock blivit avstängd för fusk. Är det någon som hittar något annat, får ni gärna maila till mig. /Anders
Hej!
Flertalet inlägg blev rapporterade som olämpliga av ganska många medlemmar. Jag har därför valt att moderera en del inlägg genom att ta bort delar, eller helt och hållet.
Om någon har synpunkter på detta ber jag er kontakta mig personligen istället för att fortsatt föra en diskussion om det i denna tråd som jag nu stänger.
Mvh Suzanne Lemborn
sle@svenskbridge.se