Forum » Allmänna diskussioner » Genus i bridge

Genus i bridge

21 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Erika Rodin
Bild för Erika Rodin
Genus i bridge

Har under hösten skrivit en kandidatuppsats om genus i bridge. Ni är en del som bett om att fått den mailad till er men jag är lat så jag lägger upp den här istället. Då kan jag inte glömma någon och kanske är det någon annan som vill läsa den Smile

Finns förstås en hel del till att önska och en del saker att anmärka på men överlag är jag ändå rätt nöjd med resultatet.

Trevlig läsning Smile

Emanuel Unge

Tackar! Ska bli kul.

Britt-Marie Warborn
Bild för Britt-Marie Warborn

Tack Erika
Mycket tänkvärd och intressant läsning

Ola Brandborn

Erika har uppenbarligen inte åkt Rallybil någon gång.

Björn Sanzén

Bra ämne. Ska läsa hela uppsatsen så snart som möjligt.

Har aldrig förstått varför det finns dam och mixedklass i bridge, bridgen borde rimligtvis vara jämställd där. Dam eller herre är egalt. Prestationen räknas.

Thomas Ålander

Bridgen verkar följa samhället/medierna i stort.
Men kan en del av förklaringen ligga i hur mycket pengar som ligger i herridrott resp damidrott? (Idrott = sport.)
Genuset egalt, där pengarna finns ligger intresset.
Som hypotes, alltså.

Erika Rodin
Bild för Erika Rodin

Det gör det def. Vet att Theberge och Cronks undersökning handlade om typ det. De kom väl fram till att det inte är tidningarna/journalisterna som individer som står till svars utan framförallt reklamföretagen som påverkar utbud etc etc eftersom det är dom som håller i pengarna. Om jag kommer ihåg rätt…

Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Tack!
Ska bli intressant att läsa den.

Micke Melander

Tack Erika,
Väldigt intressant läsning. Inser att jag säkert varit med och bidragit till din undersökning då jag skrivit många av de internationella mästerskapsartiklarna under de senaste tio-femton åren som säkert varit föremål för källfakta.

Konstaterar bara att man nog ta sig en funderare innan man tycker sig vara klar med en artikel igen och läsa ur ett annat perspektiv.

Kjell Staffas

Du skriver det inte, men borde inte sport ha definierats som något som kräver fysisk skicklighet någonstans? Det är åtminstone den definitionen jag trodde gällde.

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Kjell Staffas skrev:

Du skriver det inte, men borde inte sport ha definierats som något som kräver fysisk skicklighet någonstans? Det är åtminstone den definitionen jag trodde gällde.

Du läste inte sida 4?
Kjell Staffas

Mikael Grönkvist skrev:

Kjell Staffas skrev:

Du läste inte sida 4?

Läste helt enkelt jäkligt slarvigt. Tack för klargörandet!
Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Ola Brandborn skrev:

Erika har uppenbarligen inte åkt Rallybil någon gång.

Om vi bortser från Formel 1, hur mycket fysisk aktivitet krävs för att köra rallybil? Det underlättar garanterat att vara vältränad men det kan inte vara ett krav för att lyckas ta bilen i mål. Det är lite samma sak som i bridge eller andra tankesporter - det är inget krav att vara vältränad men det gör att du kan prestera bättre.

Leif Lundberg

Man behöver inte ha fungerande ben och det räcker med 50% av armstyrkan för att ändå ligga med i eliten i rally. Imponerande, men Erika har en poäng i det.
https://www.youtube.com/watch?v=MVm1TPYGT9E
Han fick även sportspegelns pris 2011.

Kjell Staffas

Nu skrev jag av mig på forumet igen vilket bara (i mitt fall) ger en massa glåpord och tramsiga kommentarer. Så glöm mina inlägg, snälla.

Hans Lerner

Jag håller med dig Erika; Trevlig läsning! Och mycket givande! /Hans

Emma Övelius

Otroligt intressant arbete Erika. Vore intressant att höra från redaktionen för Bridge hur de ställer sig till analysen?

Funderar också på om du i ditt arbete tittat något på hur ofta kvinnliga bridgespelares bra givar tas fram i artiklar? Min uppfattning (som inte har någon statistisk grund) är att det är betydligt mindre vanligt förekommande att det skrivs om bra brickor i artiklar om damspelare, men jag kan ha fel så motbevisa mig gärna!

Joakim Nordlindh

Ett liknande projekt är på g på bridgewinners.

http://bridgewinners.com/article/view/research-on-sexism-and-bridge-have-your-say/

Erika Rodin
Bild för Erika Rodin

Emma Övelius skrev:

Otroligt intressant arbete Erika. Vore intressant att höra från redaktionen för Bridge hur de ställer sig till analysen?

Funderar också på om du i ditt arbete tittat något på hur ofta kvinnliga bridgespelares bra givar tas fram i artiklar? Min uppfattning (som inte har någon statistisk grund) är att det är betydligt mindre vanligt förekommande att det skrivs om bra brickor i artiklar om damspelare, men jag kan ha fel så motbevisa mig gärna!

Det jag kommer ihåg är att kvinnliga bridgespelare gärna tar fram sina dåliga givar själv (alt att journalisten väljer att ta med de dåliga givarna som kvinnorna berättat om och låter bli de bra, sånt kan man ju inte veta). Ofta var artiklarna rätt jämna när det kom till bra/dåliga givar/prestationer men att när kvinnor blev tillfrågade i form av ”kan du berätta om en giv/liknande” valde de själva att ta upp dåliga saker (förminska sig själva). Men var ingen större vikt åt något håll, om jag kommer ihåg rätt.

Jan-Olof Hegethorn

Erika Rodin skrev:

Emma Övelius skrev:

Det jag kommer ihåg är att kvinnliga bridgespelare gärna tar fram sina dåliga givar själv (alt att journalisten väljer att ta med de dåliga givarna som kvinnorna berättat om och låter bli de bra, sånt kan man ju inte veta). Ofta var artiklarna rätt jämna när det kom till bra/dåliga givar/prestationer men att när kvinnor blev tillfrågade i form av ”kan du berätta om en giv/liknande” valde de själva att ta upp dåliga saker (förminska sig själva). Men var ingen större vikt åt något håll, om jag kommer ihåg rätt.

Jag tror/tycker inte att bra/dåliga spel är en genusfråga. Det speglar mest personligheten hos uttryckaren. Missförstå mig rätt!

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Hej Erica!

Jag har med stort intresse läst din uppsats. Det har varit nyttigt och spännande att läsa resultat av dina forskningar.

När jag var som mest aktiv (på 60-talet) var Britt Blom och Gunborg Silborn vårt bästa par alla kategorier, så Bridgetidningen var ju ”tvungen” att skriva om dem. Jag minns också en EM-uttagning när Britta Werner och Rut Segander - i nåder - fick vara med för att fylla ut tävlíngen. Det var ingen överraskning att de vann.

Jag hoppas att du kommer att arbeta vidare på den inslagna vägen - kanske en doktorsavhandling - vad vet jag!

Lycka till och Gott Nytt År!

Peter

Logga in för att kommentera