På tisdag i denna och nästa vecka möter U26 veteranlandslaget i träningsmatcher på BBO kl.19.00 (20 brickor).
Imorgon tisdag är det följande laguppställningar
Veteraner
Axdorph-Efraimsson och Morath-Östberg
som möter
Tuva Nilsmark - Teo Bodin och Castor Mann- Erik Hansson
Titta gärna in på BBO imorgon kväll. Sök upp Johnny33. Om ni tycker att det är underhållande så får ni gärna swisha en slant till juniorkassan.
Swishnummer: 123 567 9386 , skriv junior i meddelandefältet.

Kul att se delar av första matchen. Castor fick skönhetspriset för sitt vackra utspel! 27 imps seger för juniorerna var i underkant …
Tråkigt att öppna laget är så samspelta att man inte behöver träna!
Grattis till juniorerna och bra spelat och jag håller med Lasse om att det kunde varit ännu mer. Däremot blir jag lite konfunderad över hans kommentar om öppna laget. Träning sker väl oftast parvis och inte som lag?
Jag är lite av coach till Peter Bertheau och Simon Hult. Förutom att de har andra uppdrag inom bridgen för sitt leverne, jobbar de med sitt system och tränar när tid finns nästan dagligen nu inför VM. Det kanske inte alltid sker mot bästa motstånd, men i det skede de är nu är det viktigare att systemet ska finslipas och sitta på plats i bakhuvudet när det väl blir dags.
Jag är ganska säker på att det blir matcher framåt där vi kan följa dem och förhoppningsvis även resten av laget.
Har hört att det är styrelsemöte eller liknande imorgon torsdag. Då tas nog frågan om ev. utmanarmatcher etc. upp. Rätta mig gärna om jag har fel SBF.
Mvh Joppe
Jag undrar lite vad som menas med utmanarmatcher. Landslaget är ju uttaget och jag tror inte att det blir så att utmanarna blir landslag för att de vinner en träningsmatch?!
Inget styrelsemöte imorgon, men TK-möte.
Utmanarmatcher etc är dock något som kaptenera styr upp, inte styrelsen.
Sorry Mats, fel ordval. Jag tror inte heller de blir uttagna om de vinner:-)
Meningen är väl mer att landslaget får mer träning och att SBFs medlemmar får lite valuta för sina pengar och att det kanske kan bli lite mer publicitet för bridgen och att förbundet kanske kan få in lite pengar.
Vad kallade ni den match du referade till tidigare ca 1980?
Men välj gärna namn själv, jag har ingen stark åsikt.
F ö ifrågasätter jag som tidigare sagts på intet sätt den aktuella uttagningen.
Och ”nytt namn”-matcher behöver ju inte anordnas just nu inför BB utan kan ju också spelas i samband med andra mästerskap framöver.
Allt förutsatt att Lagerman/SBF och det uttagna laget är intresserade och tycker det skulle vara nyttigt/kul naturligtvis.
Mvh Joppe
U21 och U26 trupperna har skickat förfrågan till samtliga kaptener för klasserna Damer, Öppna, Veteran och Mix om att möta deras trupper i så kallade ”utmanarmatcher”.
Ny drabbning mellan U26 och Veteranerna planerad tisdag 18 januari klockan 19.00 på BBO.
Vi hoppas såklart på positiv respons från övriga klasser och förhoppningsvis har vi inom kort ännu fler utmanarmatcher inbokade.
Det är säkert ingen fara, alla i öppna landslaget spelar ju ligan på St Erik. Nu slumpar det sig så att inga par spelar i samma lag vare sig måndagar eller onsdagar, men det kommer man säkert att åtgärda.
Edit ett förtydligande: Dvs inget par har båda spelarna i samma lag vare sig måndag eller onsdag.
Jag såg att Nyström-Wrang är uppsatta i sitt Crew lag måndagar! Härligt! Man hinner träna regelbundet fram till VM, kanske 7-8 matcher?
Hmm. Har du verkligen gjort hemläxan Lasse?
Hur tänkte du nu? Jag och Ola har spelat i samma lag på måndagar senaste fem åren och i princip endast spelat ihop när vi båda är på hemmaplan.
Såg att Ola inte är medlem i Makkabi men jag kan glädja dig att vi framöver kommer representera samma ligalag även på onsdagar.
//Mikael
Alltså, det snackas hit och dit om mycket, litet eller rent av obefintlig träning. Är inte frågan: hjälper det att träna? Och hur mycket ska man träna? Vi som följer med i de vita sporterna får ju höra att landslaget tränar ner sig inför VM! Det är alltså inte så att vårt bridgelandslag ska sitta och nöta brickor veckan före stortävlingar.
Jag tror vi kan lita på att varje par i våra landslag sköter sin träning som det passar dem bäst.
På 90-talet spelade jag drygt 10 olika mästerskap med Björn F. Han bodde i New York och jag i Skåne. Det fanns knappast några träningsmöjligheter online på den tiden.
Vad vi gjorde var att träffas tre till fyra dagar före varje tävling för att gå igenom vårt system. Inte idealiskt kanske men det var så vi tyckte att det fungerade bäst.
Micke Rim säger att han tränar mycket medan Lasse A tycker att han knappast tränar alls och så vidare. Vi har ju sett Ola och Micke spela i många år, ta nu och lägg undan skidorna så ni inte blir övertränade till VM - men läs på systemet
Jag är glad att jag hade fel om träningen! Tvillingarna var jag heller aldrig orolig för om samspelthet.
Med det sagt delar jag inte alla Mats åsikter i det här fallet. Det finns med en grov generalisering två typer av par:
- Väldigt samspelta, har sina 2-3000 brickor samspelthet
- Mindre samspelta
Om man tillhör den första gruppen tycker jag träningen ska vara typisk formtoppning. Den fråga man ska ställa sig är ”Vad kan vi göra bättre än senast?”. Det kan vara både fysiska, psykiska och bridgetekniska detaljer som ska slipas.
De par som tillhör den andra gruppen ska sträva att nå den första! Här är nyckeln basträning. Så mycket budträning, spel, efteranalys och dokumentation som möjligt. Här tror jag på att börja enkelt runt systemet. Det skadar nog inte kolla på det fysiska här heller
.Jag tror Anders Hansens tips om aktiviteter för att hålla hjärnan frisk är tillräckligt, 3x45 minuter i veckan med hyggligt intensiv fysisk aktivitet.
Jag kan inte säga emot Lasse, mitt upplägg med Fallenius var inte idealiskt, men det bästa vi kunde göra. Däremot vill jag invända att samspelthet inte bara beror på antal spelade givar!
Formtoppningen, tycker jag, är just att finslipa systemet.