Forum » Allmänna diskussioner » Vad bjuder du?

Vad bjuder du?

27 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Per-Inge Helmertz
Vad bjuder du?

Partävling. Zon mot ozon. Tredje hand spärrar med tre klöver och du har följande
EKD|654|EK1086|D10. Funderingar?

Sven-Olov Flodqvist
Bild för Sven-Olov Flodqvist

4kl för högfärgerna.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Inte mitt förstaval..

Jan Lagerman

Per-Inge Helmertz skrev:

Partävling. Zon mot ozon. Tredje hand spärrar med tre klöver och du har följande

DBL och 3 ser ut som möjliga alternativ. Jag hade dubblat.

www.syskon.nu

är ett ställe (budproblemet) man kan besöka för att få en indikation på vad folk bjuder på ett sånt här budproblem.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

I listan över alternativ skulle jag vilja ha med pass. Försiktigt? O ja! Men nån gång leder det till att vi inte blodar ner oss. Jag ger buden följande poäng.

D 10
3ru 7
pass 4
4kl 1

Petter Fryklund

4kl borde vara uthngskrav m Ru + hö. 4ru visar båda hö.

Tomas Gustafsson
Bild för Tomas Gustafsson

Per-Inge Helmertz skrev:

Hej, för att ge problemet en dimension till.
Mot oss öppnades det med 4.
EKD 654 EK1086 D10
Vad bjöd du nu? Skillnad efter spärr med 3 / 4?
Sven-Olov Flodqvist
Bild för Sven-Olov Flodqvist

Kommentarerna fick mig att putsa glasögonen och se att jag inte hade 6-5-2-0 !!! Med den aktuella handen dubblar jag 3.

Per-Ola Cullin

Jag provar D + 3NT.

Roger Wiklund
Bild för Roger Wiklund

3 ruter får min röst.

Ola Rimstedt

DBL

Per-Inge Helmertz

Tack för visat intresse! Dubbelt är väl första tanken. Pd bjuder (inte oväntat)3hj.
Och nu? Cullin tyckte 3NT. Fler?

Per-Inge Helmertz

Tack för tipset! Menade ”syskon”!

Leif-Åke Nilsson

4 ruter

Gunvor Karlsson

I par UD, gärna med 3Ru som ”herbertavslag” från Makker. I lag kan man chansa in 3Nt.
Tjolpes svar 4Kl innan han putsade glasögonen är inte som dumt, efter tre pass är makker märkt med lite hp så vi kan gott spela på dennes ev 4+korts hö.

Mot 4kl … dbl

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Personligen så tycker jag att Dbl är självklart. Men sedan skiljer jag mig från Per-Ola C. För jag tänker höja partnerns 3 i hö till 4 i samma färg.

Får jag 4 av min partner (båda hö) så kommer jag att bjuda 4 på det.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sven-Anders Eskilsson

Dbl och på 3Hj bjuder jag 3NT

Leif-Åke Nilsson

Jag har också putsat glasögonen och ändrar mig till 3NT

Jan Lagerman

Per-Ola Cullin skrev:

Jag provar D + 3NT.

Dito.

Per-Inge Helmertz

spärrhanden:xx|knx|xx|EKxxxxx och Pd:xx|D10xx|Dknxx|knxx

spela 3ruter/hjärter=-50

spela 3NT=+400 från ”fel” hand är drag i hjärter från EKxx obehagligt

pass=+50

mitt val: D följt av pass på 3hj (tror de flesta bjuder 3hjärter på D)

4 hjärter: med hackor i klöver måste hjärtern lösas med ett tapp,
risk för snedsits trumf, överstöld? ruterförlorare?

Lars Adie

Per-Inge Helmertz skrev:

spärrhanden:xx|knx|xx|EKxxxxx och Pd:xx|D10xx|Dknxx|knxx

spela 3ruter/hjärter=-50

spela 3NT=+400 från ”fel” hand är drag i hjärter från EKxx obehagligt

pass=+50

mitt val: D följt av pass på 3hj (tror de flesta bjuder 3hjärter på D)

4 hjärter: med hackor i klöver måste hjärtern lösas med ett tapp,
risk för snedsits trumf, överstöld? ruterförlorare?

Vem har hjärternio?, om det är öst kan 3NT och 3Hj betas Smile

Bäst chanser verkar X + 3NT ge istället för att satsa allt på en färg.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Varför ska man inte säga Dubbelt följt av pass på 3-i-hö!?

Leif-Åke Nilsson

Det har väl ingen betydelse vem som har hj9. Man får väl lägga hjD på utspelet och hoppas att spärrhanden har Ess och K i klöver och inte mer.Har han en hjärter honnör också får han ha den singel eller tillsammans med knekten.3 hj lär väl aldrig gå hem efter 3 ronder klöver med stöld och överstöld och Ess och K i hj

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Max Ödlund skrev:

För att 3NT kan vara lättspelat mittemot så lite som xxx QJxx Qxx Jxx? (Vilket dessutom var ungefär vad partnern hade) Dessutom har vi nu chansen att hitta 4 i partnerns högfärg om det skulle vara rätt.
Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Mikael Grönkvist skrev:

Max Ödlund skrev:

För att 3NT kan vara lättspelat mittemot så lite som xxx QJxx Qxx Jxx? (Vilket dessutom var ungefär vad partnern hade) Dessutom har vi nu chansen att hitta 4 i partnerns högfärg om det skulle vara rätt.

Titta bara på egen hand, och lyssna på budgivningen. Vad är sannolikheten att partnern har just klöverknekt, och har den minst tredje? 10%?

Jag har sett det hundratals gånger i Serietävlingen i gamla Bridgetidningen: Jurygubbarna blir helt förblindade av just aktuell bricka eller just aktuell hand.

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Max Ödlund skrev:

Mikael Grönkvist skrev:

Max Ödlund skrev:

Titta bara på egen hand, och lyssna på budgivningen. Vad är sannolikheten att partnern har just klöverknekt, och har den minst tredje? 10%?

Jag har sett det hundratals gånger i Serietävlingen i gamla Bridgetidningen: Jurygubbarna blir helt förblindade av just aktuell bricka eller just aktuell hand.

Det kan räcka med 9xx i klöver om utspelshanden har J singel eller tre hackor om han har K-/A-singel. Dessutom kan de spela ut fel, det är ju inte alltid spärrhandens partner kör ut en singelhacka i klöver om vi bjuder med pondus. Den här planen ger ju också partnern chansen att korrigera till något annat eftersom vi visar en flexibel hand, det absolut viktigaste med dubbelt följt av 3NT.

Därmed inte sagt att jag på något sätt tycker att den här sekvensen är given (dubblingen har jag dock svårt att hitta attraktiva alternativ till) - jag kan absolut tänka mig dubbelt följt av pass. För att låna lite: ”Jag har sett det hundratals gånger (både i Serietävlingen och verkliga livet): Bridgespelare som inte kan se gråskalor utan bara absoluta termer”

Per-Inge Helmertz

Problemet kommer först i andra budronden. (p)-p-(3kl)-D; så långt verkar de flesta vara överens. Tredjehandsspärr ozon mot zon behöver inte lova så mycket (besvärliga är dom som varierar sig och då och då har fina kort). Med rättvis fördelning av resterande honnörer har Pd 6-8hp och eftersom man själv har de flesta av de hårda är det naturligt om Pd har sina i de mjuka. Därför inte orimligt att han kan ha en junior i klöver (helst med 2hackor). Svarsbuden som ger problem:
3ru: Pass - vi är i rätt färg, långt till 5ru. 3NT - Rätt så länge fi inte kan ta de fem första.

3hj: Pass - inte säkert rätt färg. 4hj - knappast. 3NT - bättre chans, kan gå hur som helst. xxx|Dxxx|Dxx|knxx räcker ofta. Men kan också vara bet med så bra kort som xxx|Kknxx|knxxx|Ex om spärraren har Kxxxxxx och hj-ess. Eller en Rimstedtare med Kxxxxx slut.

3sp: 4sp- verkar rimligt.

Dubbelt följt av 3NT är en chansning, taxerar hemgångschansen till 50/50. Går det bet går det nog många bet. Det var partävling och långt ifrån alla bjuder 3NT (undrar hur många i en SM-final?). Denna gång var 3ru och 3hj lättbetat vilket ger pluspoäng till pass på 3klöver (grattis Max!)

Logga in för att kommentera