Forum » Allmänna diskussioner » brown sticker

brown sticker

11 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Tore Mattsson
brown sticker

Jag var inne och tittade på systemen som lagen har lämnat in till EM.

Då är det en del lag som har system med ” brown sticker”.
Vad innebär det rent konkret för de lagen?

Jag noterar fö att Danmark har två par som spelar 5542, men där systemet klassas som BS.
Jag trodde bara det var höggradigt artificiella system som avsågs.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

https://en.wikipedia.org/wiki/Brown_sticker

Engelska Wikipedia har en bra beskrivning, samt en länk till HUM som är en högre klassificering av artificiella bud som är mer eller mindre otillåtna i olika sammanhang.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Spelare med BS konventioner måste anmäla dessa innan tävlingen på ett speciellt formulär, och de måste tillhandahålla ett skriftligt förslag till försvar som motståndarna får titta på under budgivningen om de vill.

Om någon har klassificerar ett system som BS har det bara gjort helt fel eftersom en sådan klassificering inte existerar.

Edit, var inne och tittade på systemsidan och de system som det står Brown sticker på är för att markera att sådana konventioner finns, systemet är fortfarande klassificerat som grönt (naturligt).

Att sedan 5542 rent definitionsmässigt är ett HUM kan vi ju lämna därhän…

Po Sundelin

Jag tror inte att 5542 kvalificerar som HUM i varje fall var det nog inte lagstiftarnas avsikt.
Följande regler försöker berätta vad som får ett system att klassas som HUM, Highly Unusual Method som bara är tillåtna på de allara högsta nivåerna och även där i så fall innebär att man alltid måste göra sin laguppställning först (om man inte möter ett annat HUM-lag. Jag vet inte vad som gäller om laguppställningen sker ”hemligt”.

1. Pass visar en öppning
  2. Enöppning (ar) kan vara svagare än pass
  3. Enöppning kan vara ”en kung eller mer under genomsnittet” ’
  4. Enöppning som visar antingen längd eller korthet i specificerad färg
  5. Enöppning som visar längd i någon av två färger,

Jag tror att lagstiftarna missat något när de säger att detta inte gäller för starkklöver/ruterspelares lägfärgsöppningar. Det skulle ju tillåta dessa att schajsöppna med en i lågfärg och jag tvivlar på att det var avsikten.

BS är som Henrik påpekar inte en systembeskrivning utan en beskrivning av ett bud.
Det finns en begränsning hur många BS-bud man får ha.

BS är
1 Öppningsbud mellan 2kl och 3sp vars ev svaga betydelser inte har en angiven minst fyrkortsfärg. (Undantag den sk multi-2ru (eller 2kl) som kan vara någon svag högfärg.
2. Ett svagt tvåfärgsvisande bud som enl överenskommelse inte behöver innehålla mer än 3 kort i en av färgerna.
3. Ett färginkliv mot en naturlig öppning som inte lovar minst fyra kort i någon specificerad färg
4.Dessutom en luddig beskrivning av överenskomna bud för att kolla partnerns eventuella psykbud.

Mao behöver tex inte inkliv mot stark klöver lova något.

Mats Nilsland

Om ett par i laget har 2 eller flera ”brown stickers” får motståndarlaget seating rights, eftersom matcherna spelas utan halvtid kan de då välja vilket par som ska möte det konstiga systemet! Några HUM system verkar inte finnas och det finns bara två par, ett danskt och ett spanskt som har 2+ BS.

Tore Mattsson

intressant 2 Kl öppning Marquardsen Norris har i pluszon:
0-8 hp vilken fördelning som helst Smile .

Björn Sörling

Tore Mattsson skrev:

Av egen erfarenhet så funkar den inte speciellt bra. Den tar visserligen bort hela första budnivån, men i övrigt är den inte speciellt svår att försvara sig mot.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Tore Mattsson skrev:

Dom har fegat ut lite danskarna…När jag var junior spelade de 2Sp som samma sak…men för många besök i 3000 klubben kanske har fått dem på andra tankar.

Johan Bjurström

Jag testade själv att lira Blaksets 2 Spar i junioråldern några tävlingar, men jag har för mig att det lovade någon sexkortsfärg vilken som helst och 0-6 poäng

Po Sundelin

Apropå Blaksets 2sp= any preempt såg jag igår på BBO honom öppna med 2sp och finna Lahrmann/partner med
KJT98x,K,AKJTx,x. Lahrmann passade. Tyvärr hade Blakset
Q,QJTxxxx,Qx,Qxx

Bara lite tyvärr eftersom andra bordet försökte sig på 4hj utan framgång.
Huruvida det ska räknas som en succe för Blaksets 2sp vet jag inte.

Mats Nilsland

Henrik Johansson skrev:

Tore Mattsson skrev:

Dom har fegat ut lite danskarna…När jag var junior spelade de 2Sp som samma sak…men för många besök i 3000 klubben kanske har fått dem på andra tankar.

Dom använder den fortfarande, nu när Lars Blakset fått en junior som partner. I Bonn spelades förr i tiden en nationstävling som kallades lilla EM. Sverige vann den en gång på 90 talet och då mötte vi just Danmark i finalen. Björn fick sent förhinder så kapten Daniel beordrade mig att spela med Lena. Som lagkamrater hade vi Peter Fredin o Magnus Eriksson.

Det var händelserikt på flera sätt. Vi ledde i halvlek med 48-0 och förlorade andra med typ 47-0. När vi mötte Blakset m partner så öppnade Lars B med 2S i tredje hand, tror det var 0-5 då!

Jag passade och Lena alerterade.

-Vad är det?

-Utgångskrav med längd i spader svarade Lena. Vårt försvar var baserat på enkel matematik. Högst 10+högst 5hp på deras händer gör ju att vi hade minst 25hp Smile

Det var också sista tävlingen Fredin o Magnus spelade, Lena blev av med ett armband och mina löständer försvann. Så kan det vara.

Logga in för att kommentera