Forum » Allmänna diskussioner » DD-lösare online

DD-lösare online

18 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson
DD-lösare online

Rastlös som jag är ibland har jag jobbat vidare med RealBridge-viewern (den där som man kan klicka på kontraktet för att få upp hela given med speldata och budgivning osv.). Det finns nu en option att ladda in given i en DD-editor.

Man kan också komma direkt till DD-editorn om man utelämnar givdatan från adressen (det som anges med ”?lin=|qx….”) och bara anger html-adressen, se nedan:

BridgeSkalis’ DD-editor online

Fortfarande i betastadiet, testa gärna runt. Den gör sig dock inte så bra på små enheter pga små knappar.

Allan Nouri Otman Farha
Bild för Allan Nouri Otman Farha

Kör Firefox 95.0 på min dator, ser rätt fint ut. Animationerna är jämna och fina, layouten blir korrekt, även när jag testar att resize:a fönstret eller flytta fönstret mellan olika skärmar jag har.

Vad gör man om man har matat in en bricka genom att klicka i kort, och sen upptäcker att man har råkat göra fel? typ om man råkat ge Öst spaderkung istället för klöverkung. Måste man mata tillbaka kort från Väst och Syd för att sen plocka ut spaderkung från Öst? Eller mata om allt på nytt? Vore trevligt om man bara kunde dra och släppa kort från någon spelare till högen med icke tilldelade kort. Kanske ett ovanligt fall, om tanken är att givar ska matas in med med PBN-sträng.

Sen är det väl bara småsaker som att händerna alltid sorteras i fördefinierad ordning spader/hjärter/klöver/ruter, och att man inte kan mata in dubbelt/redubbelt, vilket inte spelar någon roll som programmet ser ut just nu.

Kan testa på mobila enheter vid senare tillfälle. Jag tycker att programmet funkar fint just nu. Vill typ också testa så att DD-beräkningen är korrekt, fast du kanske redan har verifierat det.

Thomas Andersson

Allan Nouri Otman Farha skrev:

Kör Firefox 95.0 på min dator, ser rätt fint ut. Animationerna är jämna och fina, layouten blir korrekt, även när jag testar att resize:a fönstret eller flytta fönstret mellan olika skärmar jag har.

1. Vad gör man om man har matat in en bricka genom att klicka i kort, och sen upptäcker att man har råkat göra fel? typ om man råkat ge Öst spaderkung istället för klöverkung. Måste man mata tillbaka kort från Väst och Syd för att sen plocka ut spaderkung från Öst? Eller mata om allt på nytt? Vore trevligt om man bara kunde dra och släppa kort från någon spelare till högen med icke tilldelade kort.

2. Sen är det väl bara småsaker som att händerna alltid sorteras i fördefinierad ordning spader/hjärter/klöver/ruter, och att man inte kan mata in dubbelt/redubbelt, vilket inte spelar någon roll som programmet ser ut just nu.

3. Kan testa på mobila enheter vid senare tillfälle. Jag tycker att programmet funkar fint just nu.

4. Vill typ också testa så att DD-beräkningen är korrekt, fast du kanske redan har verifierat det.

Tack för input, testning uppskattas Smile

1. Ja, än så länge måste man ”återklicka” korten, för att sen klicka ut dem igen på rätt ställe, men att börja om från början är inte nödvändigt. Drag/drop-funktionalitet är på ToDo-listan, jag håller med om att det är önskvärt att kunna dra/släppa kort från en hand till en annan.

2. SHCD-sortering är medvetet val för att alternera svart/rött.

3. Jag har kollat på min egen telefon men var tyvärr inte så bra. Både korten i mitten och knapparna blir för små. Får fundera på om/hur jag ska fixa det - utrymmet är ju inte överdrivet stort… Idén till den nuvarande layouten med korten i mitten har jag hämtat från Deep Finesse.

4. Jag har inte verifierat att DDn ”räknar rätt” - men DD-motorn kommer från Bo Haglunds DDS som är väl etablerad och används bl.a. till SBFs officiella resultatrapportering, så jag litar på att den räknar rätt. Smile

Bo Haglunds hemsida

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

I like! Håller med Allan om att det vore smutt att kunna flytta om korten när de väl är utplacerade. Annars är det ju väldigt smidigt att kunna mata in händerna med pbn-strängen!

För er som inte vet hur den ser ut så skriver man helt enkelt in korten, i ordningen Nord, Öst, Syd, Väst (varje hand separerad med mellanslag), samt i färgordning spader, hjärter, ruter klöver, varje färg separerad med punkt. (.) Knekt är J, tio är T.
Exempel från bilden (notera att Nord har renonshjärter, då blir det två punkter i rad:
8754..AJ762.T943 KT3.53.Q843.Q765 AQJ92.J62.T9.A82 6.AKQT9874.K5.KJ

Thomas Andersson

När du hovrar inputrutan poppar det upp ett tooltip som beskriver hur PBN input ska formateras. Det är väldigt liten text i rutan dock, för att få plats med alla tecken. Huvudsyftet är eg att copypejsta en PBN från annat ställe.

Den accepterar också inledningen X: där x är NESW beroende av vilken hand som anges först. Om det utelämnas defaultar den till Nord först.

Filimport av PBN och kanske LIN ligger också i pipeline men jag bedömde inte det som viktigt i det här skedet.

Lars-Göran Larsson

Helt suveränt ju!
Editering/modifiering av given även efter att ha spelat några kort är busenkelt. Även att t ex testa slutläge med fyra kort etc. Fram och tillbaka med enkla musklick (känner inte behov av ”dra” kort) . Kan inte komma på hur jag skulle vilja ha det annorlunda. Å andra sidan e ja int så dum att jag gör sånt med telefon - den använder jag till samtal.

Thomas Andersson

Har tweakat en del….

https://bridgeskalis.se/DDE/

• Större knappar och dylikt borde ge bättre upplevelse på mindre enheter
  • Visar vilken hand som är på tur att editeras eller spelas från
  • Standalone app med egen adress hellre än del av handviewer
  • Kan importera giv från adressfältet med s.k. search parameters (men då måste man känna till hur de ska formateras)
  • Blandade utseendeförbättringar (hoppas jag det ska ses som…)

Drag n drop-funktionalitet är ”work in progress”, klyddigare än man kan tro att implementera i befintlig kod.

God Jul

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Snyggt!

Thomas Andersson

Har uppdaterat en del och version 2 är online.

• Stöd för drag+drop vid editering (inte när korten spelas)
  • Visar antal kort varje hand har vid editering (högst 20)
  • Manual
  • Stöd för import av PBN eller LIN från lokal fil, inklusive filer med flera givar
  • Stöd för namndata vid import av LIN-filer.

Beräkningen av dubbeldummy-tabellen är väldigt tidskrävande och det kan lagga en del vid skifte av giv (ny beräkning sker), eller precis i ögonblicket när given är färdigediterad.

Normalt tar det ca 0.5 sekunder, men matematiskt komplicerade givar har ibland gett en tidsfördröjning på flera sekunder, har sett givar som tar ~30 sek att beräkna, och det går utan tvekan att förvärra det. Givar med flera renonser och minimalt antal ekvivalenta kort (t.ex. är AKQ tre likvärdiga kort ur beräkningshänseende) är de värsta bovarna.

BridgeSkalis’ DD-editor online

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Väldigt imponerande Yes jobb du gjort Thomas.
Testade ladda ner givar så fint med layout och stickanalys med mera. Cool

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Tips för er som inte är så nördiga på dator och liknande men intresserade av analysera en giv/match. När ni ser eller spelar på BBO och är intresserad av hur spela hem ett kontrakt, spara ner given på datorn (vilket sker automatiskt med rätt filformat) när ni är inloggade eller spara ner en hel fyrmannamatch från båda borden i en fil. Gå till BridgeSkalis sida ladda upp given eller matchen som ni sparat där och ni kan se teoretiskt bästa kontrakt med bästa försvar o spelföring, stick för stick vilka kort i anfall o försvar som leder till målet. Thomas har fått till det riktigt bra verktyg.

Jag vet inte hur man sparar ner motsvarande givar från Real Bridge eller om man behöver lägga in de manuellt.

Thomas Andersson

Det man inte kan göra, är att se hur spelet förlöpte på givarna man importerar. Det är ju trots allt en dubbeldummy-lösare i första hand. Informationen finns i LIN-filen, så det låter sig göras - om jag finner tid… men just nu behöver jag en paus från kodandet Smile

Stödet för PBN är också i dagsläget begränsat av olika skäl. Men det kommer kanske också bättre stöd längre fram.

Stefan Olausson

Arne Jordestedt skrev:

Tips för er som inte är så nördiga på dator och liknande men intresserade av analysera en giv/match. När ni ser eller spelar på BBO och är intresserad av hur spela hem ett kontrakt, spara ner given på datorn (vilket sker automatiskt med rätt filformat) när ni är inloggade eller spara ner en hel fyrmannamatch från båda borden i en fil. Gå till BridgeSkalis sida ladda upp given eller matchen som ni sparat där och ni kan se teoretiskt bästa kontrakt med bästa försvar o spelföring, stick för stick vilka kort i anfall o försvar som leder till målet. Thomas har fått till det riktigt bra verktyg.

Jag vet inte hur man sparar ner motsvarande givar från Real Bridge eller om man behöver lägga in de manuellt.

Alltså …. om given spelats på BBO,
så har man väl redan GIB-knappen
som visar dummy-double-resultatet för varje kort som spelas…

Eller missar jag nåt?

Stefan Olausson

Motsvarande funktion för alla RealBridge givar,
på nåt sätt, hade ju dock varit trevligt.

Eller finns det nån sån?

( DD-matris har dom, men den visar ju inte hur spelet borde gå… )

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Hej Stefan!

I Uppsalabridgens online-serie så har vi anlitat Thomas för att lägga in alla våra givar från RealBridge i hans scoring-plattform.

Där kan du plocka upp valfri giv och se double dummy-analysen, stick för stick. Här finns SAMTLIGA givar från vinterseriens 7 omgångar.

Första omgången i mars-ligan hittar du här.

Du klickar helt enkelt på kontraktet så får du upp given som den spelades vid bordet.

Och en jätteeloge till Thomas som i princip alltid uppdaterar bara några minuter efter att han fått filen från mig. Smile

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Stefan Olausson skrev:

Arne Jordestedt skrev:

Alltså …. om given spelats på BBO,
så har man väl redan GIB-knappen
som visar dummy-double-resultatet för varje kort som spelas…

Eller missar jag nåt?

Ja Stefan du missar nåt IMO.
GIB fungerar på aktuellt spelat kontrakt och som given spelades. Men du kan analysera och spela kontrakt dubbel dummy oavsett vem som är spelförare, tex borde vi offrat oss eller hur spelar man en ev offring i 5Hj med 10 stick mot bästa försvar. Det är mer funktionellt och enkelt att använda utan editeringar med mera, snygg layout.
Testa ladda ner en giv och sen någon lagmatch och jämför spelen vid borden bricka för bricka som du vill se på. Om du provar så ser du om det har mervärde för dig.

Thomas Andersson

Det är i grund och botten en dubbeldummy-lösare, inte en BBO-viewer. En sådan finns redan och föredrar man det så står det var och en fritt att använda den sida man känner för.

Jag gör detta för min egen skull för att jag tycker det är kul, och för att lära mig andra programmeringsspråk. Inget annat. Gillar man det - fine. Gillar man det inte - fine.

Lars-Göran Larsson

Jag upptäckte just helheten i Thomas skapelse. Mästerligt!
Vi som spelar Uppsalabridgens on-lineserie får laguppställningar, matchresultat, resultat på samtliga givar, varje pars budgivning, alla bordens alla spelade kort, dubbel-dummy-analys, butlerscore - allt i en snygg lätthanerlig miljö.
Har aldig sett något bättre i sammanhanget.
bridgeskalis

Logga in för att kommentera