Forum » Allmänna diskussioner » Uttagningstävling NM 10-12 feb

Uttagningstävling NM 10-12 feb

6 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Pg Eliasson
Bild för Pg Eliasson
Uttagningstävling NM 10-12 feb

Vill göra helt klart hur resultaten kommer att beräknas i denna tävling.

Varje rond är 10 brickor.

Detta innebär att 7 resultatjämförelser görs och 7 styck 20-0 resultat räknas fram baserat på skalan för 10 brickor.

Dessa 7 resultat delas med 7 och ett matchresultat publiceras per rond.
Denna metod gör det i det närmaste omöjligt att erhålla 20-0, men kan innehålla ett antal 20-0 i de 7 underliggande resultaten.

Orsaken till att jag inte vill publicera alla resultat varje rond är att det blir för mycket siffror.

Efter avslutad tävling kommer spelarna att få tillgång till alla matchresultaten och även IAF om någon skulle vara intresserad av den. Den snittsiffra som kommer att publiceras är alltså baserad på 15*7=105 matchresultat. För mig är ett förväntat vinstresultat 180 vilket motsvarar ett snitt på 12 över 15 ronder med 105 jämförelser.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Kristallklart, PG..

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Eftersom det inte är lika kristallklart för mig,
undrar jag var siffran ”7” kom ifrån.

Peter

Pg Eliasson
Bild för Pg Eliasson

Vi är 16 par. 8 bord ger 7 jämförelser med de övriga borden.
Borde varit med i första inlägget.

Mats Nilsland

Jag tror att detta är i princip det som i Danmark kallas för ”multihold” och som i stället för IAF ligger till grund för danskarnas handicapsystem. Danmark har för övrigt ett gemensamt system för lag och par handicap vilket jag tycker är bättre än våra tre system, MP, ranking och handicap.

Ryszard Sliwinski
Bild för Ryszard Sliwinski

Det metod som PG förordnar är egentligen samma som vi försökte använda vid OBS för veteraner och juniorer, dvs den franska metoden. Enda skillnaden är att man i Frankrike inte dividerar med antalet resultat. IMP över fältet konverteras till VP på basis av jämförelse mellan det egna bordet och varje annat bord men man delar inte med antalet jämförelser. Ruter hanterar den ”franska” metoden perfekt men vi har gjort misstaget att inte kolla att pbn-filer som skapas efter konverteringen fungerar korrekt. Sedan när vi alternerade mellan imp och konvertering uppstod extra problem mest beroende på att tävlingen kördes över två omgångar. Till OBS Öppna kan man använda konvertering som finns i ruter och sedan använda en Excelblad i vilket man dividerar poäng med antal jämförelser.
Enklast är nog att skapa två versioner av tävlingen, en med imp över fältet och en med konvertering. Sedan kan man nog be Thomas att i en framtida uppdatering av ruter skapa möjligheten att använda en VP-konvertering där dividering med antal jämförelser görs automatiskt.

Logga in för att kommentera