Censur

67 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Thomas Ålander

Peter Fredin ansåg att det förekom felaktigheter, vilka han påtalade i inlägget(som tagits bort). De felaktigheterna borde man - om de finns/fanns - ha bemött.
Tonfallet i övrigt verkade affekterat och de delarna av inlägget kan ju förbigås med tystnad.

Sidor

Nils Andersson

Det finns flera olika intressanta infallsvinklar i den här tråden. Tänker ägna mig åt en av dessa. Det här kanske platsar in som en ny tråd och bedöms som en trådkapning men då får väl en moderator flytta det till en ny tråd.

Motiveringen till att Peter Fredin – Johan Sylvan inte blir uttagna.

Jan Lagerman skriver här på hemsidan på en annan plats. ”Fredin - Sylvan har slutat spela ihop och Johan Sylvan spelar numera med Jonas Petersson.” Av inlägget som är bortmodererat kunde man tydligt se att det inte var Peter Fredins bild av händelseförloppet. Nu är frågan vad har hänt, Peter blev av någon anledning meddelad att han inte var uttagbar och Johan var tvungen att söka sig en ny partner för att komma ifråga eller Peter och Johan avslutade sitt partnerskap och kunde inte tas ut.
En landslagskapten behöver givetvis inte motivera sina uttagningar, men om hen gör det. Borde det verkligen råda samsyn i historieskrivningen med de som inte kommer ifråga så att vi slipper sådan här trådar.

Sidor

Johan Sylvan

Hej Nils!
Hade tänkt avhålla mig från tråden men gör ett inlägg för att förebygga onödiga spekulationer.
Som du gissar är alltså Fredin avstängd från allt landslagsspel så länge Lagerman är kapten. Eftersom jag givetvis fortfarande vill vara med i landslaget har jag därför OCKSÅ börjat satsa med Jonas Petersson för att förhoppningsvis så småningom bli uttagen. Däremot har jag inget otalt med Peter utan vi satsar fortfarande och har alltså inte alls slutat spela, inte minst för att eventuellt hitta sponsring mm. Vi spelar dessutom i samtliga upplagor av de bästa nättävlingarna (ALT, OCBL) där vi för nuvarande är andra eller tredjerankade (som lag). Detta är ju det bästa internationella motstånd man kan få, möjligen bortsett från det sista omgångarna i NATIONALS huvudtävlingar. Dessutom spelade vi för Lavec i senaste CC-finalen som bekant(se tidigare tråd där jag och Magnus E hade lite olika åsikter:-)) där vi kom trea knappt utslagna i semi av Zimmermans lag. Dock spelar Peter där oftast med sina sponsorer medan jag spelar med Mårten Gustawsson eller Jonas P, det är ju Peters huvudsakliga inkomst såvitt jag förstår. Man kan ju tänka sig vilka resultat vi skulle uppnå om jag spelade i par med Peter hela tiden utan sponsor i laget (även om Alon Apteker och Peter numera är samspelta och ofta har fina resultat) vilket vi givetvis skulle göra om vi fortfarande var med i landslaget. Tanken har ju hela tiden varit att hitta sponsring i USA som ett av huvudmålen med vår satsning men den chansen har ju nu minskat dramatiskt eftersom vi nu inte får ”visa upp oss” i Bermuda Bowl i mars med ett förhoppningsvis bra resultat.
Skälet till att Peter är avstängd från landslagstruppen ”på livstid” tar jag inte upp nu, det lär väl framgå så småningom i denna tråden (om den inte blir borttagen förstås:-))

Mvh Joppe Sylvan

Sidor

Johan Sylvan

PS har försökt formulera mig så att inlägget ovan inte ska bli modererat/censurerat men skulle så bli fallet vore jag tacksam att från förbundet få reda på vilka paragrafer jag isåfall bryter mot med tanke på att de 2 tidigare trådarna där jag varit minst sagt aktiv stängdes ner utan att iallafall jag tyckte jaf skrivit något otillbörligt/kränkande utan bara försökte presenter objektiva fakta. DS

Sidor

Stefan Ekman
Bild för Stefan Ekman

Att förbundet ska ”redigera” foruminlägg blir ju absurt - Om jag skriver något som bryter mot reglerna då ska hela inlägget bort annars kan det snabbt bli fel och ett inlägg kan byta innebörd oavsiktligt som skaparen inte står bakom..

Sidor

Johan Sylvan

Om inlägget tas bort tycker jag författaren borde få ett Mail från moderatorn där det framgår vilka paragrafer som åsyftas så man kan formulera om inlägget och lägga upp igen

Sidor

Kjell Staffas

Fredin avstängd på livstid. Det borde väl redas ut med någon form av officiellt uttalande från ansvariga, eller?

Sidor

Johan Sylvan

Jag skrev avstängd på ”livstid”. Om du läst tidigare inlägg är det alltså så länge Lagerman är kapten.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Alla landslagsspelare företräder inte bara sig själv utan även bl a mig som bridgespelare i Sverige. Om spelare missköter sig, slår det tillbaka på mig också.
Att missköta spelet är en sak, det misskrediterar främst sig själv och laget, men att missköta sitt beteende slår tillbaka bl a på mig som medlem.
Det har funnits lägen när landslagskaptener skickat tillbaka spelare från landslagsuppdrag p.g.a dåligt uppförande. Jag ställer till 100% upp på lagkaptener som vågar utesluta spelare som inte kan uppföra sig.

Sidor

Per Hansson

OK, men vad har då hänt?

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Per Hansson skrev:

OK, men vad har då hänt?

Kaptenen har tagit ut det Lag som han menar bäst representerar Sverige. Svårare är det inte.

Sidor

Conny Wahlgren
Bild för Conny Wahlgren

Det var informativt Lars. Hur fick du den infon?

Sidor

Stefan Zylberstein

Dublett. Kan tas bort.

Sidor

Stefan Zylberstein

Dublett.

Sidor

Stefan Zylberstein

Per Hansson skrev:

OK, men vad har då hänt?

Om det hänt något nyligen, vet jag ej. Men det vart ju ett väldigt rabalder i landslaget under pågående mästerskap för ett antal år sedan.

Jag vet inte alls om man pratat ut och stiftat fred efteråt, eller om man låtit tiden läka ut alla sår.

De forumiter som vart med på den tiden minns säkert händelserna ganska väl.

En gissning kan vara att händelserna där och då ekar än.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Börje Rudenstål skrev:

Är en stark motståndare till censur generellt. Men det måste naturligtvis finnas moderering av ett forum för att få bort framförallt personangrepp, vilket jag också avskyr.
Balansen kan vara hårfin men vi måste väl ändå tro att våra valda representanter gör så gott de kan. Gör vi inte det, röstar vi helt enkelt bort dem. Sluta gnäll och gå på årsmötet istället.

Det finns få saker som irriterar mig mer på det här forumet än när folk benämner kritik som att någon ”gnäller”. Gemensamt för de som gör det, förutom det ironiska i att de i så fall kan beskyllas för detsamma, är att de ofta är dåligt insatta både i sakfrågan och i största allmänhet. Som att de inte vet att bridgeförbundet har en riksstämma vartannat år och inte något årsmöte.

Och vad är det för valda representanter som avses för Suzanne Lemborn är anställd och inte vald? Även om hon suttit i styrelsen verkar det onekligen lite trubbigt att hon skall röstas bort för att hon eventuellt övermodererat vårt forum.

(Som överkurs kan nämnas att vanliga medlemmar inte har rösträtt på riksstämman utan bara delegaterna från distriktsförbunden).

Sidor

Mats Nilsland

Om man gör något dumt får man ta konsekvenserna av det. Så måste det naturligtvis vara. Anledningen till Peters (borttagna) inlägg var troligtvis att kapten i samband med uttagningen valde att skriva att Fredin-Sylvan slutat spela utan att berätta anledningen.

Oavsett vad som hänt tror jag Peter till en del straffas för ”gamla synder” vilket man kan diskutera. Tillsammans med Johan Sylvan gjordes en seriös satsning efter många års frånvaro och då kanske man borde ha fått en chans till om nu det som hänt var ett olycksfall i arbetet? När allt tystas ner är det ju inte många som förstår vad som händer/hänt.

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Lars Nilsson skrev:

Per Hansson skrev:

OK, men vad har då hänt?

Kaptenen har tagit ut det Lag som han menar bäst representerar Sverige. Svårare är det inte.

Inte svårt, men huvudansvaret har (UK)Martin L som utser lagkaptenerna och är den som ska svara på frågor om kaptenerna vägrar att motivera(tycker jag) sina val.

/janne

Sidor

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Kan inte hålla mig från att kommentera på två saker i Joppes inlägg angående de resultat som Fredin-Sylvan presterat på sistone.

Johan Sylvan skrev:

Vi spelar dessutom i samtliga upplagor av de bästa nättävlingarna (ALT, OCBL) där vi för nuvarande är andra eller tredjerankade (som lag).

Lag Fredin är tredjerankade i Alts poängrace och sexa hos WBT.

Johan Sylvan skrev:

Dock spelar Peter där oftast med sina sponsorer medan jag spelar med Mårten Gustawsson eller Jonas P, det är ju Peters huvudsakliga inkomst såvitt jag förstår. Man kan ju tänka sig vilka resultat vi skulle uppnå om jag spelade i par med Peter hela tiden utan sponsor i laget (även om Alon Apteker och Peter numera är samspelta och ofta har fina resultat) vilket vi givetvis skulle göra om vi fortfarande var med i landslaget.

Förlåt Joppe men hur tänkte du nu? Ska era resultat med andra partners vara en faktor i att bli uttagna i landslaget tillsammans? Jag kikade igenom spelet i Alt och ni har faktiskt bara spelat strömatcher ihop, även innan VM-kvalet där ni fortfarande var aktuella för (och faktiskt representerade) landslaget.

Vän av ordning vill nu poängtera att det visserligen är samma läge med Bertheau-Hult. Där har dock Hults resultat i sitt andra par med Gunnar Hallberg varit ännu bättre än de som Fredin & Sylvan presterat med andra partners eftersom lag Black är före lag Fredin i både Alts och WBT:s ranking.

Det är svårt att jämföra resultat mot varandra när landslagskandidaterna spelar i olika lag med lite olika förutsättningar och det dessutom inte blir några observationstävlingar. I den tävling som blir mest rättvisande, VM-kvalet i augusti, hade Fredin-Sylvan dock sämst resultat på butlern av de svenska paren. Man ska inte dra för stora växlar på en tävling men man tager vad man haver i brist på mer data.

Sidor

Johan Sylvan

Hej Micke!
Vet inte om din fråga ”hur tänkte du nu” var retorisk eller allvarligt menad men ska försöka besvara den oavsett eftersom jag anser att de som inte besvarar följdfrågor oftast inte har något att tillägga. Förutsätter att även du besvarar eventuella frågor i slutet av mitt inlägg.
Att vi bara är rankade 6a hos WBT beklagar jag djupt, trodde det var bättre än så. Ber om ursäkt för detta faktafel.
Du vet lika väl som jag att Fredin är avstängd från landslagsspel så resten är egentligen ointressant men ska ändå försöka besvara även det.
NATURLIGTVIS ska våra resultat med andra partners inte vara en faktor vid landslagsuttagningen. Det skrev jag mest för att påvisa att vi klarar oss även med andra partners och kan hålla med om att det inte tillförde tråden något i sak.
Att vi spelade för lite tillsammans innan VM-kvalet kan jag hålla med om men tanken var att hårdköra de 7 månader som återstod till BB om vi hade blivit uttagna eftersom vi dels vill göra en god insats för Sverige och dels för att det är ett utmärkt ”skyltfönster” för eventuella sponsorer om man presterar bra resultat där. Eftersom Peters enda inkomst är sponsorbridge har jag full förståelse för att han prioriterade sponsorspel eftersom han ogärna svälter ihjäl:-) För övrigt har jag aldrig förstått logiken i att det skulle vara bättre att spela mer ihop och prestera sämre resultat än konkurenterna än att spela mindre och ändå prestera bättre resultat än konkurrenterna. Har man spelat mindre och ÄNDÅ presterat bra har man naturligtvis högre förbättringspotential.
Vad gäller din jämförelse med Hults lag (Black) tycker jag den haltar betänkligt. De har visserligen en (tror jag ganska bra) sponsor men i övrigt enbart duktiga samspelade par. I vårt lag har vi förutom Apteker som är en duktig sponsor även spelat med Jan Clementsson, Gary(än så länge inte lika samspelta med Fredin och Jan har dessutom spelat väldigt kort tid). Dessutom har jag spelat med ett antal tillfälliga partners och vi har ofta fått ta in andra par för att få ihop fullt lag alla matcher. Så lag Black har naturligtvis överlägsna förutsättningar jämförelsevis.
Vad gäller VM-kvalet håller jag helt med om att jag underpresterade, åtminstone första halvan. Som kuriosa kan jag nämna att Fredin när jag kom ur min svacka efter halva kvalet och började spela normalt igen sa ”välkommen tillbaka från semestern”:-)
Dock roade jag mig med med att göra en korrigerad Butler efter tävlingen(man väger alltså in spelstyrkan på de par man möter) och då var det betydligt jämnare, Hult-Bertheau gick dessutom om tvillingarna.
Att den skulle vara mest rättvisande håller jag dock inte alls med om. I OBS-tävlingarna möter man enbart sina landslagskonkurrenter(möjligen med några enstaka svenska elitpar som tillskott) och dessutom möter alla exakt samma motstånd. Och i NM i våras mötte man till ca 2/3 bra par medan men i VM-kvalet möter en dryg tredjedel bra par. Och för att gå långt i BB ska man naturligtvis prestera bäst mot just de bra paren.
Att du Micke som har så bra koll (i brist på mer data” som du skriver)inte känner till att det var en OBS och ett NM tidigare i år förvånar mig. Annars kunde ju länkar till de resultaten varit intressanta att lägga upp… Och kanske även till de tidigare OBS-tävlingarna mm. Att du lyckas hitta den enda tävling vi presterat dåligt i måste jag säga är en oturlig ”slump”(för oss):-)
Dock är ju hela detta resonemang oviktigt eftersom Fredin som sagt oavsett resultatjämförelser inte kommer att tas ut så länge Lagerman är kapten.
Har egentligen bara 2 frågor Micke: Visste du verkligen inte att det varit en OBS och ett NM i år? Och i annat fall, varför valde du att inte redovisa dessa? Och slutligen på vilket sätt tycker du VM-kvalet är den mest rättvisande vad gäller de olika parens insatser?
Lite off topic tycker jag att den landslagsranking som fanns på Daniel Aubys tid borde återinföras. där läggs alltså ALLA mätbara resultat för varje par i landslagstruppen in löpande. Givetvis ska inte kaptenen vara bunden av denna vid uttagningen utan även flera andra faktorer(laganda, dagsform, internationell rutin etc etc) ska också spela in. Kommer själv ihåg en gång jag gnällde hos Daniel att jag inte blev uttagen men när han visade mig att det uttagna paret hade högre ranking på landslagsrankingen insåg jag direkt att jag var ute och cyklade:-)

God fortsättning och GOTT NYTT ÅR Micke och övriga bridgesverige!

Sidor

Tobias Törnqvist

Hej Joppe, hur blir det med den utlovade nyårsmiddagen? Skall vi ta med oss något?

Sidor

Roger Wiklund
Bild för Roger Wiklund

Alltså….

jag har skrivit ett möbelrelaterat inlägg i det här forumet. Den tråden låstes.

Men när Törnqvist skriver är det tydligen ok.

Lycka till med bridgen
/Roger

Sidor

Magnus Eriksson

Johan Sylvan skrev:

-KLIPP-
Vad gäller VM-kvalet håller jag helt med om att jag underpresterade, åtminstone första halvan. Som kuriosa kan jag nämna att Fredin när jag kom ur min svacka efter halva kvalet och började spela normalt igen sa ”välkommen tillbaka från semestern”:-)
Dock roade jag mig med med att göra en korrigerad Butler efter tävlingen(man väger alltså in spelstyrkan på de par man möter) och då var det betydligt jämnare, Hult-Bertheau gick dessutom om tvillingarna.
Att den skulle vara mest rättvisande håller jag dock inte alls med om. I OBS-tävlingarna möter man enbart sina landslagskonkurrenter(möjligen med några enstaka svenska elitpar som tillskott) och dessutom möter alla exakt samma motstånd. Och i NM i våras mötte man till ca 2/3 bra par medan men i VM-kvalet möter en dryg tredjedel bra par. Och för att gå långt i BB ska man naturligtvis prestera bäst mot just de bra paren.
Att du Micke som har så bra koll (i brist på mer data” som du skriver)inte känner till att det var en OBS och ett NM tidigare i år förvånar mig. Annars kunde ju länkar till de resultaten varit intressanta att lägga upp… Och kanske även till de tidigare OBS-tävlingarna mm. Att du lyckas hitta den enda tävling vi presterat dåligt i måste jag säga är en oturlig ”slump”(för oss):-)
-KLIPPT

Då var man inte mkt vatten värld i denna tävlingen då…
Allsvenskan 2021

Å andra sidan så var väl ”världsparet” inte i form då?

Sidor

Magnus Eriksson

Johan Sylvan skrev:

-KLIPP-
Att vi spelade för lite tillsammans innan VM-kvalet kan jag hålla med om men tanken var att hårdköra de 7 månader som återstod till BB om vi hade blivit uttagna eftersom vi dels vill göra en god insats för Sverige och dels för att det är ett utmärkt ”skyltfönster” för eventuella sponsorer om man presterar bra resultat där. Eftersom Peters enda inkomst är sponsorbridge har jag full förståelse för att han prioriterade sponsorspel eftersom han ogärna svälter ihjäl:-)
-KLIPP

Vill man vara med och representera Sverige så får man satsa därefter.
Det visade sig klart och tydligt att ni inte räckte till när det begav sig och att Peter prioriterade sitt jobb(Vilket jag har full förståelse för).
Och du hoppas förstås att hänga med på ett hörn som vanligt?
Detta innebär också att man får acceptera att man inte får vara med!

Som tur är så finns det alternativ som är seriösare för Sverige(Och min medlemsavgift).

Sidor

Lars-Magnus Gustafsson

Jag blev inte heller uttagen i landslaget. Och jag är skitsur för det.

Nåja, jag var den som motionerade om att lägga ner forum, för att det inte är något som gynnar svensk bridge. Nybörjare, nya medlemmar som går in på forum undrar vad sjutton det är för organisation de hamnat i där folk beter sig som de gör på forum.

Jag gjorde fel som motionerade om att lägga ner forum. Jag borde ha motionerat om att lägga ner landslaget istället.

Är detta verkligen en tråd som gynnar svensk bridge?
Måste dessa åsikter vädras publikt, speciellt som de flesta inte vet vad det handlar om?
Kan ni inte bara ta detta via era advokater eller Mc-gäng som kan göra upp?
Tror ni verkligen att detta berör majoriteten av de som ingår i det vi kallar för ”Svensk bridge”?

Sidor

Lars-Magnus Gustafsson

Ursäkta, jag glömde att inleda med ”jag hade inte tänkt skriva något i denna tråd, men…” som verkar vara den mest skrivna meningen i forums historia….

Sidor

Lars-Göran Larsson

Alternativt ”jag borde inte skriva i denna tråd”.

Sidor

Johan Sylvan

Tack Magnus E för dina som vanligt objektiva och faktaspäckade inlägg!
Du är ju duktig på att ta valda delar av helheten när du citerar mig och det är givetvis en bra debatteknik om man vill nervärdera människor man inte känner. Själv väljer jag att bemöta dina påståenden punkt för punkt vilket jag tycker är både ärligare och mer objektivt.
”Då var man inte mkt vatten värld i denna tävlingen då”(länk till IAF Allsvenskan 2021)

Vet inte vad du insinuerar här riktigt men om du refererar till mitt blygsamma resultat +0,12 vill jag bara påpeka att jag och Fredin enbart spelade mot de på papperet bästa 5 lagen(resten spelade Peter med J Clementsson). Håller med om att det inte är godkänt men har man en dålig helg kan det bli så när man möter Sveriges bästa par som i mitt tycke håller god internationell standard. Exempelvis Pocken och Marion i ditt lag snittade 0,10 och jag tror inte att de enbart mötte bättre halvan.

”Å andra sidan var väl ”världsparet” inte i form då?”

Eftersom du satt ”världsparet” inom citationstecken antar jag att du menar att jag påstått att vi skulle vara ett världspar. Kan inte hitta det uttalandet någonstans så visa gärna var det står. Och ja, vi var inte i form då eftersom vi just fått reda på att Fredin var avstängd från allt lanslagsspel. Efter en 3-4årig satsning på Bermuda Bowl var inte mitt humör precis på topp de helgerna. F ö förstår jag inte på vilket sätt detta skulle vara relevant, det enda jag skrivit om våra resultat berör ju spel i landslaget/landslagstruppen och inte några andra tävlingar.
Ditt andra inlägg är lite svårare att besvara eftersom det mesta inte har med trådämnet att göra som ju är censur och senare även Fredins avstängning men jag gör ett försök:
”Vill man vara med och representera Sverige så får man satsa därefter”

Håller helt med, som jag skrev ovan hade vi tänkt satsa stenhårt 7 månader om vi blivit uttagna till BB. Eftersom vi har ett mycket enkelt grundsystem tror jag att detta hade räckt ganska långt.

”Det visade sig klart och tydligt att ni inte räckte till när det begav sig”.

Jaha, för vem då? Antar att du menar att vi gjorde ett ganska dåligt VM-kval. Givetvis ska inte OBSar och NM räknas in i helhetsbilden. Och givetvis var inte skälet till att vi inte blev uttagna till BB att Fredin stängdes av av icke bridgerelaterade skäl utan att vi var för dåliga. Utgår från att du har för mig okänd information av Lagerman att så var fallet eftersom det inte är vad han sagt till mig iallafall.

”Och du hoppas förstås att hänga med på ett hörn som vanligt?”

Antar att du menar att jag i mitt förra oseriösa partnerskap med Fredrik Wrang sänkte laget så att vi bara kom 2a i BB och EM istället för att vinna. Dock svårt att veta vad du menar eftersom du bara kommer med antydningar och ingen substans.

”Detta innebär också att man får acceptera att man inte får vara med!”

Och var har jag skrivit att jag inte accepterar att jag inte blir uttagen? Citera mig gärna isåfall, det är du ju duktig på. Att jag inte blivit uttagen beror ju inte på våra resultat utan på att Peter blivit avstängd av andra skäl, givetvis är jag besviken men kan inte se att jag någonstans har klagat på det. Vore givetvis skillnad om jag tyckte att jag resultatmässigt borde bli uttagen men inte blev det.

För övrigt är det fortfarande obegripligt hur du kan grunda din uppfattning om min personlighet utan att känna mig överhuvudtaget.

Mvh Joppe

Sidor

Johan Sylvan

Och Lars-Magnus, håller helt med dig i sak att detta inte hör hemma på Forum. Själv skulle jag aldrig drömma om att försöka förstöra folks rykten som jag inte ens känner. Dock är jag (tyvärr?) sådan att jag har svårt(understatement:-)) att ta kritik och nedvärdering som jag anser v ara svepande och ounderbyggd och ofta rent osann, både vad gäller mig själv mina partners och mina lagmedlemmar. I samband med förra tråden där jag och Lavec blev påhoppad av Magnus E skrev jag ett vänligt mail och försökte reda ut hans frågor privat samt ställde en del egna frågor om hans agenda. Han valde då att istället för att besvara mina frågor att attackera mig och Lavec ytterligare på Forum. Så tro mig, jag har försökt.

Sidor

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Johan Sylvan skrev:

Du vet lika väl som jag att Fredin är avstängd från landslagsspel så resten är egentligen ointressant men ska ändå försöka besvara även det.

Hur skulle jag veta det när det inte kommunicerats officiellt?

Johan Sylvan skrev:

Att vi spelade för lite tillsammans innan VM-kvalet kan jag hålla med om…

Bara detta är en stark anledning till att inte ta ut er igen.

Johan Sylvan skrev:

För övrigt har jag aldrig förstått logiken i att det skulle vara bättre att spela mer ihop och prestera sämre resultat än konkurenterna än att spela mindre och ändå prestera bättre resultat än konkurrenterna. Har man spelat mindre och ÄNDÅ presterat bra har man naturligtvis högre förbättringspotential.

Mer spel tillsammans = mer träning vilket är positivt i det långa loppet. De misstag som man begår vid bordet upprepar man ju förhoppningsvis inte igen. Lite spel med bra resultat kan dessutom mer bero på tur än skicklighet.

Johan Sylvan skrev:

Om Lag Black vs. lag Fredin…
I vårt lag har vi förutom Apteker som är en duktig sponsor även spelat med Jan Clementsson

Även om förutsättningarna inte är identiska så tycker jag trots allt att jämförelsen inte är orimlig. I de tio tävlingar som räknas in i Alts poängrace har Jan t.ex. inte deltagit i laget. Där har ni också plockat in holländska och norska landslagspar som reserver vilket inte är fy skam.

= Johan Sylvan skrev:

Att du lyckas hitta den enda tävling vi presterat dåligt i måste jag säga är en oturlig ”slump”(för oss):-)

Ödmjukt uttalande. Jag hoppade också att lyfta SM-lag där ert lag åkte ut redan i semifinalen och Elitserien där ni inte heller gjorde något superresultat så nog finns det fler tävlingar. Däremot så är det helt rimligt att det under ett bridgeår går upp och ner. Inget par kommer att endast leverera kanonresultat under en längre period.

= Johan Sylvan skrev:

Har egentligen bara 2 frågor Micke: Visste du verkligen inte att det varit en OBS och ett NM i år? Och i annat fall, varför valde du att inte redovisa dessa?

Förlåt men skrev jag någonstans att jag skulle göra en helhetsanalys av bridgeåret 2021? Jag valde två av dina många uttalanden som jag hade en känsla av inte var helt korrekta och faktakollade dessa. Dessutom la jag till stycket om Bertheau - Hult vilket jag hade kunnat utelämna om jag bara var ute efter att trycka ner er vilket inte var intentionen. Jag tycker helt enkelt att landslagsbridgen är viktig och att den ska diskuteras på korrekta grunder. OBS och NM reflekterade jag inte över när jag skrev inlägget men jag kvarstår vid att dessa tävlingar inte är lika relevanta som VM-kvalet (se nedan).

= Johan Sylvan skrev:

Och slutligen på vilket sätt tycker du VM-kvalet är den mest rättvisande vad gäller de olika parens insatser?

Därför att det är den längsta tävlingen mot bra motstånd och många par. Det är helt klart den tävling från 2020-2021 som mest liknar förutsättningarna inför VM. En OBS på sex par över en helg är inte alls lika relevant. Att du ska klara av att vara objektiv kring detta förstår jag dock är för mycket begärt Smile

= Johan Sylvan skrev:

andra faktorer(laganda, dagsform, internationell rutin etc etc) ska också spela in.

… och här har vi nog ändå var skon klämmer som allra mest gällande just ert par.

= Johan Sylvan skrev:

God fortsättning och GOTT NYTT ÅR Micke och övriga bridgesverige!

Tack detsamma!

Sidor

Logga in för att kommentera