Klöver?

21 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Ålander
Klöver?

Hej!
Efter att ha läst intervjuerna med spelarna under ’uppdaterade sidor’ förefaller det mig som om diverse ”klöversystem” är ett vinnande koncept.
1. Men varför i allsindar då gneta med Nordisk Standard(NS) om det inte är ett vinnande system? (Jag spelar NS, eller möjligen Modern Standard (MS), men undrar över det som sker.)
2. En andra fråga är annars: På vilken nivå bör man överge NS/MS för de klöversystem som landslagsspelarna tycks föredra?

Lars Adie

1) NS är det som står i böckerna och är bättre att spela ett system du kan än ett du inte kan, du bör inte fundera på systemet särskilt mycket utan koncentrera sig på spelet, ändringar gör du när det känns naturligt och i samspråk med partnern.

2) Det är inte systemet i sig som är överlägset.
Du har lite lättare att visa starka händer i stark klöver och det kan vara en fördel i lagtävling, lättare att visa lågfärger i MS/NS och det kan vara en fördel i partävling men det är fördelar och nackdelar med alla system.

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Lars Adie skrev:

1) NS är det som står i böckerna och är bättre att spela ett system du kan än ett du inte kan, du bör inte fundera på systemet särskilt mycket utan koncentrera sig på spelet, ändringar gör du när det känns naturligt och i samspråk med partnern.

2) Det är inte systemet i sig som är överlägset.
Du har lite lättare att visa starka händer i stark klöver och det kan vara en fördel i lagtävling, lättare att visa lågfärger i MS/NS och det kan vara en fördel i partävling men det är fördelar och nackdelar med alla system.

Har sagt det förut och säger det igen.
Den stora fördelen med att spela stark Klöver är varje gång du inte öppnar med 1 klöver!

Detta är ju naturligtvis min personliga åsikt. Men jag har i alla fall spelat Stark Klöver i nästan 30 år. Så fort din partner öppnar med exempelvis 1 Hjärter så vet du att partnern är begränsad till max 16 (i mitt fall) hp. Detta betyder att du väldigt ofta redan efter att partnern har öppnat helt kan koncentrera dig på att hitta rätt delkontrakt.

Att det skulle vara så mycket lättare att hitta slam osv med stark klöver anser jag mest är en skröna (även om det även där finns fördelar i mitt tycke).

Nackdelen är att man får öppna med 1 Ruter (slaskruter) med alla balanserade händer 11-13 hp och alltså inte lovar ruter. Så när man spelar slaskruter så kan man ibland få svårare att hitta ruterfärgen när det är rätt att spela ett ruterkontrakt.

En annan nackdel är det otympliga öppningsbudet 2 Klöver. Så med de händerna som du idag öppnar med 1 Klöver måsta vi öppna med 2 Klöver allternativt 1 ruter (och behandla handen som en balanserad hand med t.ex. 5-4-2-2 el 6-3-2-2 om vi inte vill öppna med 2 Klöver med handen t.ex. för att klöverfärgen är för dålig.)

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Thomas Ålander skrev:

Hej!
Efter att ha läst intervjuerna med spelarna under ’uppdaterade sidor’ förefaller det mig som om diverse ”klöversystem” är ett vinnande koncept.
1. Men varför i allsindar då gneta med Nordisk Standard(NS) om det inte är ett vinnande system? (Jag spelar NS, eller möjligen Modern Standard (MS), men undrar över det som sker.)
2. En andra fråga är annars: På vilken nivå bör man överge NS/MS för de klöversystem som landslagsspelarna tycks föredra?

Thomas, precis som Westerlund förfäktar även jag mina ”sanningar”.
Det spelar en marginell roll, vilket system du spelar. I en match finns det max 1-2 lägen där man ”kunde” presterat bättre med något annat system. Under förutsättning förstås att du diskuterat igenom ett antal lägen med din partner rörande det system du spelar nu.
Det viktigaste är att lära sig systemet du spelar och att lära er spela försvar. Markeringar mm. Tillsammans.
Mitt svar på din andra fråga är alltså; När du blir uttagen i något av våra landslag.

Svaret på första frågan är densamma. Smile

Nils Andersson

Det finns ett system som är bättre än alla andra. Det är samma som partnern. Vilket det är spelar mindre roll. Utveckla det och dokumentera lägena vart efter de uppkommer.

Torbjörn Gustavsson

Det mest vinnande är att spela ett system man trivs med och att ha väl utvecklade metoder. Om det sedan är klöversystem eller något som bygger på standardsystem har mindre betydelse. Var det inte så att när Sverige vann World Mind Games 2012 att minst ett av paren spelade standardsystem? Och jag har för mig att så även var fallet med Island 1993 när de vann Bermuda Bowl. Det finns säkert många fler exempel.

Thomas Ålander

Tack för svaren!

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Jag vill gärna stryka under allt Micke Westerlund säger, och gärna komplettera med en detalj.

Spelar man stark klöver har man rubbat fundamentet för vanlig sund budgivning. Spelar man dessutom femkortshö är hela basen raserad! Det som återstår är den förskräckliga slaskrutern. Så mitt råd är detta.

Spela antingen naturligt med femkortshö, eller stark klöver – men då med fyrkorts hö.

Erik Sjöstrand

Är man intresserad av system kan det väl vara kul att prova på något nytt, för att se vad det finns för fördelar och nackdelar med olika metoder. Det kan då vara värt att fundera på vad fördelarna/nackdelarna med olika system är.

Fördelen (som jag ser det) med NS/MS är att man visar en färg direkt. MS är ett ganska aggressivt system då man öppnar med 1hö ganska ofta med svag sanghand och fyrkorts högfärg. Där öppnar system med femkorts högfärg ofta med lågfärg istället. Man tar bort utrymme både för sig själv och motståndarna. I NS öppnar man med lågfärg före högfärg; inte lika aggressivt.

En nackdel med MS/NS är att man inte ger en så bra överblick av vad man har för hand. Du vet att öppningshanden har minst fyrkortsfärg, men inte om handen är jämn, obalanserad, stark, svag eller mitt-mellan. Ibland är det t.om. svårt att ge en bra bild återbudet.

Med femkorts högfärg ger högfärgsöppningarna en lite tydligare bild av handen (handen är ofta mer lämpad för färgspel). 5542 med obalanserad ruter är populärt, och där är även rutern väldefinierad och ger en bra bild fördelningsmässigt (men inte styrkemässigt). Klöveröppningen är då ”misshandlad” (visar jämn hand eller klöver) vilket gör att klöverfärgen kommer bort ibland, men kan också vara bra de gånger som öppningshanden har en jämn hand.

Med stark klöver blir högfärgsöppningarna väldigt bra definierade om man spelar femkorts högfärg. Spelar man fyrkorts högfärg, som Max förespråkar, är de lite sämre definierade fördelningsmässigt men bra styrkemässigt. Ruteröppningen tar ofta stryk vilket gör att rutern kommer bort (samma för- och nackdelar som 1 klöver i 5542, men bättre styrkedefinierad, dock på en högre budnivå). Det går dock att spela stark klöver utan slaskruter, men då får man spela svag sangöppning. Den starka klöveröppningen i sig kan vara känslig mot inkliv eftersom vi inte visat någon färg än.

En till kategori system är de där 1 klöver är antingen starkt eller svagt. Polsk klöver och dubbeltydig klöver är nog de mest kända. Nu ligger den svaga sangöppningen i 1 klöver, så vår ruteröppning kan vara naturlig. Nackdelen blir att 1 klöver är ännu mer känsligt för störningar, men man kommer ofta bra till med svaga sangstyrkan.

Erik Sjöstrand

Max: Hur mycket hjälper det med fyrkorts högfärg? Är det för att man ska hitta 4-4:an i högfärg lättare? Ruteröppningen blir ju fortfarande ganska slaskig (fast inte lika) även med fyrkorts högfärg:

1kl = Starkt
1ru = Äkta ruter eller svag sang utan fyrkorts högfärg. Kan vara 2-korts ruter.
1hö = 4+ hö
1NT = Stark sang
2kl = 5+ klöver, obalans

Från öppningshandens återbud har man antagligen en ganska klar bild av situationen, men inte från öppningsbudet?

Jämför med den moderna amerikanska modellen:

1kl = Starkt.
1ru = 2+ ruter. Inte fem+ högfärg. Inte sex+ klöver. Äkta ruter/svag sang/trefärgshand med kort högfärg.
1hö = 5+ hö.
1NT = Stark sang.
2kl = 6+ klöver.
2ru = Trefärgshand med kort ruter, ingen femkorts högfärg.

Lars-Göran Larsson

Max har naturligtvis en lösning på det. Han spelar gärna Hjorthorn där han använder canapé i lågfärg vid högfärgsöppning. 2 i lå-öppning är äkta men förnekar hö. Då blir 1ru-öppningen faktiskt fantastiskt bra, nämligen entydigt en svag sang!

Några nackdelar att ”komma över” finns om man har svårt att spela canapé men vill du veta mer kan då gå till Max sida http://www.maxbridge.se/

Intressant läsning om du gillar att spekulera över liknande idéer.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Ett skäl att pröva olika system kan vara att upptäcka vad du själv trivs bäst med. Jag trivs till exempel mycket bättre med att spela stark klöver, och när jag trivs så bjuder och spelar jag också bättre.

Stefan Lilja
Bild för Stefan Lilja

Varför inte spela både 4 och 5+ högfärg?

1kl = 16+
1ru = exakt 4k högfärg, ev. canape(5+ lågf)
1hj = 5+
1 sp = 5+
1NT = (12) 13-15 (ev. semibalans)
2kl = 5+ obalans ( utan 4+ hö)
2ru = 5+ obalans ( utan 4+hö)

andra öppningsbud efter tycke och smak Smile

Erik Sjöstrand

Lars-Göran Larsson skrev:

Max har naturligtvis en lösning på det. Han spelar gärna Hjorthorn där han använder canapé i lågfärg vid högfärgsöppning. 2 i lå-öppning är äkta men förnekar hö. Då blir 1ru-öppningen faktiskt fantastiskt bra, nämligen entydigt en svag sang!

Några nackdelar att ”komma över” finns om man har svårt att spela canapé men vill du veta mer kan då gå till Max sida http://www.maxbridge.se/

Intressant läsning om du gillar att spekulera över liknande idéer.

Ja fast Hjorthorns högfärgsöppningar är ju rätt slaskiga i sig med obekanta längder osv. Vet inte om det skulle vara bättre än slaskruter, men kanske. Jag spelade Moscito ett tag, det hade ”Hjorthornöppningar” i högfärg, fast överföringar, så 1 var 4+ och 1 var 4+. Då kunde man använda reläbudet som ”negativ sang eller UK”. Det funkade ganska bra för den ostörda budgivningen.
Simon Granath

Jag har hört att ”klöversystem är för dom som inte klarar av att spela naturligt” Smile
Man spelar väl bridge för att det är kul?

Jag upplever att ett naturligt system blir lite mer principbaserat och ett klöversystem blir lite mer regelbaserat (och alltså innebär fler saker att hålla i huvudet). Vilken väg man tar till 3 nt är dock inte det viktiga, stilpoäng lyser fortfarande med sin frånvaro i slutresultaten.

Om det är snabba partävlingprocent man vill åt tror jag att man hellre ska ägna träningstiden åt utspel, spelföring, konkurrensbudgivning och försvar i den ordningen. Om man däremot är ute efter känslan av att ”äntligen” få spela bridge igen så är bara att laborera loss med systemfantasierna. Man får inte roligare än man gör sig. Friskt vågat är hälften vunnet Smile

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

För oss vanliga dödliga har Simon säkert helt rätt i det han skriver ovan, men ser man på elitnivå så har det gjorts undersökningar som visar att i lagtävlingar så skapas 80% av impen för att man når ett bättre kontrakt än motståndarna.

En annan gammal devis är ju att ”du kan vara bäst i världen på att spela korten, men är du i fel kontrakt spelar det ingen roll”, så att lägga tid på sin budgivning tror jag är väldigt väl investerade timmar om man vill bli bättre.

Mårten Gustawsson

Simon Granath skrev:

Jag har hört att ”klöversystem är för dom som inte klarar av att spela naturligt” Smile
Man spelar väl bridge för att det är kul?

Jag upplever att ett naturligt system blir lite mer principbaserat och ett klöversystem blir lite mer regelbaserat (och alltså innebär fler saker att hålla i huvudet). Vilken väg man tar till 3 nt är dock inte det viktiga, stilpoäng lyser fortfarande med sin frånvaro i slutresultaten.

Där tror jag du har helt fel!

Ett ”klöversystem” är inte med någon sorts automatik krångligare än ”naturligt”. Du gör troligen felet att blanda ihop begreppen ”krånglig” och ”ovan vid”.

Exempel 1. Om du och jag skulle spela en tävling ihop utan systemdiskussion så tror jag vi skulle göra det enklare för oss och minska missförstånden om vi kom överens om att spela ”stark klöver”. ”Stark klöver” har snävare styrkeintervall och därmed enklare principer för att visa styrka. Det finns också så många fler sätt att spela ”enkelt naturligt” än ”enkel stark klöver”.

Exempel 2. Den som till exempel har försökt att lära ut bridge, åka till främmande land och spela bridge eller sätta ihop alerteringsregler, eller ens försökt förstå sådana, inser snabbt att ”naturligt” inte är det minsta naturligt utan en mängd onaturligheter.

Ett enkelt sett att bli bättre vare sig man spelar ”naturligt” eller ”klöversystem” är att inse att man kommer att bli bättre om man har ett systemkompendium och diskuterar budlägen med partnern.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Vi är också olika som människor. Somliga har lätt för ”naturlig” budgivning och svårt för konventioner. Jag, däremot, trivs lika bra med konventionell, regelbaserad budgivning, och tycker också att stark klöver är lika lätt att sätta sig in i som Modern Standard. Eller faktiskt lättare.

Så ”klöver versus naturligt” beror nog också på vad man trivs med att lära sig och använda.

Thomas Ålander

Är det bara NS/MS som lärs ut på klubbarnas kurser? Ges det kurser i t ex ’stark klöver’ och andra varianter eller är sådant något man som klubbmedlem har att själv instudera?

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

För 30 år sen fick jag en idé: Ett klöversystem tänkt för vanliga människor, alltså stark klöver men, typ, allt annat som i vanlig Modern Standard. För att markera grundtanken döpte jag systemet till Modern Standard Klöver, eller MS-Klöver med förkortat skrivsätt.

Tanken var alltså att göra det så lätt som det bara var möjligt för en vanlig lirare att byta från standard till stark klöver. Och det fungerade bra, många ”vanliga” människor har provat på att spela MS-Klöver, och känt sig bekväma redan från början.

En snabbkurs finns här:
http://www.maxbridge.se/MSK/MS-kl%F6ver(1).pdf

Thomas Ålander

Tack för snabbt svar!

Logga in för att kommentera