Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
Om fienden öppnar med 1NT, vilket bud kliver du in med när du har AJxx,Axxxxx,xxx,- ?
Vad blir brickresultatet när du som svarshand, enligt din egen kommentar ovan, bjuder 2♠ på KQx,Kxxx,x,xxxxx om (1) klev in med det systemenliga 2♦?
Sidor
Sidor
Hm spännande, FI som har 23 Hp och 9 Ruter passar naturligtvis hela budgivningen. Förstår dock din teoretiska poäng givetvis synd bara att du inte läser vad jag skriver. Skrev nyss att det är risk att man missar en bättre trumf i Hjärter om man har exakt 2315/2351 OCH p har längre Hj . Så jag hänvisar till mitt förra inlägg, läs det denna gång
Mvh Joppe
Sidor
I ena vågskålen 4hö5+lå. I andra skålen slippa gisspriffar och funderingar.
Om man vill, som även många gör, är att ha 2kl till att bara lova en högfärg. Då är tanken att man har 5+ lå vid sidan så vill man kan man bjuda så med dom händerna. Har provat det.
Stör fi måste man ta hänsyn till det och eftersom 4-6 är sällan förekommande så blir budgivningen osäker på annars enkla brickor. Då togs det helt enkelt bort.
För övrigt tycker jag det är lite dumt av dig att tro att jag inte vet hur Asptro fungerar. Lite mansplaining över det.
/Thomas
Sidor
Sidor
Det baserade jag på din kommentar att det var svårt att veta om P har 5k eller 6k högfärg när man spelar ASPTRO. Kan inte påminna mig någon gång det varit ett problem överhuvudtaget. Kan inte heller påminna mig att jag kommit i 2Sp med exakt 4,/5-6 i Hö mot exakt 3415/3451 även om det är teoretiskt möjligt givetvis men osannolikt. För övrigt gäller det givetvis att hantera ASPTRO på ett korrekt sätt, t ex INTE kliva in med 4-5 Hö-Lå utan starka skäl samt ha en bra utvecklad vidarebudgivning efter inklivet men det gäller förstås alla NT-försvar.
)
Vad hette ditt föreslagna försvar förresten?(Ifall vi ska ha en ny omröstning
Mvh Joppe
Sidor
Du kan få fler halvsuspekta priff lägen. Men tänkte poängen kom fram. Hade väl fel.
Vet inte om något namn. En del skiljer på bra eller dåligt inkliv med 2ru/2hö istället. Det kan vara snäppet bättre men då skall man vara j-vligt överens om vad som är konstruktivt och inte.
Sidor
Tror, utan att veta, att försvaret 2 kl = bägge hö, 2 ru = enfärgad hö, 2 hö = 5 hö och 4+ lå går under namnet ”Multi-Landy”.
Kanske finns någon som vet bättre.
Sidor
Så tråden inte spårar ur helt så vill jag introducera denna länk till debatten mellan oförtröttliga meningsfulla diskussioner
Wikipedia länk här
Sidor
Jodå förstod dina poänger och håller med men det är ju en fråga om frekvens. Spelar ju ASPTRO med i princip alla partners sedan 40 år och upplever väldigt sällan att de nackdelar du med all rätt räknat upp händer i praktiskt spel, inte minst för att Fi ”stör” budgivningen utöver själva öppningsbudet. Självklart frågar då dubbelt efter inklivshandens längsta färg…
Mvh Joppe
Sidor
I en känd svensk liten grön bridgebok om ett system står det i förords texten att stagnation är tillbakagång.
Vet du vilken det är?
Sidor
Jag har läst och jag har förstått. Det faktum att du nedlåter dig till retoriska härskartekniker säger mer om dig än om mig.
Nåväl, att ”missa en bättre trumf i hjärter” låter som att vi kunde tagit 140 i 2♥ när vi hade 110 eller -50 i 2♠. I själva verket riskerar ni, med relativt hög sannolikhet, att missa en ströutgång i ♥, och i extrema fall spelar ni 2♠ när 6♥ var bästa kontraktet. Vilket var just min poäng.
Det är en av anledningarna till att jag anser metoden vara subpar (och i debattfrågan mellan Asptro/DONT - jag anser inte DONT vara ett dugg bättre).
Sidor
Asptro hamnar i fel kontrakt ibland. Men lågfärgsinkliven visar åtminstone en högfärg, och bridge handlar oftare om att hitta högfärgsanpassning. Och man har en straffdubbling tillgänglig.
i DONT har man inget lätt sätt att få reda på relativa färglängder hos inklivshanden, och man har ingen straffdubbling. Enfärgsdubblingen är därutöver väldigt ospecifik. Och lågfärgsinkliven specificerar lågfärg snarare än högfärg, vilket visserligen är bra om man vill passa, men det är väldigt lätt att missa en högfärgsanpassning.
Självklart är Asptro bättre. Asptro är inte det bästa sangförsvaret, men det är fullt spelbart och fungerar utmärkt de flesta givarna. Spelar jag DONT så är det kanske 50% av inklivslägen som jag önskar att jag spelade något annat. Spelar jag Asptro så är det kanske 20%.
Sidor
Ja, det är min uppfattning. Jag gillar det systemet, i alla fall när jag spelar med Multi som öppningsbud och har bra överenskommelser kring fortsättningar. Om jag inte spelar med Multi som öppningsbud tycker jag inte att det är värt att göra en massa överenskommelser för Multi-inkliv över 1NT specifikt.
Utan ordentliga överenskommelser vill jag inte spela Multi.
Sidor
Sorry TA såg inte att det var du som skrev trodde det var den andra Thomas fortfarande…
Hade jag sett det var du hade jag svarat på dina frågor bara
Mvh Jopoe
Sidor
Jag tror Multi Landy vann över ASPTRO.
Har precis läst argumenten.
Sidor
..det märks på sina håll att det är fredag…

Sidor
Det föll dig inte in att Magnus kanske skämtade när han skrev att han föredrog DONT?
Sidor
Såg ingen smiley Torbjörn men vem vet
Själv brukar jag alltid skriva OBS IRONI eller smiley eller dylikt för att undvika missförstånd när jag försöker vara lustig men tyvärr brukar inte ens det hjälpa(kanske beror på att folk inte förstår/uppskattar min djupa humor…)
Mvh Joppe
Sidor
Jag tycker att ASPTRO är bäst.
Jag bor i Stockholm, så det är lite mening med det jag skriver.
https://youtu.be/Bg2CzBZtp54
Sidor
Dök det upp några ASPTRO-lägen idag i veteran uttagningen ?
Sidor
/janne
(obs, ironi undanbedes)
Sidor
Kommer någon på fler stockholmskonventioner som behöver synas i sömmarna är det bara att skriva dom i den här tråden.
/Lördag
Sidor
1hö*-p-3hö**
*10/11-15/16 5+hö
** 0-6 4hö
:), Gå loss Ploppen!
Sidor
Utspel från xxx oavsett budgivning och hand brukar vi skåningar kalla för stockholmsutspel, men det är kanske ”något” överdrivet
Sidor
Roast på anslagstavlan…
Nu börjar det likna något.
Sidor
Är det inte uppe i xxxx nu ?
Sidor
Lustigt, i Stockholm kallar vi det för Katt-utspel.
Sidor
Asptro är naturligtvis bäst!
Sidor
Ta det lungt. Vi fattar att du fått betalt för att skriva det.
Sidor