En riktigt tung dag fylld av misslyckade bud.
Som alltid även en del otur när det går emot.
(4♥) ?
AQJ10x - KQJxx 9xx
Minuszon. Vad bjuder ni?
Själv hade jag nog bjudit 4♠, men med K98xxx i nacken hade det kanske inte varit så bra.
Freddan sa DBL och då blev man glad en kort stund.
När budgivningen var klar sa Holland DBL på 6♦ och tog in AK i klöver och en stöld.
Vid det andra borde tog sig Holland till 6♦ de med, men där hade man inte dubblat hjärter utan visat spader + ruter varför dubblingen med AK i ♣ inte alls var lika given.
Nåja, bättre spel i morgon är vad man hoppas på,
Arabemiraten i första matchen.

Sidor
Kämpa på! Det är måååånga brickor kvar!
Sidor
Forstätter i denna.
Dag 2.
Betydligt bättre spel, mer tur och bra avgöranden gjorde att vi snabbt kom tillbaka och är med i matchen.
Två storvinster och 15+ mot Israel var bra.
3 VP från åttondeplatsen.
En kul konvention slog till och genererade en swing.
1NT pass 4Ru (♥) DBL
DBL betydde nu ’jag är intresserad av att bjuda spader’ och lovar 5+ spader.
Hult hade 4144 och en del kort och njöt nu i fulla drag.
Dubblingen var AK10xx xx knx Knxxx
Sidor
Verkligen vackert och läckert!
Hult hade knxxx x Exxx EDxx och bjöd 4sp (som hade gått hem för klöver hade gett fyra stick och en förlorare i övriga färger) och fick sedan nöjet att dubbla 5hj. 1 straff när 4hj spelades hem vid andra bordet.
.
Apropå. Om någon var orolig så visade de väl att de har ett kompendie, som de dessutom läst i.
Sidor
Fyra spader hade väl lätt gått en bet om man trott på att spelföraren hade åtminstone tvåkorts klöver och spelat en hög klöver istället för för en hacka. Oavsett fint att kunna vara med och konkurrera för att ge sig själv chansen samt ge fi möjligheten att bjuda igen för en fin vinstbricka.
Sidor
Lustigt, just den handen råkade jag se Lauria-Versace behandla.
Efter 1ru-P-3hj-P-4hj dubblade Versace med knxxx,Exxx,EDxx och Lauria sa 4sp. Pass runt. Laurias hand var lite bättre än vad ni säger. Han hade EKTxx, xx,Tx, knT7x
Handen till vänster hade öppnat med ruter (och visat fem) och stött till 4hj och visade sig ha tre spader. I nybörjarklassen hade man nu frågat: Hur många klöver tror vi att öppnaren högst har. Men Lauria, mångfaldig världsmästare, inledde ändå klöverbehandlingen med knekten. K singel täckte förstås och försvaret fick ett stick på 98xx. Eftersom zonutgången i hjärter fick behållas med hemgång vid andra bordet var det ändå en vinstbricka. Bridge är inte alltid rättvist.
Sidor
Lauria visste väl inte att det var en PO-giv…
Sidor
Njaa, Castor, så svår var den väl inte.
En teknisk? fråga: Jag går in på Bermudasidan, Results, och väljer en av de spelade ronderna och får svaret
500 - Internal server error.
There is a problem with the resource you are looking for, and it cannot be displayed.
Är det min dator som misslyckas eller är det ett WBFfel?
Sidor
PO,
Det brukar vara standard under mästerskap att få det svaret och det är fortfarande samma problem. De klarar inte av bandbreddsmässigt att ge access till alla som letar information - eller så har de inte uppdaterat ännu…
Sidor
Tack Micke.
Om någon vill spekulera i den svenska framtiden har ni här ett svårtolkat underlag:
Platssiffresumma av svenska möten efter tio motståndare (dvs motståndarnas nuvarande platssumma. Bör förstås justeras efter match 10
Öppen klass 153
Damer 119
Seniorer 151
En hög siffra visar att de vi mött ligger mindre bra till (är mindre bra). Å andra sidan kan en hög siffra bero på att vi haft ett bra resultat mot dem vi mött så att de halkat ner.
Kanske helt ointressant statistik, men det visar åtminstone ungefär var i tabellen våra kommande fiender finns.
Zia hade EDTx,D9xx,Dkn98x,-, öppnade med 1 ru och fick bevittna följande
1ru-(Dbl)- 1sp-(P)-2sp-(3sp)-P-(3NT)-P-(P)-Dbl av Meckstroth.
Zia spelade ut spE såg bordets x,Ekn, Exx,EKDxxxxx och fick sp2 ( inte högmatkering) av partnern. VÄND. Jag visar partnerns hand långt ner så att ni inte ska kika direkt.
Meckstroth hade knxxxx,KTxx,-,knTxx. Zia prövade ruD. Fel!
En tröst för oss felgissare.
Sidor
Simon Hult utförde ett fenomenalt artisteri på bricka 13 mot Schweiz.
Eknxxxx,Txxx,knxx,-
x D8x
EDknx 9xx
KDx 9xxxx
K98xxx knx
KTx,Kx,ET,EDTxxx
Han öppnade efter två pass med 1NT, fick inkliv 2kl som enligt BBO (felaktigt verkar det som, ser mer ut som ASPTRO, hj o lågfärg) beskrevs som någon sexkorts högfärg. Bertheau förde över till 4sp och Väst spelade ut ruK
Simon vann med esset, stal en klöver, släppte runt sp kn, spader till tian och ruT till Väst, som slog ifrån sig med ruter till bordets knekt. Tycker ni det ser illa ut? Inte Simon som spelade trumf till kungen och fortsatte med klöverdam. Väst, som hade sakat enklöver och en hjärter på trumfsticken, var tvungen att täcka. Simon sakade hjärter på bordet. Väst var inpetad.
Jag blir besviken om det inte utnämns till årets spelföring.
Tyvärr innehöll matchen fler brickor.
Sidor
Såg också den fina spelföringen av Simon och blev naturligtvis imponerad. Däremot undrar jag ( utan att klaga ) hur 4 hjärter kan gå bet på bricka 5. Såg att bara 3 lag fick straff, och tyvärr var Sverige ett av de lagen.
Sidor
Sidor
Trumfutspel till A och trumf i vända så det inte finns trumf kvar att stjäla spaderförlorarna.
Sidor
Det hände mycket i den matchen, redan på bricka 1 hittade en holländare att utspelsdubbla ett ruterbud med 5 hackor vilket fick spelföraren att slå en misslyckad mask.
När klöverfärgen satt 33 behövdes den inte, men hur vet man det?
Sidor
Tack för svaret. Såg enkelt ut vid bordet jag tittade på. Otrolig otur eller dåligt försvar vid andra bordet. Kan man fundera på.
Sidor
Simons spelföring var vackrare än kortdiagrammet här ovan.
Sidor
Jg beklagar givens utseende . Det såg bra ut när jag skrev in det, men tydligen vänsterjusterade sig Östs kort senare. Peter hade tydligen bättre metoder.
Jag såg senare att massor av spelförare fått/spelat? hem 4sp, några gånger dubblat, men vet inte vilket försvar dom fått. Kanske går budgivningen 2sp-P-4sp-D . Efter hj x i utspel från Öst blir det ett intressant spel. Efter t.ex. 3 ggr hjärter kan man med lite rättgiss här och där ta elva stick.
Sidor
Eller det tredje alternativet att bridge är enklare med öppna kort. Kanske inte var uppenbart att spela ut trumf vid det bordet pga budgivning eller rent generellt.
Sidor
4hj utan trumfutspel (kl kung) får en lite lustig situation, då trumfen är:
K72
Dkn1064
Efter E+K i sp och spader mot bordet stjäl väst med hj 8. Ruter tillbaka till handen på esset och sista spadern till stöld. När hj 7 spelas garderar man sig mot E953 och lägger 4:an.
Sidor
Hej.
Kan nån för en vanlig dödlig förklara planen(artisteriet) bakom Hults lir?
Tycker mig se en klart simplare plan (som funkar på den aktuella sitsen) men antar att Hult garderade fler sitsar hos opps, eller nåt…
”above my paygrade” obviously…
Sidor
Fick privat en bättre förklaring av 2KL-budet nu….
Det förändrade läget
Sidor
Jag skall sluta titta på svenska lag på BBO, varje gång jag kommer in så blir det minst 10 IMP ut
.
Edit jag hade fel , jag kom in mitt i bricka 25 när italienskorna bjöd 7 Sp som jag tog för givet skulle gå hem, men spelföraren valde tydligen att toppa en hjärterfärg bestående av Exxxx till KJx.
Sidor
ja 2 av 3 bord gick bet i 7Sp, tror det är rätt att toppa om hjärtern sitter 3-2.
Sidor
Stefan O? Vilken förklaring fick du om 2kl (och av vem). På BBO stod det att det visade en lång högfärg. Det måste väl vara vad Gawrys , Öst, ansåg. Någon hade i alla fall fel, Öst,Väst eller BBO.Undrar om det var den förklaringen Simon fick? Han visste åtminstone vem som hade hjärteress, kunde hoppas på högst 3 ruter hos Väst och klöverkungen.
Sidor
”Enligt uppgift” hade han infon att det visade just 4-5 i mjuka minst.
Sidor
Syn!
Sidor
Dessutom - varför spela på enbart 3-2 - sits när man inte behöver?
Om man med ”rätt” menar med oddsen, så dubblar jag (synen alltså).
.
Men jag är medveten om att andra hänsyn kan tas vid bordet.
Sidor
Bricka 31
♠ K T 5
♥ J 9 5 2
♦ Q J T 9
♣ K T
♠ A 6 2
♥ A Q
♦ A 8 6 3
♣ J 6 4 3
På den här 3NT av S (svängd) undrar jag om BBO verkligen visade rätt spel. Efter kl till dam kl till ess och kl till knekt, spelades sp till kung, två rutermaskar gick (alla bekände).
Skulle man inte spela hj till dam (misslyckas) för 100% hemgång?
(BBO visade att man tog ut alla ruter och hade ingen ingång till Nord (bordets hj kn). Tydligen blev det INTE tappat 3 kl + 1 hj + 1sp (försvarsfel?).
Sidor
Bricka 8
Om ni kollar PG - Gunnar på bricka 8 får ni se något ovanligt - kontraktet 6 sp på 4-3 när de hade 6-6 i klöver!
(spelarna runt bordet var lite osäkra på vem som offrade sig mot vad, kan man anta)
Usla fi tog dessutom en klöverstöld
Sidor
Ja min tanke var att du drar alla dina spader och spelar esset i hjärter till ett tvåkortsläge, motståndarna har givetvis inte avslöjat ( hade syd haft 2 klöver är det enkelt ) hur det sitter men öst måste ha slängt en hjärter och ha antingen tre hackor eller dam fjärde.
Sidor