De flesta communities jag är medlem har ett underforum som heter OT (offtopic) eller liknande där allt som inte är relaterat till communityn kan diskuteras. Exempelvis julkul, middag hos farbror Jopplund, v75 eller whatever.
Kanske dags för ett sådant underforum så att man lättare kan sortera vad man vill läsa?

Kul förslag, undrar om inte även en sån avdelning får många besökare?
Hear, hear!
Borde väl inte störa någon hoppas man.
Klockrent förslag TA!
Även lingvistiska (heter det så?) diskussioner kan hamna där utan att någon blir irriterad på förekomsten av dessa.
Känns ändå lite krystat att göra så. De off-topic inlägg som uppstår i en från början allvarligt menad tråd utgår ju nästan alltid utifrån någonting som nämnts i ett annat inlägg i tråden.
Jag har förstått att vissa trådskapare blir sura på trådkapare, uppskattar inte när trådarna spårar ur lite.
Själv tycker jag det gör trådarna intressantare, när tråden utvecklas. Vill man vara superseriös kanske man inte ska vända sig till ett öppet forum. Var drar man gränsen i en tråd? Får man skoja, småretas?
Man kanske bör sätta avgifter för vissa trådbeteenden? Kan ju läggas på årsavgiften.
Tilläggas bör att jag förväntar mig både spydiga och lite småelaka kommenterarer från åtminstone 2 icke namngivna personer för att jag inte älskar förslaget.
Inte alls. Däremot kan jag beräkna din poäng i spurtpriset om du vill.
Har ingen önskan för det, Tomas…
Oops, i did it again…
Men, det behövs väl ”tempo” för att kunna vinna ett spurtpris?
/janne
Skickligt att lyckas att gå off-topic på mindre än 10 inlägg i en tråd som behandlar behovet av ett off-topicforum.
Vi kan döpa forumet till Joppe mfl skriker åt moln.
Börje - det heter ”åtminstone två icke”…
För att försöka återgå till ursprungsämnet, så stöder jag tanken på ett off topic-underforum. Det finns många intressanta frågor att ventilera i den bildade krets som bridgespelarna utgör. Ett OT-underforum ger den möjligheten, utan att inkräkta på de underforum som - på goda grunder - bör hållas bridgerelaterade. Självfallet ska riktlinjer som god ton, hålla sig till ämnet m.m. gälla även detta underforum.
Problemet med trådkapning lär man dock inte helt slippa, men ett OT-underforum ger i alla fall ett alternativ.
Hej!
Jag kan ta med mig det förslaget till diskussion. Just nu är det inte tillåtet enligt §1.3 i Forumreglerna ”Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet.”
Jag tror att tanken med den punkten är att om man ex. vill dela recept eller föra privata diskussioner kring en händelse så bör man göra det i ett annat forum än Bridgeförbundets.
Jag kan dock ta med mig förslaget om att skapa en tråd som på något sätt skulle kunna användas som en ”slaskhink”, under förutsättning att den förstås fortfarande förhåller sig till alla övriga forumregler angående trevligheten. Blir det lätt att moderera denna?
Mvh Suzanne Lemborn
Det finns dock många ämnen som är värda att diskuteras utan att vare sig vara bridgerelaterade, personliga eller privata. Jag ser gärna att ett OT-underforum skapas med bibehållen §1.3. Ämnet måste ha något slags allmänintresse för att kvalificera för Forumet.
Det här kanske är ett problem, då ett subforum för off topic riskerar att belasta moderatorer med jobb som sopgubbar som ska städa upp tramstrådar eller de inlägg som bryter mot regler som råkar ligga i lattjotrådar. Men om detta forum håller bara lite högre standard än Flashback borde det vara okej.