7 ruter

11 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Po Sundelin
7 ruter

Jag har fått frågan hur man bör spela följande giv i 7 ruter. Frågaren minns inte var han såg den eller vad som hade hänt.
Känner någon igen given och vet vad som hände (och om något spelsätt rekommenderades)

EDknx, kn, ETxx, EKxx
8x, EKTx, KDkn9x, Dx

Utspel från Väst: Klöverknekt

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

EDkn
kn3
E1032
EK32
83
EK102
KDkn84
D4
kn
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
_
_
7

Tog mig friheten att lägga in given med giv-verktyget
(edit #1: 9 -> 8)
(edit #2; 2 -> 3)

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

?? Det är ju bara att stjäla två hjärter på bordet!

Po Sundelin

Dels ska Syd ha ruteråtta i stället för nian (ber djupast om ursäkt) och dels kan någon stjäla den första eller andra hjärtern, 16 % Max, men som sagt man har inte ruternio utan åttan.

Nu bad jag inte om något försök till analys utan uttryckligen om någon kände igen given och vad som hade hänt i verkligheten.

Vi kan gärna utvidga tråden till analys, då med ruteråtta i st f nian. Som alla inser kan man stjäla två hjärter om alla bekänner i hjärter två gånger. Men 4-0 i trumf med längd hos Väst hotar . Nu blir det känsligt med ingångar till handen där Väst eventuellt kan bli av med klöver när jag stjäl hjärter. Ska man vid upptäckt av trumfsitsen i stället för en andra hjärterstöld slå spadermasken eller försöka skvisa någon?
Om ni tycker resonemanget är för abstrakt, tänk er
stick ett klöverdam,
stick2 o 3 höga hjärter,
stick 4 hög hjärterstöld,
stick 5 ruter till honnör
Om på den tredje och eller fjärde hjärtern Väst sakar klöver kanske vi inte kan komma in på handen för att trumfa ut vare sig vi har behållt klöverdam eller inte.

Lars-Göran Larsson

Håller med Max, för om Väst inte har sju hjärter funkar väl (även utan ru 9).
kl K
hj till ess
hj till stöld med ru 2
ru 3 till K
hj till stöld med ru ess
ru 10
(om ru 4-0): kl till dam (om ru 3-1) ru 10 och ta över
trumfa ut
avsluta med sp ess och kl ess
(bet om väst har fyra ru och öst sex kl, då väst stjäl kl dam)
Tyvärr brukar jag få skämmas över spontana spel. Även denna gång?

Tore Mattsson

Vilket är troligast 4 0 i ruter eller 7 1 i hjärter?

Po Sundelin

Nu har vi övat oss på fel hand flera gånger och mina ursäkter slår alla rekord.
Max och Tore, ni har fel bord.
Ni har helt rätt med de kort jag gav er.
Men i verkligheten hade bordet 3244 med

EDkn, knx, ETxx, EKxx, till handens
8x, EKTx, KDkn8x, Dx

dvs risken är större att Väst hinner bli av med sina klöver på hjärterstölderna.

Det kanske borde inses av min analys att spela EKx i hjärter för att sen stjäla är så korkat att så kan väl ingen spela, det måste vara fel på sitsen…
Vi tar det igen.
Jag hittar tyvärr ingen instruktion hur man visar en giv bäst.

Tydligen hade ingen sett given tidigare - helt förståeligt med min förvanskning av sitsen-

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

PO Sundelin skrev:

Jag hittar tyvärr ingen instruktion hur man visar en giv bäst.

Ovanför textrutan där du skriver ditt meddelande finns en knapp som heter ”GIV”, se nedan. Klicka på den och välj ”infoga tom giv” så får du upp ett gränssnitt där given kan matas in. Gränssnittet i sig är väldigt enkelt att förstå. Prova!

Ola Brandborn

Har bordet måhända rutersju?

Po Sundelin

Tack Thomas.
Nej Ola. Bordet har ET42 och handen har KDkn83.

Po Sundelin

Jag fick veta av den inledningsvis nämnde frågaren att bordet faktiskt hade rutersju.
Eftersom jag ansåg att en ev rutersju på bordet inte påverkade analysen (har Ola annan åsikt?) gissade jag Nej, men givetvis har den betydelse för igenkännande av given.

Logga in för att kommentera