Forum » Allmänna diskussioner » The NukkAI Challenge

The NukkAI Challenge

45 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Björn Hjalmarsson

Fick detta svar:

Totally agree Bjorn, sorry about the comments, we wanted to have different commentators with different backgrounds (Bridge players but also scientists, youtubers, etc) through the whole live and….France is France and those people do not speak English much better than Inspector Clouseau

I hoped that some dedicated Bridge commentators from all the world could use our YouTube feed, switch off the sound and make comments in their own language…

We will try to find a way now !

Sidor

Joakim Nordlindh

Finns det något slutresultat?

Sidor

Björn Hjalmarsson

Sidor

Björn Hjalmarsson

En kopia på mitt inlägg om Challenge Video i BridgeWinners för dom som inte läser där:

I got the idea to make videos of the Challenge using the same concept I use for the Championships video. One difference will be that the scoring is not shown, as it’s not supported by the software.

I will make one video for each players with all it’s 10 matches. The video is starting with board 1 - Human play and then Robot play and so on up to board 100.

It will take some time before I will have all videos ready. There are now two ready videos on YouTube, with Anna Gulewich and Thomas Bessis. These were the players that were most successful against the Robot.

The intention is not that the videos shall be viewed as a film (to long for that) more to be viewed in parts and provide an easy access to interesting matches/boards.

The LIN files will also be available later on www.computerbridge.se, for those who wants to use them for viewing the boards.

There are no comments in the videos, but they can be added later if provided.

Maybe NuukAI will provide something better when they set up their site…

Sidor

Stefan Olausson

Sidor

Kalle Prorok
Bild för Kalle Prorok

Stefan Olausson skrev:

NukkAI Challenge play-records:

https://bridgewinners.com/article/view/nukkai-challenge-play-records/

Tack Stefan och Björn för era ansträngningar, kul att titta/klura på vad som händer :). För några år sedan hälsade jag på hos NukkAI och åt lunch med dem i deras villa där de jobbar, de är vänskapliga och duktiga på engelska så det finns hopp om mer info även om de också är lite (företags?)hemlighetsfulla. Såvitt jag förstår är tekniken snarare mer (sök)logik än Neurala nät/Deep Learning. För 25 år sedan höll jag på med Bridgeforskning och träffade bla Matt(hew) Ginsberg några gånger och har källkoden till dåvarande GIB men får tyvärr inte sprida/använda den då den sålts till Fred Gitelmann/BBO. Min forskning handlade om att hitta bra budsystem och jag använde då AI-metoden Multi-Agent Reinforcement Learning men det gick inte så bra då (öppna med bästa färgen om du har bra kort och sämsta färgen med dåliga kort och passa med 9-11 balans..) så håller så smått på att göra om den på ett bättre sätt så den kan lära sig/hitta konventionella bud bättre. Har bl a träffat folk från DeepMind (som gjorde AlphaGo) m fl och bl a finns nu open_spiel att kika på och videreutveckla.

Jag är nyinflyttad till Solna och spelar för Copperfields på BK St Erik, lägger ett blädderex av min avhandling på klubben nästa vecka ifall nån är intresserad.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Man kan väl tolka slutresultatet som så att robotar är bättre än människor på att spela robotbridge. Och spelet robotbridge är en mycket begränsad del av spelet bridge. Egentligen inte så förvånande.
Tror att det är ”omöjligt” att skapa en dator som slår människor i bridge. Det ingår ju så många andra moment i bridge, som inte är rent matematiska.

Så slutklämmen blir väl att det var en test utan värde.

Sidor

Kalle Prorok
Bild för Kalle Prorok

Lite mer info här:
https://www.cbc.ca/radio/asithappens/as-it-happens-the-wednesday-edition-1.6402751/an-artificial-intelligence-just-beat-8-world-champions-at-bridge-1.6402861?fbclid=IwAR2iSlbXxVGiuKa3OGTeBq9BerIX-ljfBDnaGNIXVF2m-s0rtpEcf_oU_GM
Sen om det är/blir riktig bridge vet jag inte - AI/datorer kör kanske bilar bättre än människor och spelar vissa typer av Poker bättre. Hursomhelst gör de färre slarvfel i spelföringen och klarar en del icke-matematiska saker som t ex väljer ett spelsätt som bygger på att motståndet gör fel hellre än ett med mikroskopiska chanser.

Sidor

Emanuel Unge

Börje Rudenstål skrev:

Tror att det är ”omöjligt” att skapa en dator som slår människor i bridge.

Jag sparar det citatet, just in case… Smile

Sidor

Stefan Olausson

Hej Kalle!

Kalle Prorok skrev:

För några år sedan hälsade jag på hos NukkAI och åt lunch med dem i deras villa där de jobbar, de är vänskapliga och duktiga på engelska…

Inte riktigt samma bild som Fantun gav ovan, ang de videos de la ut:

”sorry about the comments… France is France and those people do not speak English much better than Inspector Clouseau”

Tongueout Bigsmile

Sidor

Björn Hjalmarsson

Videos med dom övriga 6 finns nu här

Sidor

Björn Hjalmarsson

Jag har samlat info om Challenge här.
Väntar nu bara på NukkAIs updatering av deras site med info från dom…

Sidor

Kalle Prorok
Bild för Kalle Prorok

De jag menade var att de som jobbade på NukkAI pratade engelska hyggligt och en del var ju t om födda i eller besökare från England. Men kommentatorerna var ju andra människor än de anställda..
Vi får hoppas lite mer info kommer ut snart om hur det faktiskt löstes rent tekniskt med algoritmer å sånt..

Sidor

Martin Lindfors
Bild för Martin Lindfors

https://bridgewinners.com/article/view/anna-vs-nook/

Analys av deras robots spelföring. Det verkar, möjligen som väntat, men dessvärre, att de har överanpassat sig till att utnyttja motspelar-robotarnas svagheter.

Sidor

Logga in för att kommentera