Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
Tråden heter alltså ”Fredin, Lagerman och landslaget”. Detta innebär att om man vill prata om nåt annat, så ska det ske i en annan tråd.
Av de senaste 50 inläggen har mindre än hälften berört trådens ämne.
Sidor
Det är så det är och alltid kommer var på diskussionsforum. Så länge det kommer finnas diskussionsforum med den här platta lösningen så finns vad jag förstår bara två sätt att förhålla sig; antingen gillar man läget eller så avstår man att läsa.
Med det sagt har jag vag preferens för blandningen av trädstruktur och plattstruktur som BW valt.
Sidor
Glömde i min Julkulsrapport tyvärr att rapportera om den överlägset viktigaste tävlingen nämligen SPURTPRISET i individuella tävlingen. Avslöjar givetvis inte vem som beklagade sig över detta med respekt för värden…
Spurtpriset vanns alltså av värden själv, Johan Bankis/Bankmannen(kärt barn har många namn) Nilsson!!!
Kan som kuriosa nämna att Thomas Brenning som skötte alla uträkningar och lånade ut bridgemates mm(tack för det Thomas!) presenterade excelark med alla siffror och uträkningar efter tävlingen. Några siffror med uträkningarna vad gäller spurtpriset var dock svårare att finna tyvärr…
Brenning har ju mot god ersättning hjälpt Bankis med tävlingen i flera år och de lär dessutom vara synnerligt goda vänner även privat.
Vill på intet sätt antyda något men sannolikheten för att just Bankis ska vinna spurtpriset är ju inte precis hög, i bästa fall 1/21…
Mvh Joppe
Sidor
Spurtpriset var för övrigt hela 1600 kr men även 800 vardera(om man skulle vara konspiratoriskt lagd) är pengar det med !
Som sagt ett hjärtligt grattis Bankis till det synnerligen välförtjänta priset!!!
Mvh Joppe
Sidor
799 om jag får be. Efter alla swish-avgifter in på kontot och alla swish-priser ut visade det sig att avrundningen spelade mig ett spratt och att jag gick 1 spänn back på att arrangera utan att spela.
Jag erkänner; transparensen jag visade i Excel-arken lyser delvis med sin frånvaro vad beträffar spurtpriset. Däremot går det hyggligt lätt att kontrollera sina egna resultat på bricka 49-63 genom att leta efter sitt parnummer i den officiella resultatlistan (som i ett stort antal fall är anonymiserad för att skydda spelarna):
http://brenning.se/results/2022/bankis/huvetsjulkul/2022-01-08.htm
Då får man fram att Bankis samlade ihop 78 poäng = 65% de sista 15 brickorna. En annan, här extra anonymiserad spelare, låt oss kalla honom ”frimärkssamlaren”, mäktade endast med 47 poäng = 39% i samma brickintervall.
Sidor
Är det rimligt att påstå att avrundningar spelar en spratt? Så förutsägbara företeelser är väl det minst sprattiga vi har?
När jag ändå raljerar över det: -”Hur skall man förstå mp räkning egentligen?” För varje position i rangordningen ac scoree erhåller vi integer 2 för varje score vi slår och integer 1 för lika score; enkelt och klart. Men sen då, -”vad är procent av rangordningssummor?” och än värre -”vad är t ex 40, 50 och 60%” av rangordningssummor?”. Domslut och lite annat leder till nivelleringslekar (som jag förstått att ni kanske rättat till lite tok i) och decimaler av rangordningssummor; men är det inte så att den enda naturliga minsta enheten av rangordningssummor med integer 1 och 2 är exakt 1?
Om du tänkt så hade du även sparat en spänn.
Sidor
”Då får man fram att Bankis samlade ihop 78 poäng = 65% de sista 15 brickorna. En annan, här extra anonymiserad spelare, låt oss kalla honom ”frimärkssamlaren”, mäktade endast med 47 poäng = 39% i samma brickintervall.”
Jaha, som vanligt besvaras min oskyldiga fundering enbart med härskartekniksargument.
Istället för att besvara frågan som ju var varför ”siffertrollaren” oturligt ”glömde bort” att redovisa uträkningarna för spurtpriset(trots att han är så noga annars…) förflyttar han omedelbart focus till att försöka förminska MITT något blygsamma spurtresultat! Ett rent personangrepp, som om det skulle vara relevant i sammanhanget?
Dessutom var ju inte 39% så dåligt eftersom alkoholen börjat ta ut sin rätt under spurtpriset, jag är ju ingen ungdom som Rimmarna, Freddan Wrang med flera längre. Ändå spelade jag som vanligt fullständigt felfritt, att mina partners inte kände till färgernas rangordning i budgivningen och honnörernas inbördes ordning i spelet kan väl knappast jag lastas för?
Och hur vet vi att de siffror(som ”siffertrollaren” alltså först försökte dölja) inte var justerade? Ingen deltagare var ju tillräckligt nykter eller matematiskt kunnig för att kunna förstå dem.
Nej ”siffertrollaren”, om du fortfarande är på fri fot nästa år hoppas jag att du redan från början presenterar ALLA siffror på ett pedagogiskt sätt ÄVEN om någon annan än Bankis vinner…
Mvh Joppe(som dessutom inte ens är frimärkssamlare utan enbart frimärkshandlare och därför fullständigt normal på alla sätt och vis)
Sidor
F ö noterar jag att ”siffertrollarens” irrelevanta inlägg fått inte mindre än 9(!) ”tummen upp”.
Vet inte vilka dessa är utöver hans familj och närmsta vänner men det är tragiskt att personangrepp och korruption belönas på detta sätt.
Mvh ”Jag är inte bitter” Joppe
Sidor
Måste säga att jag håller med Max till 100% här.
Om det nu finns folk som på riktigt är intresserade av vårt landslag och uttagningarna till dessa så tycker jag det är oförskämt att folk nu har kidnappat den här tråden!
Jag är naturligtvis avundsjuk på att jag inte fick vara med på den tillställningen ni nu diskuterar. Och jag läser mer än gärna om era bravader den kvällen.
Men se då för helsike till att starta en tråd om den kvällen. Så kan de som är intresserade av vårt landslag och samtidigt skiter fullständigt i er privata bridgekväll slippa hör om den i just den här tråden.
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Sidor
Point taken Micke W.
Suz eller någon annan kanske kan flytta de icke relaterade inläggen till en ny tråd, förslagsvis kallad ”Julkul, årets roligaste tävling” eller något liknande.
Ska försöka hålla mig till trådämnena i fortsättningen och istället starta nya trådar om jag har något jag vill förmedla.
En annan variant är kanske en funktion där man som läsare kan ”dölja” inlägg från valda personer, tror det finns den typen av funktioner på facebook mm.
För rådet att inte läsa om man blir irriterad hjälper ju naturligtvis inte om man bara är intresserad av just trådämnet och inget ”skvaller” även om det naturligtvis är min ambition att läsarna ska vara roade även av detta.
Mvh Joppe
Sidor
Hej!
Helt klart så är det så att flera inlägg har avvikit från trådens ursprungliga ämne. ”Julkul” som var en privat tillställning ska inte kommenteras vidare i denna tråd utan avslutas härmed.
Drar ett streck.
Jag flyttar inte dessa inlägg till en ny tråd eftersom jag anser att de inte hör hemma på vårt forum alls. Joppe och kompisarna är välkomna att själva starta en ny tråd om de t.ex. vill dela med sig av intressanta givar, där då innehållet har ett bridgerelaterat intresse även för övriga. Men just i denna tråd återgår vi nu till kärnämnet.
Ps. För de oinvigda så är Brenning och Joppe goda vänner så deras raljerande inlägg är alltså helt på skoj och inte illa menade alls - bäst att klargöra. De får dock fortsätta sina diskussioner på egen hand:)
Mvh Suzanne Lemborn
Sidor
Edit
Sorry, glömde att man inte skall trådkapa.
Sidor