Forum » Allmänna diskussioner » Inträdeskrav för tävlingsbridge

Inträdeskrav för tävlingsbridge

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Peter Törnblom
Inträdeskrav för tävlingsbridge

Vi mötte ett svenskt par på nätet som spelade utan markerings-och utspelsregler
vilket tydligen är helt OK. Det är dessvärre nåt som väcker viss irritation
speciellt när det förvånansvärt ofta blir helt rätt. Då väcks tyvärr misstankar om
fusk vilket inte är speciellt trevligt för någondera part.

Borde det inte finnas ett visst minimikrav för att spela **av SBF sanktionerade**
tävlingar ungefär som man i golf kräver ett grönt kort?

Pontus Silow
Bild för Pontus Silow

Jag vill inte anklaga någon för fusk, men jag tror inte att det är möjligt för ett par att spela utan överenskommelser i utspel och markeringar. Någon form av mönster eller prioritering kommer att växa fram och etablera en viss samspelthet.

Enda sättet att över tiden spela ut utan mönster är att blanda sina kort och, med bildsidan neråt, dra ett kort. Den metoden blir tyvärr lite svårare med markeringar, eftersom antalet revoker på varje giv borde få både motspelare och TL att tröttna redan efter en giv.

Björn Sörling

Pontus Silow skrev:

Jag vill inte anklaga någon för fusk, men jag tror inte att det är möjligt för ett par att spela utan överenskommelser i utspel och markeringar. Någon form av mönster eller prioritering kommer att växa fram och etablera en viss samspelthet.

Antingen det, eller att på varje bricka se till att bli spelförare. Smile

Mårten Gustawsson

Jag håller med om att för utspel så kommer det att finnas/skapas regler/mönster. Däremot går det förvånansvärt bra att spela utan markeringar - Om man bara vet om att man inte har några! Det är rentav rätt roligt att bli tvungen att bara tillämpa bridgelogik. Säger en som har provat.

Pontus Silow skrev:

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Några jag känner spelade med 10-12 enbart (i försvaret), på bridgefestivalen blev de anklagade för att använda Schneider men de friades..

Logga in för att kommentera